Danmarks Eurovision-vinder: Der skal være plads til politik

Emmelie De Forest holdt selv med Australien - men mener, at Ukraines sejr i Eurovision er helt legitim.

Emmelie de Forrest var kommentator i dr.dks liveblog fra Eurovision-finalen. Hun holdt med Australien, men anerkender, at Ukraines politiske sang kunne vinde indenfor Grand Prix'ets rammer.

Noget overraskende var det Ukraine, der løb med sejren ved dette års Eurovision – en sejr, der ifølge Danmarks egen Eurovision-vinder, Emmelie De Forest, udelukkende skyldes dets politiske budskab.

- Selve sangen var ikke som sådan særlig speciel, og sangerinden skreg mere end hun sang. Men så kunne man virkelig mærke, at hun (Jamala red.) havde noget på spil, fortæller Emmelie De Forest til dr.dk.

Ukraines sangerinde Jamala, gav nemlig en solid stikpille til Rusland med sangen ’1944’, der omhandler Krim-tarterenes deportation i 2. verdenskrig – et historisk punkt, der stadig den dag i dag er et sår mellem Rusland og Ukraine.

Dette års deltagere havde ellers forud for showet agiteret stærkt for, at man bør holde Eurovision og politik adskilt. Det er Danmarks yngste Eurovision-vinder uenig i.

Eurovision-deltagerere bruger spotlightet

- Når hele Europas øjne er ét sted en aften, så er det da klart, at man udnytter den chance for at komme frem med sit budskab. Jeg forstår i hvert fald godt, hvorfor mange deltagerer udnytter den chance, fortæller Emmelie De Forest.

Selvom Ukraines sang, ifølge Emmelie, ikke var den bedste rent musikalsk, var det en sejr, hun kunne forstå ud fra sangerindens politiske motiver.

- Ukraine brugte jo bare, det her show til at gøre opmærksom på de problemer, de stadig har. Det synes jeg er helt ok. Som sanger synes jeg stadig, det skulle have været Australien, der vandt fordi hun sang bedst. Men Jeg undrer mig ikke over Ukraines sejr på nogen måde.

Vandt selv med en politisk sang

Da Emmelie selv vandt Eurovision tilbage i 2013 med sangen ’Only Teadrops’, var det, ifølge hende selv, også med en politisk sang.

- Min sang var ikke ligeså ’klar’ politisk, i og med at man både kan tolke den, som at den handler om et parforhold, eller - som jeg selv ligger op til - at det er en sang om fred og forsoning, siger Emmelie og uddyber:

- Det er også i Eurovisionens ånd at være politisk, fordi det jo startede som et fredsprojekt efter 2. verdenskrig. Hvis ikke der skal være plads til politik nu, så går man jo faktisk bare imod den oprindelige idé med det. Det kan godt rumme både musik og politik.