Gymnasielærer om overvågning: Det er en skræmmekampagne

Overvågning til eksaminer på gymnasier kommer ikke til at virke, mener lærer på Herlev Gymnasium.

Julian Bybeck har tidligere undersøgt eksamenssnyd blandt gymansieelever - han mener ikke, at overvågning af eksaminandernes computere får nogen effekt. (© (c) DR)

Hvis du er gymnasieelev, risikerer din computer fremover at blive overvåget til eksamen.

Det er i hvert fald konsulenthuset Devoteams forslag til at komme eksamenssnyd til livs i en rapport lavet i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet.

Idéen vækker dog ikke udelt begejstring hos Julian Bybeck Tosev, der er matematiklærer på Herlev Gymnasium.

Sidste år undersøgte han, hvordan elever blandt andet brugte Facebook og Studieportalen til at snyde til deres eksamen og fandt mere end 50 eksempler på snyd.

Alligevel kalder forslaget om overvågning for en 'skræmmekampagne', der ikke vil få nogen reel effekt.

- Man kan for eksempel ikke opdage, hvis jeg lægger min eksamensopgave i en delt dropbox-mappe. Man må også gerne bruge Word, hvor vi kan være to om at skrive i et dokument, og det vil man heller ikke fange, siger Julian Bybeck Tosev til DR Nyheder.

Gymnasielæreren anerkender dog, at masseovervågning på kort sigt kan have en effekt.

- Men der går ikke mere end et eller to år, før nogle kvikke elever indser, hvordan man kan komme uden om programmet og stadig snyde. Så derfor synes jeg, at det er en dårlig idé, siger Julian Bybeck Tosev.

Elev: Det er en fin idé

DR Nyheder taler med læreren, mens han er i gang med at undervise 2U i matematik. Der er dog ikke enighed blandt klassens elever om, at overvågning er en dårlig idé.

- Umiddelbart synes jeg, at det er en fin idé. Jeg tror, vi danskere føler os overvågede, og det er ikke en ting, vi er super glade for. Men jeg tror, at det vil skræmme mange elever fra at gå ind på hjemmesider, som de ikke må, hvis de ved, at der bliver taget skærmbilleder af deres computer, siger Amalie Rosaline Jensen.

Hendes klassekammerat Rozerin Köylü er uenig.

- Jeg vil blive meget bange, hvis der kommer overvågning. Jeg ved, at der er mange, der snyder, men det lærer man jo ikke noget af, siger hun.

Gymnasielærer: Ændr eksamensformen

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) fortæller til Berlingske, at hun er positiv over for idéen, og hun opfordrer til, at man dropper 'berøringsangsten' over overvågning.

Gymnasielærer Julian Bybeck Tosev mener dog, at man skal tage helt andre midler i brug for at komme problemet til livs. Glem masseovervågning og forsøg i stedet nogle nye prøveformer:

- Eleverne skal have udleveret eksamensopgaven i et klasselokale, og så kan censor og lærer gå rundt og spørge ind til elevernes arbejde. Der får vi et billede af, om de kan finde ud af stoffet. Med den form kan vi bruge computerne og internettet, mens lærer og censor er der til at holde øje med, at alt går til, som det skal, siger Julian Bybeck Tosev, der opfordrer til, at man går i dialog med elever, lærerne og rektorerne for at finde den bedst mulige løsning.