Sådan får du en god firmajulefrokost

Tag ikke billeder for at lægge dem på sociale medier og respekter andres grænser, lyder nogle af rådene.

Og hvis du kommer til at dumme dig, så sig undskyld allerede på mandag. (Foto: © Knud Erik Christensen, ColourBox)

Snaps, sild og en god svingom. Den årlige firmajulefrokost nærmer sig, og selvom festen måske ikke syner af andet end en omgang gak og løjer, så kan det meget vel vise sig at være en god investering for dig og din arbejdsplads.

- Fælles oplevelser, der ikke relaterer sig til en arbejdsopgave, udgør det sociale kit på arbejdspladsen, fastslår June Halvorsen, som er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.

Derfor mener hun også, at alle så vidt muligt skal tage med, og hvis en enkelt kollega eller to har meldt fra, skal man måske forsøge at finde ud af, hvad årsagen er:

- Når man tilbringer så meget tid sammen som kolleger hver dag, er det vigtigt, at det sociale fungerer, og julefrokosten kan være en mulighed for at komme tættere på hinanden som mennesker, siger June Halvorsen.

Glem ikke, at du er en kollega

Selvom julefrokosten er en god anledning til at lære hinanden bedre at kende under festlige former og med promiller i blodet, må man ikke glemme, at der er tale om en firmajulefrokost.

- Der er stor forskel på firmajulefrokosten og familiejulefrokosten. Derfor fraråder jeg for eksempel, at man tager billeder af hinanden og lægger dem på sociale medier, siger June Halvorsen.

- Det er ikke et kærligt familieforetagende, hvor man kan blive ved med at grine ad, at der var én, som var lidt for beruset, kærlig eller højrøstet til julefrokosten.

Sig undskyld, hvis du dummer dig

June Halvorsen mener, at ens sociale adfærd helt generelt bør være så professionel, at man uden at blinke kan se sine kolleger i øjnene efter den store julefest.

- De fleste har en god fornemmelse af, hvor folks personlige grænser går. Så undgå at sige noget, som man ellers ikke ville have sagt eller gøre noget, som man ikke ville have gjort ved højlys dag på kontoret.

Hvis man alligevel får lidt for mange genstande under vesten og kommer til at dumme sig, så handler det om at få talt om det på første arbejdsdag efter julefrokosten.

- Tag ansvaret på dig, og undskyld din opførsel. Hvis ikke man får talt om det, så skader det måske arbejdsmiljøet, fordi man mister tilliden eller respekten til hinanden, hvilket i sidste ende kan gå ud over samarbejdet.