Dansk Grand Prix-chef efter nordisk Eurovision-triumf: 'Selvfølgelig kigger vi på, hvad de andre lande gør'

Både Sverige, Finland og Norge endte i top fem, mens Danmark slet ikke kom videre til Eurovision-finalen.

Både Sverige (til venstre), Finland (i midten) og Norge klarede sig godt i lørdagens Eurovision-finale. En finale, hvor Danmark slet ikke fik lov til at være med. (Foto: © Ritzau Scanpix / EBU)

Der var dømt nordisk triumf, da vinderen af Eurovision Song Contest 2023 blev kåret lørdag aften.

Her kunne svenske Loreen løfte trofæet i triumf, da Sverige endte som aftenens vinder med sangen 'Tattoo'.

Lige i hælene på Loreen endte finske Käärija, der inkasserede en andenplads for nummeret 'Cha cha cha', mens vores naboer i Norge endte på femtepladsen.

Og spurgte man seerne, så var det netop Finland, Sverige og Norge, der leverede de bedste sange i årets konkurrence - de udgjorde nemlig top tre i seerafstemningen.

Loreen på scenen i Liverpool, hvor hun lørdag aften vandt sin anden Eurovision-sejr med sangen 'Tattoo'. Hun er nu blot den anden solist, der nogensinde har vundet Eurovision Song Contest to gange - den anden er irske Johnny Logan. (Foto: © Clohe Hashemi, EBU)

Den nordiske Grand Prix-succes i Eurovision-finalen står i skarp kontrast til Danmarks præstation ved årets popfest.

Det danske Grand Prix-håb Reiley og hans sang 'Breaking My Heart' blev nemlig allerede sendt hjem i torsdagens semifinale, og derfor var de rød-hvide farver for tredje år i træk ikke repræsenteret i Eurovision-finalen.

Et nederlag, der har fået hård kritik fra både seere, fans og eksperter. Blandt andre fra den tidligere kommentator Ole Tøpholm, der efterfølgende beskrev fadæsen som "en historisk nedsmeltning".

- Når Danmark ryger ud for tredje år i træk, så er det et resultat, DR's ledelse bør tage alvorligt. Det nuværende koncept til Dansk Melodi Grand Prix kan ikke køre videre, og der skal nogle store, strukturelle ændringer til, hvis vi skal have succes i Eurovision igen, lød kritikken fra Tøphølm til dr.dk efter semifinalen.

DR holder øje med de andre deltagerlande

Og måske giver det netop mening at kigge mod de andre nordiske lande, hvis den danske Grand Prix-skude skal vendes. DR's Grand Prix-chef, Erik Struve Hansen, er i hvert fald ikke afvisende over for at finde Grand Prix-inspiration hos de andre nordiske lande.

- Vi kigger hele tiden på, hvad de andre lande gør. Hvad gør de, der fungerer? Både i forhold til at finde en sang, der klarer sig godt i Eurovision, men også i forhold til at få skabt et godt og stærkt lokalt Melodi Grand Prix, fortæller Erik Struve Hansen, der lige nu befinder sig i årets Eurovision-værtsby, Liverpool.

- Jeg har øjnene på stilke her i Liverpool for at tage noter og lære af de lande, som jeg synes har nogle ekstremt stærke sange med i år – som jo ikke kun er de nordiske – for at blive klogere på, hvad det er for nogle mekanismer, der virker, og hvad der skal til for at få succes i det her show.

Norske Alessandra fik ikke mange point af fagjuryerne, men endte på en tredjeplads i seerafstemningen. Samlet set endte Norge og nummeret 'Queen of Queens' på en femteplads i finalen. (Foto: © Sarah Louise Bennett, EBU)

Bliver inspireret af Sverige og Norge

Herhjemme udvælges det danske Eurovision-bidrag gennem Dansk Melodi Grand Prix, hvor otte sange i år kæmpede om billetten videre til Liverpool.

Rundtomkring i Europa findes der mange andre måder at udvælge de nationale Grand Prix-bidrag på.

I Sverige – der må siges at være bidt af Eurovision-bacillen – afholdes det lokale Grand Prix over hele seks uger, og svenskerne har hele 28 sange at vælge imellem, når de skal pege på deres vinder. En lignende model har man for nylig indført i Norge, hvor udvalget består af 21 sange fordelt over tre semifinaler og ét stort finalebrag.

- Jeg har set både det norske og svenske Grand Prix, og dem er vi meget inspirerede af, siger Erik Struve Hansen, men slår fast, at DR ikke bare kan kopiere den svenske og norske succesmodel:

- Der er jo ingen tvivl om, at især Sverige er en stormagt inden for Melodi Grand Prix. Og lokalt ser den svenske musikbranche også på Grand Prix'et som en attraktiv platform, hvis man gerne vil nå et bredt publikum med sin musik.

- Det er super inspirerende, men det er jo et langt sejt træk at få sådan noget opbygget. Det er noget, man i Sverige har arbejdet på i over to årtier.

Erik Struve Hansen peger selv på, at vejen til et stærkere felt i Dansk Melodi Grand Prix netop handler om, at der skal opbygges en større tilslutning til konkurrencen i den danske musikbranche.

- Jeg håber, at vi kan få opbygget en tilslutning og en stemning af, at Dansk Melodi Grand Prix er noget, man gerne vil være med i, når man skal ud over stepperne med sin musik. At musikbranchen ender med at se Grand Prix'et og Eurovision som den oplagte mulighed, hvis man vil præsentere sit nye hit for et stort publikum, siger Erik Struve Hansen.

For 25-årige Reiley - og dermed også Danmark - blev semifinalen i år endestationen. (Foto: © Represented by ZUMA Press, Ritzau Scanpix)

Grand Prix-hits bliver kæmpehits

Både i Sverige, Finland og Norge har man netop bevist, at en deltagelse i det lokale Grand Prix kan kaste store hits af sig.

I Sverige er hitlisterne domineret af Grand Prix-sange i de uger, hvor den lokale finale finder sted, og i år scorede den norske deltager Alessandra sig et verdensomspændende TikTok-hit med sit bidrag 'Queen of Kings'.

Samme hitpotentiale har man fået åbnet for i Finland, hvor man for alvor valgte at ryste posen i 2020. Efter en stime af dårlige resultater valgte finsk tv dét år at søsætte en komplet relancering af det finske Melodi Grand Prix.

Siden er Finland kommet i finalen hvert eneste år, og flere af sangene fra den lokale finale er blevet kæmpe radiohits. Sidste år lå sangen 'Ram pam pam' med sangerinden Bess, der fik en andenplads i det finske Grand Prix, for eksempel nummer ét på den finske hitliste i ti uger.

Finske Käärijä blev topscoreren hos seerne. Hans sang 'Cha Cha Cha' fik hele 376 point fra seerne - hele 133 flere end aftenens vinder, Loreen. Hun scorede til gengæld højt hos juryen. (Foto: © Ritzau Scanpix)

Danmark kan ikke kopiere finsk succes

Samme succes har årets finske bidrag Käärija og hans 'Cha Cha Cha' fået, og sangen topper lige nu hitlisten i Finland. Til sammenligning peakede det danske bidrag 'Breaking My Heart' på en 31. plads på hitlisterne herhjemme.

Igen peger Erik Struve Hansen dog på, at vi i Danmark ikke bare kan kopiere den finske model og håbe på samme succes:

- I år kom Finland med et bidrag, som jeg selv er vild med, men som jeg også synes er meget finsk i sit gakkede udtryk. Den passer godt til Finland, men jeg ville omvendt synes, det var underligt, hvis det var os, der havde sendt den. Så det er jo ikke det hele, man kan lade sig inspirere af, siger Erik Struve Hansen og fortsætter:

- Men det, der også er stærkt ved Finland, er, at det er skørt, men samtidig virker super autentisk. Og hvis der kom en sang, der kunne det samme i en dansk kontekst, så ville jeg være totalt åben over for dét, siger han og tilføjer:

- Men det er også vigtigt at sige, at os på Grand Prix-redaktionen jo ikke kan bestemme, hvilke sange vi får sendt ind. Det er i sidste ende musikerne, der skal komme med nogle stærke sange til os – og det håber vi selvfølgelig, at de gør til næste år.

Sad du ikke foran fjerneren lørdag aften - eller vil du bare gerne gense lørdagens Eurovision-finale - så kan du se den, og årets to semifinaler i DRTV.