Danske jagerfly-ulykker: Lynnedslag, flammer og dødelige kollisioner

To piloter mistede livet, da de skød sig ud af cockpittet efter en kollision med et andet F 16 fly over Fyn i 1984.

Piloten slap med knubs, men der findes flere eksempler på F 16 uheld i flyvevåbnet. (Foto: © christian Als, digi als)

En F16-pilot slap tirsdag med skrækken og nogle knubs, da han var tvunget til at skyde sig selv ud i faldskærm i farvandet ud for Rømø.

Piloten var tvunget til at benytte katapultsædet, da problemer med landingsstellet gjorde det umuligt at nødlande.

Nu skal en havarikommission undersøge, hvordan fejlen kunne opstå, og om der skal ændres procedure.

Her følger et overblik over danske F16-ulykker.

5. april 1983 Danmark mister det første F16-fly ved et styrt nær byen Fole i Sønderjylland. Piloten skød sig ud med katapultsæde, efter at være blevet ramt af lynet. Piloten slap uskadt fra styrtet.

19. juni 1984 To personer mistede livet, da et F16-fly kolliderede med et andet fly under en NATO-øvelse over Assens. Begge piloter brugte katapultsædet men ramte det gennemsigtige kabinet over flyets cockpit. Piloten i det andet fly landede sikkert med faldskærm.

14. december 1984 Under en landing i Skrydstrup vælger en pilot at benytte katapultsædet, da et landingsstel kollapsede, og det ikke var muligt at holde flyet på landingsbanen.

1. april 1985 To F16-fly kolliderede i 14.000 fods højde i nærheden af Ribe. En pilot måtte skyde sig ud med katapultsædet, men han overlevede sammenstødet.

8. april 1986 En landing i Skrydstrup endte galt på grund af stærk sidevind, og flyet kørte af landingsbanen. Der var dog kun materiel skade.

10. juli 1986 Et fly var på øvelse nær Rømø, da der skete en eksplosion i motoren. Piloten holdt flyet på vingerne, til han nåede sikkert tilbage til Skrydstrup.

7. december 1987 En amerikansk pilot på udvekslingsaftale med det danske flyvevåben måtte i lav højde foretage en undvigelsesmanøvre for at undgå en flok fugle over Vadehavet. Under manøvren gik der noget galt, og piloten var nødt til at benytte katapultsædet.

10. december 1987 Et fly styrtede ned ved Ålebæk Bugt syd for Skagen på grund af motorproblemer. Piloten skød sig ud af flyet og overlevede.

19. februar 1988 En pilot var nødsaget til at lande flyet på maven, da der var problemer med landingsstellet. Landingen var på trods af manglende landingsstel så glat, at der stort set kun var skrammer at se på flyet. Kort tid efter var det igen på vingerne, og den pågældende pilot fik et rosende brev fra forsvarsministeren.

22. november 1996 Landingsstellet trak sig op kort efter landing og flyet gled 1500 meter, før det stoppede på landingsbanen i Skrydstrup. Piloten slap uden skrammer.

11. december 1996 En pilot skød sig ud af cockpittet, da der kort efter takeoff kom flammer ud af flyets bagende. Episoden skete i Norfolk i England.

2. april 2001 Allan O. Jensen var før tirsdagens episode den sidste til at skyde sig ud af et fly med katapultsæde. Han mistede kontrollen med flyet, der styrtede ned omkring 45 kilometer vest for Thyborøn.

19. december 2002 En amerikansk udvekslingspilot ramte ved siden af en landingsbane i Afghanistan og landede i et minefelt. Piloten skød sig ud af cockpittet.

12. august 2004 Flyets landingsgear kollapsede under en landing, og flyet gled hen ad landingsbanen. Skaden var minimal.

17. november 2005 En landingsbane blev beskadiget, da to hjul på et fly eksploderede under en landing. Flyet fik store skader på forpartiet.

27. oktober 2015 En pilot bruger katapultsædet, da et defekt landingsstel umuliggør landing. Flyet styrter ned i Vesterhavet ved Rømø. Piloten slipper med skrækken.

Kilde: f-16.net