Ugens Kanon er saftig og lyder som Phlake på LSD

MAAD ZEN står bag Ugens Kanon, der handler om at leve i øjeblikket.

(Foto: © Paw Friis)

- Ocean Hours er et kantet R’n’B nummer, der svinger mellem det dystre og det lækre. Beatet er på én gang voldsomt og underspillet. Det er simpelt, men samtidig uforudsigeligt. Og henover ligger MAAD ZEENs lidenskabelige sang, der gør tracket saftigt og varmt. Som Phlake, hvis de var på LSD.

Sådan siger P3-vært Pelle Peter Jensen om Ugens Kanon, der kommer fra MAAD ZEN.

MAAD ZEN er den 23-årige multiinstrumentalist Mathias Holst Madsen fra Aarhus, som spiller bas, klaver, trommer og synger. Produktionen er lavet af ham selv, og tekstsiden er skrevet sammen med Matthew Muki fra hans pladeselskab og musikkollektiv FreaQWhenSees Records. Mathias har spillet musik og sunget hele sit liv, men for tre år siden begyndte han at lege med musikproduktion. På daværende tidspunkt havde han drømt om at lære at producere i flere år, så da han startede i 2016 fik den virkelig 110%. I de sidste tre år har musikken været i fuld fokus, og han har prioriteret stort set alt sin tid der.

“Yooo, that shit is maad zen!” sådan sagde hans ven til ham, da han refererede til en produktion, han havde lavet. Han tænkte ikke videre over det, før han så de to ord “maad zen” på skrift. Han hedder “Madsen” til efternavn, og så med det samme det sjove ordspil.

Nummeret 'Ocean Hours' er den rejsemakker, du altid har drømt om. Det opfordrer en pige til at tage styringen over dit liv, opleve verden og rejse. Nummeret handler om at leve i øjeblikket, ikke noget YOLO, men virkelig være i øjeblikket og suge alt til sig. Musikken svømmer gerne med under vandet, mens du tager et kig ind i dig selv. Mathias elsker at rejse, og han prioriterer det meget højt. Det afspejler sig i tracket, og er samtidig et af hovedtemaerne på hans kommende debut-EP 'Island Man'.

5 hurtige til MAAD ZEN:

Hvilket musik-ikon ville du helst lave et collab med, og hvorfor?

Jeg elsker musikere, der bryder med normer og virkelig leger og eksperimenterer. Derfor er Smino helt på toppen af min liste. Som producer ville det også være en drøm at tage i studiet med en sanger som Bryson Tiller. Da jeg lyttede til hans debutsingle “Don’t" i maj 2015, var jeg fuldstændig solgt. Da Trapsoul derefter kom ud, var det stort set alt, jeg lyttede til i et halvt år. Jeg er utroligt inspireret af den lyd, han blandt andet var med til at starte, og det kommer man til at kunne høre på fremtidige projekter, som lige nu er i gang med at forme sig. Som sanger vil jeg ikke kunne føle mig mere tryg, end hvis jeg havde Noah “40” Shebib bag knapperne. Jeg elsker de fleste af hans produktioner, og han virker som et rart og sympatisk menneske. En anden producer, jeg gerne ville med i studiet med, er Sango fra Soulection. Jeg vil rigtig gerne kigge ham over skulderen og se hans workflow. Han har en speciel lyd som ikke er for alle, men jeg er så vild med specielt hans trommer og måder at bruge forskellige rytmer på.

Du skal på verdensturne, hvilke tre personlige ting tager du med i kufferten?

Et mini-studie setup til at lave mere musik, mit FreaQWhenSees hold og iskaffe fra Netto.

Hvilken musik-oplevelse står stærkest i din hukommelse?

I sommers blev vi som pladeselskab booket til at spille på en lille festival på Djursland. Vi kørte hele holdet derud i fire biler, og leverede årets vildeste show. På vejen derud havde vi vores fordomme, men de blev fuldstændig smadret, da vi stod på scenen og mærkede energien fra publikum. Energien, og kontakten til publikum, var der med det samme og steg kun i løbet af vores halvanden time lange show. Nu er sommeren lige om hjørnet, og jeg glæder mig utroligt meget til flere oplevelser som disse.

Hvad er det dårligste råd du har fået?

“All good comes to those who wait.” Jeg har hørt det her mange gange, og folk har sagt det til mig i flere forkellige sammenhænge. Som jeg ser det, kommer der absolut intet godt ud af bare at vente. Man bliver selvfølgelig nødt til at være tålmodig i processen, men man kan ikke bare vente. Man bliver nødt til at "put in the work” og virkelig arbejde for at opnå sine personlige mål, uanset hvad de er. Hvis der er noget, man vil have eller opnå, bliver man i min optik nødt til at tage det. Selvfølgelig ikke stjæle det, hvis vi snakker om noget materialistisk. At fortælle sig selv, at det rigtige er at vente, er for mig en af de mest toxic ting, du kan gøre. Fuck waiting, we elevating!

Hvad drømmer du om?

Jeg drømmer om at leve af musikken. Jeg drømmer om at producere og skrive for andre kunstnere samtidig med, at jeg selv er en artist. Til sommer starter jeg på musikkonservatoriet i Aarhus på sangskrivning-linjen. Med hårdt arbejde, uddannelsen og min nuværende viden inden for branchen, føler jeg, at jeg er rigtig godt på vej. Jeg har så meget musik, som er lige på nippet til at blive udgivet. Jeg glæder mig til at tilføje massere af musik til mit udgivne musikkatalog her i 2019. Så kan andre artister og branchefolk for alvor se, hvad jeg og FreaQWhenSees har brygget på i flere år, og er i stand til.