Detektor: Radikale bruger anekdoter og "indicier" som argument for klimarabat til plug-in-hybrider

Radikale Venstres klimaordfører vil ikke ændre ved plug-in-hybridbilernes grønne stempel, der giver dem milliarder i afgiftsrabat.

Politisk leder Sofie Carsten Nielsen, næstformand Martin Lidegaard, politisk ordfører Andreas Steenberg og klimaordfører Rasmus Helveg Petersen ved Radikale Venstre pressemødet om nyt klimaudspil på Christiansborg, tirsdag den 26. oktober 2021. Udspillet er døbt 110% grønt Danmark. (Foto: © liselotte sabroe, Ritzau Scanpix)

“Stem på mig, så får I mindre sort snak og mere grøn handling.”

Det lovede Rasmus Helveg Petersen i en video ved folketingsvalget i 2019.

I dag vil Radikale Venstre dog ikke genåbne den aftale, der giver milliarder i klimarabat til de udskældte plug-in-hybrider.

Det går nemlig fint med bilernes kørsel, lyder det fra partiets transport- og klimaordfører Rasmus Helveg Petersen.

- Jeg kender så mange, som har de her plug-in-hybrider, og som meget omhyggeligt lader dem op, siger ordføreren til Detektor.

Detektor kunne i sidste uge fortælle, at regeringen mangler konkret dokumentation for dens vedholdende påstand om, at plug-in-hybriden er en grøn bil.

Radikale Venstre peger på, der er "indicier", som tyder på, at danske plug-in-hybrider er grønne biler.

- I det øjeblik folk ikke lader dem op, så er det jo hat og briller for både deres egen økonomi og for den samlede klimabelastning, siger Rasmus Helveg Petersen.

Værdiløs stikprøve

Rasmus Helveg Petersen henviser til en undersøgelse foretaget af bilfabrikanten Ford.

Her viser tal fra ladeselskabet Clevers abonnenter, at danskerne lader deres plug-in-hybrid 17-19 gange om måneden.

- Så der kommer de her tal fra det ene bilmærke og den ene oplader, der viser, det går fint grønt. Og på den måde har jeg - ikke dokumentation - men der kommer sådan nogle indicier for, at der er mange, der kører rigtig fornuftigt, siger ordføreren.

Seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling Jeppe Juul har læst Fords analyse, som mener mangler informationer om, hvor meget danske plug-in-hybrider kører på henholdvis benzin og el.

- Der er brug for at kende brændstofforbruget for kunne sige noget om bilernes reelle CO2-udledning, vurderer Jeppe Juul.

Fords analyse opgør ikke bilisternes CO2-aftryk. Det er derfor uklart, om de pågældende plug-in-hybrider holder sig under grænsen for at kunne betegnes som grønne biler.

Ifølge partiernes aftale om grøn omstilling af vejtransporten går den grønne grænse ved 50 gram CO2 per kørte kilometer.

Foreholdt eksperternes kritik svarer Rasmus Helveg Petersen, at det trods alt er bedre, at 49% af Fords bilister kører på el, end hvis samme bilister havde valgt en benzin- eller dieselbil.

Detektor har forgæves forsøgt at få udleveret datamaterialet bag de danske ladetal fra Clever.

Men med udgangspunkt i de tal fra Clever, Detektor fik tilsendt tidligere på måneden, er konklusionen ifølge trafikforsker på Københavns Universitet Mogens Fosgerau, at plug-in-hybrider udleder for meget CO2 til at kunne kaldes en grøn bil.

Rasmus Helveg Petersens udsagn står desuden i kontrast til de resultater, som Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT) har fundet om plug-in hybrider i blandt andet Norge, Holland og Tyskland.

I Danmarks nabolande udleder plug-in-hybriderne to til fire gange så meget som bilproducenterne oplyser, hvilket er lige så meget CO2 som visse dieselbiler.

Det gælder blandt andre biler fra Ford.

Rasmus Helveg Petersen nævner under interviewet med Detektor, at han kender mange, der lader eller kører deres plug-in-hybrid grønt.

I interviewet spørger Detektor, om klimaordføreren har anden dokumentation end analysen fra Ford.

- Ja, Ford Kugaen (den pågældende bilmodel), og så hele det der indicie med, at jeg kender så mange, der har de her plug-in-hybrider, og som meget omhyggeligt lader dem op.

Er det et godt argument, at du kender nogen, der kører deres plug-in-hybrider grønt?

- Der er ikke tal på det modsatte. Men jeg synes, at Ford-studiet er langt stærkere, som jo godt nok er baseret på et enkelt bilmærke og en enkelt model. Der begynder at være lidt evidens der, siger Rasmus Helveg Petersen.

Ifølge Mogens Fosgerau er det decideret pinligt, at ordføreren bruger folk, han kender, som argument for, at danskerne kører grønt i deres plug-in-hybrider.

- Det er cirka ingenting værd. Det er en meget lille stikprøve ud af flere millioner opladninger, vurderer trafikforskeren.

Den vurdering er Jeppe Juul enig i.

- Man kan ikke bruge den slags anekdotisk bevisførelse til meget. Især ikke når vi har store udenlandske studier, der viser noget andet, siger han.

Rasmus Helveg Petersen skriver i en opfølgende mail, at der ikke er tale om anekdoter, når han samtidig henviser til de tal fra Clever, der indgår i Fords analyse.

En meget lang overgang til el

Ifølge Rasmus Helveg Petersen er plug-in-hybriden en god overgangsteknologi i den forstand, at de vil blive solgt i en kortere årrække, indtil danskerne kun køber elbiler.

Radikales klimaordfører har dog ikke dokumentation for, at plug-in-ejere rent faktisk køber en elbil, næste gang de er hos bilforhandleren.

- Næh, det har jeg ikke. Ikke dokumentation som i et eller andet fint studie, men man kan indikativt se, at folk skifter fra plug-in-hybridbilerne og så til de rene elbiler. Det er en overgangsteknologi, og det er sådan, den bliver brugt. Det er det indtryk jeg har, efter at have snakket med folk på markedet, altså bilimportørerne, siger han.

Rasmus Helveg Petersen (RV) mener, at der er "indicier" for, at plug-in-hybriden er grøn, og at bilerne fungerer godt som overgangsteknologi. Derfor vil Radikale Venstre ikke rykke ved bilernes klimarabat. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Eksperterne giver dog ikke meget for argumentet om plug-in-hybriden som overgangsteknologi.

- Elbilerne kan allerede køre lige så langt. Plug-in-hybriderne giver ikke mening længere. Desuden har undersøgelser vist, at kun hver tredje plug-in-ejer køber en elbil som deres næste bil, siger Jeppe Juul og henviser til en ny rapport fra Bilbranchen om netop plug-in-hybriden som trædesten til elbilen.

- Jeg forstår ikke, hvordan det skal være en overgangsteknologi. En plug-in, der bliver solgt i dag, lever jo til 2040, inden man så kan håbe, den erstattes af en elbil. Det er en meget lang overgang, når man allerede kan købe en elbil i dag, vurderer Mogens Fosgerau.

Trods eksperternes kritik fastholder Rasmus Helveg Petersen, at plug-in-hybriden er et godt alternativ.

- Hvis der ikke fandtes pluginhybrider, eller de var for dyre, ville disse borgere købe en ny benzin- eller dieselbil i stedet for, skriver han i en opfølgende mail til Detektor.

Den radikale ordfører fastholder også, at plugin-hybriden er en god overgangsløsning, så længe der ikke er flere ladestandere.

- De har ganske rigtigt en lang levetid, men igen er alternativet, at der kommer endnu en benzin- eller dieselbil på vejene, der også vil leve til 2040, skriver Rasmus Helveg Petersen i en opfølgende mail.

Står ved aftale

Det er kun et år siden, at aftalepartierne underskrev klimarabatten.

Nu er partierne splittet i to lejre.

SF og Enhedslisten vil følge eksperternes råd og ændre ved plug-in-bilernes klimarabat allerede nu, mens regeringen og Radikale Venstre fastholder, at plug-in-hybriden er et grønt værktøj, som på sigt får flere over i rene elbiler.

Partierne er uenige om, hvorvidt det er fornuftig klimapolitik at fortsætte med at give milliardstore klimarabatter til plug-in'er, uden dokumentation for at de faktisk er grønne.

- Jeg vil ikke genåbne den her aftale, før vi har set tallene fra Danmark og effekten af den her trappe med faldende afgifter, siger Rasmus Helveg Petersen.

Klimaordføren understreger, at han står ved aftalen.

Han ønsker ikke at svare på, hvorvidt aftalen var en fejl, såfremt det viser sig, at danskerne ikke kører grønt i deres plug-in-biler.

Her kan du høre hele interviewet med Radikale Venstres klimaordfører.