Hvorfor er politikere og lastbilchauffører uenige om vejafgift?

I denne uge har lastbilchauffører demonstreret over en vejafgift for lastbiler. Forstå, hvad konflikten handler om.

Vognmænd blokerer vejen ved Christiansborg. (Foto: © NIELS AHLMANN OLESEN, Ritzau Scanpix)

I denne uge demonstrerede en række lastbilchauffører flere steder i Danmark. Blandt andet kørte lastbiler langsommere end normalt, og lastbiler blokerede også for trafikken foran Christiansborg.

Lastbilchaufførerne demonstrerede på grund af en politisk aftale mellem regeringen, SF, Enhedslisten og De Radikale. Aftalen handler om en såkaldt vejafgift for lastbiler, der kører på benzin og diesel.

I aftalen skal vognmændene fra 2025 begynde at betale en vejafgift, der i gennemsnit vil koste 1,30 kroner per kilometer, de kører. Det er de utilfredse med.

DR Ligetil samler op på debatten omkring vejafgiften i nyhedspakken her.

1

Hvad handler aftalen om vejafgiften om?

Vejafgiften er en skat, som lastbiler skal betale. Arkivfoto. (Foto: © Linda Kastrup, Linda Henriksen)

Formålet med vejafgiften er få lastbiltrafikken gennem en grøn omstilling. I 2020 vedtog Folketinget nemlig en klimalov, som går ud på, at Danmark skal reducere udledningen af Co2 med 70 procent frem mod 2030.

For at nå det mål skal lastbilerne ifølge aftalen begynde at betale kilometerafgift fra 2025. El-lastbiler slipper billigst, mens lastbiler, der kører på diesel og benzin, skal betale den højeste afgift.

Men ifølge chaufførerne er det urealistisk at benytte el-lastbiler til meget af transporten. I artiklen her kan du blive klogere på aftalen om vejafgift.

2

Hvorfor er der uenighed om aftalen?

Skatteminister Jeppe Bruus (til højre) mødtes denne uge med en række transportorganisationer efter lastbil-demonstrationerne. (Foto: © Emil Nicolai Helms, Ritzau Scanpix)

Som et led i aftalen om vejafgift vil der være rabat for lastbiler, der kører på el. Men ifølge foreningen Danske Vognmænd vil der gå længe, inden el-lastbiler er et reelt alternativ til lastbiler på diesel og benzin.

Ifølge Dansk Vognmænd har økonomisk vækst øget behovet for transport, fordi forbrugere bestiller flere varer over nettet, som skal transporteres frem.

Den grønne tænketank Concito mener dog, at afgiften er nødvendig, fordi det ikke er lykkedes at reducere lastbilers Co2-udledning de seneste ti år. Bliv klogere på de to synspunkter i artiklen her.

3

Hvordan viste chauffører deres utilfredshed?

Lastbiler var samlet omkring Christiansborg i protest mod vejafgiften. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

I denne uge valgte flere lastbilchauffører rundt omkring i landet at demonstrere over aftalen om vejafgift. Det gjorde de blandt andet ved at afspærre veje med deres lastbiler.

En række lastbilchauffører blokerede også for trafikken foran Christiansborg.

I dette indslag fra TV Avisen kan du se, hvordan demonstrationerne forløb, og hvordan andre trafikanter forholdt sig til de afspærrede vejen.