Støt klima-projekter i forskellige dele af verden og neutraliser på den måde det CO2-forbrug, du udleder på ferien.
Nogenlunde sådan lyder tilbuddet på en række flyselskabers hjemmeside.
Men selvom en tur til Bali ifølge DR Nyheders CO2-beregner udleder lige så meget CO2, som hvis vaskemaskinen kører uafbrudt i næsten en måned, så er det de færreste passagerer, der bruger muligheden.
Det viser en rundringning, som DR Nyheders Databaseredaktion har lavet.
Kun en procent køber
SAS, der er Danmarks største flyselskab oplyser, at under en procent af selskabets passagerer benytter sig at muligheden for at CO2-neutralisere rejse.
- Vi oplever en stor efterspørgsel efter viden, om konsekvenserne for klimaet ved at flyve, men vi kan også se, at der ikke er mange af vores passagerer, der benytter vores mulighed for at støtte projekter, siger Miljøchef i SAS Lars Andersen Resare.
Lufthansa der ligeledes tilbyder muligheden oplyser samme tal, mens KLM ikke har tal, men oplyser, at det er meget få. Easyjet tilbyder slet muligheden til sine passagerer længere.
WWF: Tørrer regningen af på kunderne
Hos verdensnaturfonden WWF mener klimachef John Nordbo, at muligheden for at lade passagererne støtte klimaprojekter er at tørre regningen af på kunden.
- I virkeligheden, synes jeg, at en procent er ganske flot. Der er ingen, der har lyst til at betale mere end nødvendigt, så det har nok noget med det at gøre, siger han og fortsætter:
- Grundlæggende skal det ikke være frivilligt, om man agerer i forhold til klimaet, og jeg mener slet ikke, at flyselskaberne bør kunne fraskrive sig ansvaret.
Svært at gennemskue muligheder
Lars Andersen Resare fra SAS, mener bestemt ikke, at SAS ikke tager ansvaret på sig, selvom han erkender, at en ud af 100 passagerer er et meget lavt tal.
Han tror, at den manglende tilslutning blandt andet skyldes, at flere passagerer har svært ved at gennemskue, om det reelt nytter noget at støtte et projekt.
- Mange af de projekter har været udskældte for ikke at være effektive nok og give for stort et overskud til ejerne. Det har været svært for forbrugerne at gennemskue, hvad der var skidt og kanel, siger Lars Andersen Resare.
Han understreger, at SAS derfor tilbyder muligheden i samarbejde med organisationen Carbon Neutral.