Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre

30-årige Morten ser blandt andet buddhismen som en vej til mere overskud i hverdagen.

Der er dem, der bruger deres ferie på at tage til Bali for at ligge på en strandstol, og dem, der tager på storbyferie i Paris.

Og så er der 30-årige Morten Valkær Abildgaard, der tager til den tyske landsby Immenstadt for at sidde på en pude og meditere med 6.000 andre buddhister i en stor hal ni timer om dagen.

Morten er buddhist og har været det i ni år.

Det betyder blandt andet, at han mediterer en gang om dagen – i hvert fald, når han kan klemme det ind i hverdagen som travl kommunikationsmedarbejder på Odense Teater og førstegangsfar til Valdemar på to år.

En stor del af buddhismen handler nemlig om, at man skal arbejde med sig selv og sit sind gennem meditation.

- Ifølge buddhismen former man sit eget liv gennem de ting, man siger og tænker og gør. Det betyder, at man har friheden til selv at vælge, hvilket liv man gerne vil leve, og tager ansvar for sit eget liv.

- Det er enormt befriende, men også noget af det sværeste ved buddhismen – at man selv sidder med ansvaret for at få et godt liv.

Det var i en religionstime på gymnasiet i Esbjerg, at Morten første gang fik øjnene op for buddhismen.

En dag havde de om buddhisme og skulle meditere i timen. Mange af hans klassekammerater sad og fniste. Morten fniste også.

Men kun fordi de andre gjorde.

- Der var noget interessant ved det. Jeg mærkede mit åndedræt og blev opmærksom på de tanker, jeg havde. Jeg følte en enorm lettelse indeni og slappede helt af i skuldrene.

Han begyndte at læse om buddhismen og at meditere ud fra nogle videoer, han fandt på Youtube.

Det var dog først nogle år senere, som 21-årig, at han tog den endelige beslutning om at blive buddhist – inspireret af en bare 17-årig praktikant på den tv-station, han arbejdede på i Esbjerg.

- Han dyrkede buddhisme og fortalte, at det havde gjort en positiv forskel i hans liv. Han havde fået mere ro og struktur i sin hverdag og var blevet mere glad. Det blev jeg meget inspireret af og tænkte: Så kan jeg også.

Morten tog derefter til et foredrag på det lokale buddhistiske center. Med sig havde han med egne ord en 'sund skepsis' og en nysgerrighed på, om buddhismen var lige så eksotisk og mystisk, som han havde oplevet i religionstimerne.

Han gik dog derfra med en følelse af, at den vestlige buddhisme var 'meget nede på jorden' og mest af alt kunne give ham nogle konkrete råd til, hvordan han kunne bruge buddhismen i sin hverdag.

Kort efter meldte han sig ud af folkekirken og ind i det buddhistiske trossamfund og dyrker i dag buddhisme ud fra Karma Kadjy Skolen, der er en linje indenfor tibetansk buddhisme.

Morten understreger dog, at han ikke ser sig selv som religiøs.

- Jeg ser ikke buddhismen som en religion, men mere som en måde, man kan leve sit liv på.

For det meste mediterer Morten hjemme i hans og konen Pernilles hus, hvor de har indrettet et hjørne i soveværelset med nogle buddhastatuer.

Hun er også buddhist. De mødte hinanden på et buddhistisk sommerkursus på Lolland for fem år siden – og blev gift samme sted tre år senere.

Når han ikke mediterer derhjemme, snupper han cyklen ned til Buddhistisk Center i Odense, en lejlighed i det centrale Odense, hvor der hver tirsdag og torsdag er fællesmeditation.

Fællesskabet og fællesmeditation er en vigtig del af buddhismen, og Morten fortæller, at han har fået nogle af sine bedste venner gennem buddhismen.

I centeret kommer både journalisten, lægen og håndværkeren. Ham i t-shirt og hende i silkeskjorte.

Morten dukker gerne op i hættetrøje og cowboybukser - selvom cowboybukserne er lidt stramme, når han skal bøje benene i skrædderstilling.

- Centeret er min krog til den buddhistiske verden i en periode af mit liv, hvor alt hurtigt kan komme til at gå op i, hvilken institution, vores søn skal i, eller hvordan jeg løser en opgave på arbejdet.

Meditationen varer cirka en halv time, hvor én af de fremmødte læser en meditationstekst op fra et lille hæfte:

’Alle indtryk af skadelige og forvirrede ord og vaner i vores tale forsvinder, og vi bliver bevidste om vores tale. Den er nu medfølelse og visdom, et kraftfuldt redskab til at gavne andre’

En anden linje lyder:

’Alt skadeligt forlader nu vores sind. Forstyrrende følelser og stive tanker opløses og vores sind bliver øjeblikkelig glæde’.

Imens sidder Morten og de andre i skrædderstilling og med lukkede øjne og lader meditationsguidens ord synke ind.

Morten forklarer, at meditationen skal hjælpe med at flytte de buddhistiske belæringer fra hovedet og ned ’i hjertet’, så de på sigt bliver en naturlig del af ens reaktionsmønster, og ikke noget, man skal stoppe op og tænke over.

Ligesom praktikanten mener Morten, at buddhismen har gjort en positiv forskel i hans liv.

Blandt andet mener han, at han er blevet mere rolig og bedre til at være tilstede og ikke have tankerne alt for mange steder på én gang.

- Da jeg arbejdede på tv-stationen i Esbjerg, gjorde jeg hurtigt mig selv til en blæksprutte, der skulle holde mange bolde i luften på én gang. Der skulle hele tiden ske mere og mere, og det gjorde mig stresset.

- Jeg kan stadig godt have mange opgaver, men nu er jeg blevet bedre til at fokusere på én opgave ad gangen, og jeg har lært, at det er ok at holde pauser indimellem.

Det bedste ved buddhismen, mener Morten, er de metoder, han har fået til at arbejde med sig selv.

En af metoderne går blandt andet ud på at blive bevidst om sine 'forstyrrende' følelser, for eksempel vrede.

I stedet for at reagere på vreden med det samme, træner han sig i at blive bevidst om, at vreden er der, og først handle på situationen, når den er gået væk igen. En anden mulighed er at forsøge at vende vreden om til medfølelse. Om det så handler om ham, der kørte over for rødt, den sure kollega eller kæresten, der er træt af, at han ikke har støvsuget.

- Førhen, når der opstod et problem, var jeg hurtigt til at skyde skylden på andre. Nu er jeg blevet bedre til at kigge indad og forstå, hvad min egen andel i problemet kan være, eller at prøve at sætte mig i den andens sted.

- Måske var min kollega stresset, eller måske var ham, der kørte over for rødt, ved at komme for sent til at hente sine børn. Det gør det ikke nødvendigvis handlingen ok, men det gør den måske lettere at forstå. Så bliver vreden hurtigt mindre, og jeg kan vise mere overskud over for andre.

Buddhismen har også overbevist Morten om, at lykken ikke består i en fed bil, en gasgrill og et perfekt forhold.

- Jeg vil ikke sige, at jeg er blevet mere lykkelig eller mindre materialistisk, end jeg var før, men jeg føler mig mere fri, for jeg er blevet mere bevidst om, at nøglen til den varige lykke findes indeni mig selv – og den kan jeg stadig opnå, selvom de her ting bliver taget fra mig.

Morten har taget mange af buddhismens teser til sig. Én er han dog ikke helt sikker på.

I buddhismen mener man for eksempel, at vi har levet mange tidligere liv og kommer til at leve mange flere. At vores krop vil dø, mens vores sind blive genfødt i en anden krop – enten hos et menneske eller et dyr.

De store tibetanske meditationsmestre siger, at de kan huske deres genfødsler. Det kan Morten ikke. Derfor er han heller ikke fuldstændig afklaret med spørgsmålet om, om han har levet tidligere og kommer til at leve flere liv.

- Men jeg synes, det lyder logisk - og langt mere logisk, end at vi for eksempel kommer i himlen. Og jeg tror på, at hvis vi møder en person, som vi har en fantastisk kemi med fra start, at det kan skyldes, at vi også har haft en god relation i et tidligere liv.

Én af de sværeste ting ved buddhismen er, ifølge Morten, altid at finde tid til at sætte sig ned og at meditere og på at bruge de buddhistiske metoder i en hektisk hverdag.

- Der er bare rigtig mange ting i vores hverdag, der trækker i os og kræver vores fokus. Så den største udfordring er nok i virkeligheden at finde den tid til det, som jeg gerne ville bruge på det.

Og så er der fordommene.

- Jeg siger ikke ’goddag, jeg hedder Morten. Jeg er buddhist’. Religion er ikke noget, man snakker om i det daglige, og jeg kan godt være nervøs for, hvordan folk så tænker om mig. At de tænker buddhismen er noget meget mystisk og eksotisk noget.

Generelt oplever han dog, at folk synes, det er spændende, når han fortæller om det, og at de har et positivt syn på buddhismen.

Måske fordi det er blevet meget moderne med yoga og mindfulness, gætter han.

- Men der skal da nok være nogen, der tænker: Du tager til Tyskland og sidder og mediterer i ni timer om dagen, mens vi andre tager til Roskilde Festival eller Thailand. Hvad har du egentlig gang i?