Dansk-tamilske Vipesan er træt af 'slangernes' sociale kontrol: 'Jeg har holdt kæft længe nok'

Vipesan er færdig med at se på, hvordan 'forbudt kærlighed' ødelægger mennesker, han holder af.

Vipesan Param har 'holdt sin kæft længe nok.'

Fra nærmeste hold har han set, hvordan nogle unge med indvandrerbaggrund føler sig presset til at leve under de normer for kærlighed, som hersker i forældrenes hjemland.

En muslim gifter sig med en muslim. En tamil med en tamil – og helst en tamil, som tilhører samme religion og kaste som familien selv.

Derfor har Vipesan, der selv er andengenerationsindvandrer, skrevet sangen 'Forelsket.' Om forbudt kærlighed og social kontrol. Om at sms'e under dynen og snige sig ud af terrassedøren, fordi ingen må opdage, hvem man elsker.

Vi bad 25-årige Vipesan, der til daglig læser medicin på Aarhus Universitet, uddybe sangens budskab. Det gør han med udgangspunkt i sine egne oplevelser.

Han understreger, at hans ord ikke er en kritik af enkelte personer eller hele deres kultur. Blot en flig af den.

Jeg parkerer 500 meter fra, hvor du bor.

Du kravler ind i bilen. Lægger dig fladt ned på bagsædet.

Ingen må se dig.

Vi kører 10 kilometer uden for byen til en lille lorteskov, som ingen nogensinde har hørt om.

'Forelsket' handler om et par, som er tvunget til at være kærester på den måde.

Deres historie er alt andet end fri fantasi. Jeg har set den udspille sig om og om igen.

Ofte med mine tætteste venner som hovedpersoner. Og jeg har fået nok.

Tekstuddrag fra sangen 'Forelsket.'
Tekstuddrag fra sangen 'Forelsket.'

Det er på tide at sætte foden ned overfor de mennesker, der holder fast i mentaliteten om, at det krænker en families ære at blande blod på tværs af etnicitet og religion.

Set fra min stol skaber den tankegang ikke andet end ulykkelig kærlighed og splittede familier.

Det er derfor, jeg har skrevet 'Forelsket.' For jeg tror, vi er nødt til at tale højt om normen for at nedbryde den.

Som yngre mærkede jeg selv et lille hjørne af den. Mine forældre har aldrig sagt direkte: 'Find sammen med en tamil.'

Men jeg fornemmede, at jeg skulle passe på med piger, hvis jeg ville undgå at stille min familie i dårligt lys. Blandt andet fordi sladderen gik, når jeg var på tomandshånd med en pige.

I 7.-8. klasse fulgtes jeg med naboens datter hjem fra skole. Vi var bare venner. Dagen efter spurgte min mor:

- Har du en kæreste, Vipe?

- Hvad snakker du om, mor?

Det viste sig, at en tamilsk bekendt havde set pigen og mig cykle side om side. Det fandt hun så problematisk, at hun ringede til min mor.

Mange af mine venner kæmpede med samme mentalitet. For dem endte det med et hul i hjertet.

- Din kæreste eller os. Hvem vælger du? sagde forældrene.

I den sammenligning var jeg heldig. Det har vist sig, at mine forældre accepterer svigerbørn, som ikke har tamilsk baggrund. Det fandt jeg ud af, da jeg fik en dansk svigerinde. Mine forældre accepterede det.

Men flere af mine kammerater blev sat i en forfærdelig loose-loose-situation. Valget imellem deres livs største kærligheder. Deres forældre og deres kæreste.

Hvordan vælger du her?

Vores forældre er ikke onde. Oftest har de givet os en fantastisk barndom, men på det her punkt, er de vokset op med en fucked up mentalitet. For dem er det bare sådan, det er. Det er den norm, de kender til.

Men vi, der er opvokset i Danmark, ved, det kan være anderledes. Derfor bliver jeg lidt chokeret, når jeg møder unge med indvandrerbaggrund, som adopterer tankegangen.

- Er du Vellalar?, spurgte en tamilsk pige mig en dag på universitet.

- Øhm, det tror jeg ikke?!

Hun mistede lysten til at socialisere med mig på grund af mit svar. Vellalar er en af de mest dominerende kaster blandt tamiler fra Sri Lanka.

Jeg tilhører Vellalar-kasten. Det vidste jeg bare ikke, da pigen spurgte, for mine forældre har aldrig gået op i at indoktrinere kastesystemet i mig.

Jeg har mødt flere, som går op i det. De mener, vi bør gifte os med en tamil med samme religion og kaste som os selv.

Med alderen har jeg kun en fuck-finger til overs for den tankegang.

Særligt når folk forsøger at presse den nedover andre ved at sladre om, hvem der fletter fingre med hvem.

Jeg er flere gange steget på bussen og har set en tamil hånd i hånd med en anden. Så snart, de ser mig, trækker de hænderne til sig. Behandler hinanden som luft. Tager hver sin dør ud af bussen.

De frygter, at jeg er en 'slange,' men jeg kunne aldrig drømme om at sladre om dem. Jeg ikke er nogen helgen, jeg har før sladret i troen om, at det fik min egen glorie til at funkle klarere, men jeg er blevet klogere.

Mit håb er, at min generation stiller sig uden for den her sladderlabyrint, hvor vi tror, at vores glorie skinner stærkere, hver gang vi fortæller de ældre, hvem der bryder de uskrevne regler.

Som små slanger, der sniger sig rundt og afslører 'synderne,' i troen om, at det gør os selv mere velsete.

Jeg håber, at vi – anden- og tredjegenerationsindvandrere – kan bakke hinanden op. Droppe sladderen og støtte hinanden i at gå mod det her gamle syn på kærlighed.

Vi har muligheden for at vælge, hvad vi vil have med fra to kulturer, som begge er gode, men ikke perfekte. Det gælder både den danske, og den vores familier kommer fra.

Lad os være kalibrerede i hovederne. Vælge de gode ting til. Jeg vil eksempelvis nødig undvære vores nære familiebånd og madkultur. Sortere snæversynede ægteskabsnormer og manglende ligestilling fra.

Selvfølgelig er det nemt for mig at sige: 'Fuck kaster, religion og etnicitet. Find sammen med den, du vil.' Mine forældre slår ikke hånden af mig.

Så jeg dømmer dig ikke, hvis du dropper din kæreste, fordi du gør op med sig selv, at du ikke kan miste relationen til din mor og far.

Men husk. Det ikke er dig, der fravælger dine forældre. De fravælger dig. Du har på intet tidspunkt sagt, du ikke vil dem. Dine forældre lukkede døren, fordi du fandt en kæreste med et andet ophav, end de ønskede.

Jeg håber aldrig, min generation kommer til at lukke døren for deres børn af den grund.

Historien om parret fra 'Forelsket' ender i øvrigt med kærligheden. De stikker af sammen. Den del af fortællingen synger jeg om på min single 'Midnat,' som udkommer om nogle uger.

Det scenarie har heldigvis også udfoldet sig for øjnene af mig. En af mine nærmeste venner har sagt: 'Fuck det. Jeg vil hende her' og er blevet forlovet med sin kæreste. Mod forældrenes vilje.

Jeg hepper virkelig på de to og alle andre i samme situation.

Illustrationerne af det unge par i artiklen stammer fra musikvideoen til 'Forelsket.' Den er filmet af Juan Sedo og instrueret af Admir Kovacevic.

Om social kontrol og kærlighed

  • Omkring hver femte 18-29-årig med ikke-vestlig baggrund i Danmark føler, at deres selvbestemmelse i forhold til valg kæreste/ægtefælle er begrænset. For etnisk danske unge og andre unge med vestlig oprindelse er det fire procent, viser en rapport udarbejdet i 2018 af Als Research for Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

  • RED - Center mod æresrelaterede konflikter oplyser, at dets hotline og brevkasse i 2018 modtog 1.375 henvendelser fra unge med ikke-vestlig baggrund og fagfolk. 131 henvendelser handlede om tvangsægteskaber. 202 handlede om ikke at måtte have en kæreste. Hovedparten af de unge, der henvender sig har mulimsk baggrund, men der er også tamiler og kristne iblandt, oplyser direktør Anita Johnson. Har du selv brug for råd og vejledning, kan du ringe anonymt til centerets hotline på 70 27 76 66.

  • DR har desuden været i kontakt med Marianne Fibiger, lektor på Afdeling for Religionsvidenskab ved Aarhus Universitet, som har skrevet ph.d.-afhandling om srilankansk tamilske hinduer i Danmark. Hun bekræfter Vipesan Params udlægning om, at en del unge med tamilsk baggrund møder en forventning fra forældrene om, at de gifter sig med en tamil, som tilhører samme religion og kaste som familien selv, samt at det kan føre til konflikter, hvis den unge modsætter sig det.

  • Hun medgiver ligeledes, at der blandt nogle unge tamiler er en oplevelse af, at der bliver 'holdt øje med’ og sladret, hvis de er på tomandshånd med en af det modsatte køn uden at være gift. Marianne Fibiger understreger samtidig, at forældregenerationens normer for ægteskab er under opbrud. Ifølge hende tager mange tamilske andengenerationsindvandrere, og efterhånden også en del af deres forældre, afstand fra eksempelvis kastesystemet. Hun forudser, at tredjegeneration af tamiler i Danmark vil opleve langt større frihedsgrader på dette område.