Laurits Emanuel står og roder i sin kompostbunke, da jeg taler med ham.
Anledningen er, at vi skal snakke om, hvordan man skriver et hit. Et råd der forhåbentlig kan gives videre til de håbefulde sangskrivere og musikere, der forsøger at komme med til næste års Melodi Grand Prix.
- Hvis jeg vidste det, ville jeg nok ikke stå her og rode i min kompost. Så ville jeg være et sted, hvor der var masser af palmer, siger Laurits Emanuel og griner.
Han har ellers lavet et par af slagsen. Først i 2020, da han, som en del af duoen Fyr og Flamme, udgav radiohittet 'Menneskeforbruger'. Og igen året efter, da de vandt det danske Melodi Grand Prix med nummeret 'Øve os på hinanden'.
Men selvom han ikke kender formlen, der kan garantere ham et hit, er han ikke i tvivl om, hvad han synes er vigtigst.
- Det handler om den gode melodi. Det går aldrig af mode.
Den betragtning deler hitmageren Chief 1, der er lykkedes med at vinde det danske Melodi Grand Prix hele fire gange. Senest i år med rockgruppen Reddi.
- Det nytter ikke noget at spekulere i, hvordan man skriver et hit.
Man kan sagtens forsøge at ramme musikalske eller politiske trends eller prøve at ramme den tidsånd, der er i befolkningen, men i sidste ende kan du ikke lure, hvordan du laver et hit, mener han.
Chief 1 lægger selv vægt på at skrive et godt hook, der tapper ind i folks følelser og fødder. Derudover handler det bare om at være heldig at ramme folkesjælen.
Melodi Grand Prix er ikke en genre
Mange forbinder måske Melodi Grand Prix med pailletter, glimmer og dramatiske fraseringer. Men det irriterer Chief 1, når folk forbinder konkurrencen med en helt særlig type musik.
- Det er en sangkonkurrence, ikke en genrekonkurrence. Det handler ene og alene om at skrive gode sange. Melodi Grand Prix må aldrig nogensinde blive en genre i sig selv.
Den firedobbelte Grand Prix-vinder har aldrig selv skrevet musik specifikt til showet.
- De sange jeg har deltaget med, kunne lige så vel være udgivet med andre artister i helt andre sammenhænge.
- Men jeg har altid godt kunne lide Melodi Grand Prix. Derfor har vi brugt sangene i den sammenhæng. Jeg synes, det er ekstremt fascinerende, at man har muligheden for at præsentere en helt ukendt sang til et kæmpe publikum, der i tre minutter sidder koncentreret og lytter til noget, du har lavet.
Fyr og Flamme er kendt for deres lidt mere kitschede 80'er-lyd. En genre mange måske forbinder med Melodi Grand Prix. Alligevel har målet med deres sange i sig selv aldrig været, at de skulle fungere i den populære konkurrence.
Og på mange måder er den kitschede duo et godt eksempel på den måde, Chief 1 mener, man bør gribe tingene an på.
- Du skal sgu da ikke lave en sang, der kun passer til et lille forum. Det største vil da være, hvis man har lavet en sang, der ikke bare kan vinde Melodi Grand Prix, men også er god nok til at få sit eget liv i radioen bagefter.
- Det værste er, hvis folk siger, de har skrevet en Grand Prix-basker. Jeg får grå hår af det. Sangkonkurrencen blev jo opfundet for at forbinde Europas kulturer. Det er dét, det handler om. At nå bredt ud og forbinde mennesker. Ikke at skrive sange, der er målrettet en lille, specifik gruppe af folk, der dyrker det på en helt bestemt måde.
Tilfældighederne er charmen ved det hele
Så hvordan skriver man det der forbandede hit? Det lader ikke til at være så let at svare på. Måske skyldes det, at det er det forkerte spørgsmål at stille. Rådet fra dem begge er i hvert fald meget simpelt:
- Lad være med at tænke i at skrive et hit. Du er overladt til nogle ting, du ikke kan kontrollere, lyder det fra Chief 1.
- Skriv en sang, du godt kan lide, holder af og synes er fed. Gør det bedste, du kan, og så lad resten være op til tilfældighederne.
Laurits Emanuel deler den samme opfattelse.
Hvis man gerne vil kvalificere sig til Melodi Grand Prix, kan man godt prøve at aflure, om der er nogle ting, der generelt virker. Men vil man lave en sang, der også får sit eget liv bagefter, handler det netop om ikke at prøve at regne den ud.
Den succes, han har opnået med Fyr og Flamme, tilskriver han lige præcis det. De har aldrig prøvet at regne ud, hvilken lyd de skulle gå efter. Og det tænker han netop var årsagen til, at deres sang skilte sig ud og i sidste ende vandt.
I sidste ende er meningen med det hele måske, at man ikke skal kunne regne den ud.
- Det er jo derfor, jeg står op og morgenen og sætter mig i studiet. Fordi det er pissespændende at udforske. Det er meget tilfældigt, hvilket er charmen ved det hele, reflekterer Laurits Emanuel.
- Hvis man bare kunne lure den, så kunne man sætte en computer til at lave det hele. I musik er der heldigvis stadigvæk et menneskeligt aspekt, der ikke eksisterer i særligt mange brancher mere.