Tre eksperimenter, som elever har bidraget til

I denne uge deltager 57.000 elever i Masse-eksperimentet, som er en årlig begivenhed. Elevernes fund skal bruges til forskning.

Eleverne skal i år lede efter plastik i Masse-eksperimentet. Arkivfoto. (Foto: © Sanne Vils Axelsen, Scanpix)

I denne uge skal cirka 57.000 elever fra folkeskoler og gymnasier i Danmark lave verdens første optælling af et helt lands plastikforurening.

Eleverne skal lave optællingen i forbindelse med 'Masse-eksperimentet 2019’. Masse-eksperimentet er en årlig begivenhed for elever.

Lene Christensen er projektleder for Masse-eksperimentet. Hun siger, at de hvert år har fået resultater, som forskere har kunnet arbejde videre med.

Især tre eksperimenter er særlige, fordi de også skabte opmærksomhed og offentlig debat. Disse tre eksperimenter kan du læse mere om her.

1

Inkontinens

I 2017 undersøgte eksperimentet inkontinens og skoletoiletter. Eksperimentet kom frem til, at inkontinens kan ramme alle og ikke kun drenge, som en myte siger.

Eksperimentet viste, at inkontinens hænger sammen med, hvor tilfredse eleverne er med skole-toiletterne.

Lene Christensen får stadig henvendelser fra sundhedsplejersker og kommuner, der vil se nærmere på eksperimentets resultater, så de er sikre på, at deres indsats virker.

2

Bakterier

I Danmark finder vi normalt en ny bakterieart hvert år. I 2018 hed Masse-eksperimentet 'Jagten på den gode bakterie', og her fandt eleverne ti.

25.000 elever gik ud i naturen for at finde mælkebakterier. Eleverne fandt plante-materiale og testede, om der var nyttige mælkesyre-bakterier på planten, fortæller Lene Christensen.

Plantematerialet blev tilsat mælkevækstmiddel. Hvis der blev dannet yoghurt efter 24 timer, var prøven god og blev sendt ind til forskerne.

3

Indeklima

Eleverne har to gange undersøgt, hvad frisk luft betyder for deres koncentration. Mangel på penge er grunden til, at én gang ikke var nok.

- Indeklima optager stadigvæk skoler og kommuner, men det er nedslående, at der ikke er gjort så meget ved det. Det er en svær nød at knække, fordi det handler om økonomi, siger Lene Christensen.

Hun siger, at de to eksperimenter dog har skabt opmærksomhed og gjort eleverne bevidste om, at det er godt at lufte ud. Men der er ikke sket de store forandringer, så næste års tema er igen indeklima.