Bankernes systemer er blevet meget bedre til at blokere for uautoriserede bankoverførsler, og derfor lykkes det i mange tilfælde at stoppe misbrug af vores netbank vi phishing.
Metoden er at sende falske mails for at lokke cpr-nummer, kortnummer og andre fortrolige oplysninger ud af bankkunden.
Finansrådet har opgjort antallet af netbankindbrud i første kvartal af 2016, og af de i alt 175 sager tegnede phishing sig for de 169 af tilfældene. Resten har skaffet sig adgang til kontoen ved hjælp af ondsindet software, såkaldt malware.
Det er første gang, at Finansrådet har phishing med som selvstændig kategori i opgørelsen over netbankindbrud.
I løbet af de første tre måneder forsøgte svindlere at stjæle i alt 4,7 millioner kroner fra danskeres netbanker. Men det lykkedes bankerne at stoppe de fleste, så der kun forsvandt i alt 400.000 kroner i de 26 tilfælde, hvor de havde held med deres foretagende.
Til sammenligning slap it-kriminelle, der havde installeret malware for at skaffe sig adgang til netbanker, næsten af sted med 200.000 i gennemsnit i de fire tilfælde, Finansrådet har med i sin opgørelse.
Generelt er danskerne gode til ikke at udlevere personlige oplysninger, lyder det fra Finansrådet, der er en interesseorganisation for pengeinstitutter i Danmark.
/ritzau/