Anna Sørensen lyttede til havet. Hvordan bølgerne hvislede svagt, hver gang de slog ind over bredden. Hendes veninde lå ved siden af. I sin sovepose på den seng, de havde bygget af de omkringliggende sten.
Anna kiggede op. Stjerner pyntede aftenhimlen overalt.
Det var magisk. Faktisk lige så magisk som at befinde sig ved havet i Brasilien eller på Sri Lanka, som hun havde gjort på tidligere ferier.
Denne gang var hun dog rejst uden pas. Hun lå på et af Bornholms gratis, primitive campingsteder. Øm i hele kroppen efter flere dages vandring på den nordlige side af klippeøen.
Og hun var lykkelig.
- Det var den fedeste sommerferie. Vi snorklede, vandrede og mødte så mange søde mennesker.
I dag er det et år siden, at den 24-årige biologistuderende fra Aarhus gav sig selv midlertidigt flyveforbud. Hun havde lige været i Marokko, og den i alt ni timer lange flyvetur gav hende så dårlig samvittighed, at hun begyndte at skrive løftede pegefingre til sig selv på sin Macbook:
Hun stillede sig selv endnu en udfordring. Resten af 2018 skulle være flyvefri. Det gik uden kvaler, så nu har hun forlænget udfordringen. I 2019 flyver hun heller ikke på ferie.
- Jeg har altid interesseret mig for klimaforandringerne og er stødt på mange artikler med forskere, der siger: 'Forandring NU!' Jeg vil gerne give en god klode videre, og hvis det skal være muligt, er jeg nødt til at indgå nogle kompromiser.
Da det kom til ferievanerne, var kompromiserne dog lidt svære at finde. For Anna e-l-s-k-e-r at rejse.
- Jeg vil bare gerne se hele verden, men jeg synes, det var lidt for nemt at sige: 'Jeg vil gerne være klimavenlig, men i forhold til rejser vil jeg ikke lave noget om.' Jeg ville i hvert fald gerne prøve af, om det var vildt surt at skære ned på flyrejser, inden jeg afviste det, siger hun og tilføjer:
- Jeg kan godt lide at udfordre mig selv, og nogle gange er tanken om at skulle undvære noget måske værre, end det reelt er.
Flyrejser er skiftet ud med ferie indenfor landets grænser. Sommeren blev som nævnt tilbragt på Bornholm, som hun kom til med bus og færge. Derudover har hun tænkt sig at genoptage en rejseform fra sin barndom.
Kør-selv-ferie i Europa.
Hun prøvede den allerede af i 2017. Den sommer kørte hun og ekskæresten gennem små ikke-turistede kystlandsbyer i Frankrig, til Nordspanien omkring San Sebastian, hvor de faldt over en fin, lille surf-by, ligesom de tilbagelagde små landlige flækker i Ungarn.
Tidligere har Anna rejst steder som Sydamerika og Asien. Hun har måske haft en tendens til at tro, at hvis en ferie skulle være virkelig fed, skulle den foregå langt væk. At Sri Lanka måtte være mere spændende end Frankrig. Sådan har hun det ikke mere.
- Ofte tænker vi måske: 'Europa ved vi, hvad er,' men landene er virkelig forskellige. Jeg har overnattet i naturreservater i Frankrig, set flamingoer og vilde heste. Jeg har haft virkelig mange oplevelser, hvor jeg bare tænkte 'wauw,' siger hun og tilføjer:
- Det har været fedt at 'genopdage' vores nærområde som voksen.
Og Anna har på ingen måde haft svært ved at udpege steder, hun gerne vil se, som er realistiske at nå uden fly.
Montenegro står på to-visit-listen. Ligesom Norge, Portugal, Paris, sønderjyske Als og Nationalpark Vadehavet på Rømø.
Hun kan dog godt blive fristet til at tage længere væk, når hun ser Facebook-vennernes feriebilleder fra andre kontinenter.
- Jeg får lyst til at rejse til stort set alle lande, jeg hører om, men jeg ærgrer mig aldrig over, at jeg 'kun' var i Europa. Det handler nok om indstilling. Går du rundt på Bornholm og siger til dig selv: 'Her er flot, men New Zealand er sikkert federe,' bliver det en lang ferie. Du skal være til stede, hvor du er.
Da Anna i sommer var på Bornholm, tog det otte timer at komme dertil med bus og færge. Hun kunne være fløjet fra Billund til Rønne på tre kvarter. Men transporttiden gør hende ikke noget.
- Jeg har fået øjnene op for, at rejsetiden også giver uforglemmelige minder. Da vi kørte i Europa, stoppede vi en aften på toppen af et bjerg ved en lille kirke for at overnatte. Der var så smukt. Den slags små stop husker jeg ligeså klart som de steder, vi havde planlagt at besøge hjemmefra.
Hun tilføjer:
- Og så kobler jeg virkelig godt af ved at køre, hvad enten det er i tog, bus eller bil – og se, hvordan landskabet ændrer sig.
Men der er over 2.000 kilometer til Montenegro, som hun gerne vil besøge. Har du en uges ferie, når du ikke at se meget af landet, før bilen skal mod nord igen.
Kør-selv-ferie kræver tid, medgiver Anna.
Ligesom hun også anerkender, at et 'nej tak' til fly gør forlængede weekender i London og Paris vanskelige. Det giver ikke mening at bruge et døgn på transport hver vej, hvis du blot har tre-fire feriedage at gøre godt med.
Derfor bliver hun indenfor landets grænser, når hun har kortere ferier. Surfer ved Klitmøller eller tager på vandretur.
- Jeg forsøger at skabe små hverdagseventyr for at glemme udlængslen. Når jeg surfer i gode bølger ved Vestkysten, tænker jeg ikke: 'Hvor ville jeg gerne have været i Paris lige nu.' Det ville jeg måske have gjort, hvis jeg var blevet hjemme i min lejlighed.
Selv om flypausen pynter på Annas klimaregnskab, er der plads til forbedringer, viser beregninger, som Torben Chrintz, videnschef ved tænketanken Concito, har lavet.
Byttede hun sin hvide Peugeot Expert fra 1999 ud med en nyere bil, ville hun kunne halvere klimaaftrykket på sine kør-selv-ferier, fortæller han og tilføjer, at med den bil, hun kører nu, kunne hun næsten ligeså godt tage flyet til Montenegro som at køre derned.
Det positive ved flystoppet er dog, at Anna holder ferie tættere på Danmark, fordi det er begrænset, hvor langt hun kan nå væk, og en køreferie til Montenegro er væsentlig mindre klimabelastende end en flyrejse til Peru eller Japan, uddyber videnschefen. Derudover begrænser flyvestoppet muligheden for forlængede weekender i Europas storbyer, hvilket også pynter i klimaregnestykket.
Langt det bedste vil dog være, at Anna rejser med tog eller bus.
Det er hun heller ikke afvisende overfor. Bus- eller togtur passer hende fint på storbyferier. For eksempel til Paris, hvor der går en busrute fra Aarhus.
På en rejse til Montenegro foretrækker hun dog at køre. Hun skal nemlig have plads til sit surf-udstyr og andet 'grej.'
Hun ærgrer sig dog over, at 'Ellen,' som hun kalder sin bil, belaster klimaet så meget. Når SU'en bliver skiftet ud med fast løn, vil hun se sig om efter en mere klimavenlig 'Ellen.'
- Jeg får den tit. 'Ja ja, Anna, men hvad med din bil?' Det er helt fair, men jeg tænker, det hele må tælle. Det her må være bedre, end hvis jeg både havde en gammel bil, spiste kød hver dag og fløj på ferie to-tre gange om året. Selvfølgelig er der plads til forbedringer, men jeg udleder mindre, end hvis jeg var fortsat med de samme flyvaner som tidligere, siger hun og tilføjer, at hver sommer ikke skal tilbringes på Syd- og Østeuropæiske veje.
Hun er ikke færdig med at bruge sommeren i Danmark. Hun vil eksempelvis gerne på cykelferie, til Nationalpark Vadehavet eller bruge en sommer på at surfe ved Vestkysten.
Om Annas flystop skal fortsætte efter 2019, er hun ikke helt afklaret med. Hun ved dog, at hver flyrejse i fremtiden skal overvejes nøje, og at hun vil være af sted i lang tid, hvis hun sætter sig i et flysæde, så hun får set meget af en verdensdel, når hun er der.
- Selv om jeg ikke har manglet spændende rejseoplevelser, efter jeg skar ned på fly, er det et dilemma. For jeg vil gerne se koralrev og isbjørne og orangutanger i deres naturlige habitater, og så har jeg ikke al tid i verden. For mig virker det bare så dobbeltmoralsk at flyve derhen, velvidende at netop det er med at skade de ting. Den slags dilemmaer har jeg ikke helt fået løst.
Hun tilføjer:
- Men jeg er i hvert fald blevet bekræftet i, at jeg ikke behøver at flyve om på den anden side af jorden for at komme på eventyr.