For dyrt, for få modeller og for besværligt at finde ladestandere.
Sådan lyder det ofte, når bilister bliver spurgt om, hvorfor de ikke kører i en miljøvenlig elbil.
Selvom antallet af ladestandere nu er højere end antallet af tankstationer i landet, så slår de over 2.000 ladestandere ikke helt til, hvis salget af elbiler for alvor skal fremmes, lyder det fra Foreningen Danske Motorejere (FDM).
- Det er slet ikke tilstrækkeligt. Man skal tænke på, at der er nogen, som måske ikke har deres egne private ladestander. Så selvom det kun tager nogle timer at lade bilen op, lader de den stå natten over til opladning i en offentlig stander, siger Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør på FDMs blad, Motor, og fortsætter:
- Så har man ikke lige en ladestander i sin egen bolig, bliver det lidt mere besværligt.
Salgstal kunne være højere
I 2017 er der per 15. juli solgt 165 elbiler til virksomheder og bare 17 til private.
Men det tal kunne sagtens være højere, lyder det fra Søren W. Rasmussen, der ikke ser nogen hindring i at skifte til en elbil.
- Faktisk forstår jeg ikke, at der ikke bliver solgt flere, end der gør. Abonnementsordningerne på el er meget attraktive. Men der skal flere ladestandere til, siger han og fortsætter:
- I forhold til det nuværende antal af elbiler er det måske fint. Men hvis vi skal nå en målsætning om, at alle skal køre el i 2050, så er vi langt fra mål, siger Søren W. Rasmussen.
Ifølge Søren W. Rasmussen er der i det første halvår blevet solgt omkring 100.000 almindelige personbiler, så elbilerne udgør kun en promille af salget.
Til sammenligning satte Europas elbil-duks, Norge, rekord i sidste måned, hvor 42 procent af de nyregistrerede biler var elektriske.
I Norge har man ikke registreringsafgift på elbilerne, ligesom de er momsfritaget.
Registringsafgift skal ændres
Fra januar i år steg registreringsafgiften på elbiler fra 20 til 40 procent. Siden er elbilmarkedet gået i stå. Derfor besluttede man fra politisk hold at nedsætte afgiften til 20 procent i april.
Registreringsafgiften fastholdes, indtil 5.000 nye elbiler er blevet registreret - eller indtil udgangen af 2018, hvis ikke der er blevet solgt 5.000 elbiler.
Men det tal er alt for lavt, hvis Danmark vil gøre alvor af den grønne omstilling, mener klima - og miljøchef for Verdensnaturfonden, John Nordbo. Står det til ham, kan man lige så godt sætte tallet til 100.000.
- Hvis elbilen for alvor skal blive en del af persontransporten i Danmark, er det et spørgsmål om at ændre afgiften. Inden politikerne foretog indgrebet med først at sætte afgiften op og dernæst sænke den, blev der solgt en del elbiler. Så det er ikke fordi, der ikke er villighed til at købe elbiler, siger John Nordbo.
- En elmotor udnytter energien tre-fire gange så effektivt som en forbrændingsmotor, så hvis vi på globalt plan vil spare på energien, så giver det god mening at bruge elbilerne. Det er svært at få grøn energi til en forbrændingsmotor.
- Biobrændstoffer er ikke nok. Grøn el og dermed grøn energi til elbiler er lettere, så det er grundlæggende en god ide ud fra et klimamæssigt synspunkt, lyder det.
Søren W. Rasmussen er på linje med John Nordbo og kalder det danske afgiftsystem for biler for for gammeldags og efterlyser en reform. Og her kan man passende kigge mod Norge, hvor man beskatter bilen alt efter, hvor meget den forurener.
Værd at vide om køb af elbil
- •
Der er elbiler til salg nu til ganske fornuftige priser. De billigste biler har næsten ingen registreringsafgift og koster helt ned til 175.000. Du kan få en meget velfungerende elbil til omkring 250.000-300.000 kroner, hvilket er en pris, der bliver solgt rigtigt mange biler til herhjemme.
- •
I den prisklasse kan du få biler som for eksempel Nissan Leaf, VW Golf eller en Renault Zoe, som fuldt opladt skal kunne køre mellem 150-200 kilometer.
- •
Næste år kommer der flere biler på markedet, og de har en rækkevidde på 380 kilometer og kommer til at koste omkring 400.000. Det er lidt dyrere, men batteriet er større, og så kører de længere.
Værd at vide om opladning
- •
Tesla har deres egne ladestandere, og så er der E.On og Clever. Dertil kommer de privatejede, der typisk står hjemme i bilejernes indkørsel eller garage. Hvis man for eksempel privat har fået stillet en stander op af Clever, får man adgang til deres ladestandere, og dem finder man med en app.
- •
Nogle biler har dem programmeret ind i navigationsanlægget, og så betaler man typisk en fast pris, hvor du kan lade alt, hvad du vil og betaler abonnement på 3-500 kr. om måneden.
- •
Du kan se ladestandere over hele landet her.
Kilde: Søren W. Rasmussen, FDM, Dansk Elbilalliance