Læger: Vores it-systemer hæmmer samarbejdet om patienterne

Og det er frustrerende for både patienter og læger, mens det også er dyrt for samfundet, mener lægeformand.

Når en patient skifter afdeling eller sygehus oplever flere, at de skal fortælle deres historie forfra. Og det er ikke godt nok, mener lægeformand. (© DR)

Hver anden patient har oplevet, at der manglede koordinering eller sammenhæng i en behandling, hvor flere instanser i sundhedsvæsnet var inde over.

Det viser en stor undersøgelse, som Trygfonden og ugebrevet Mandag Morgen har lavet.

Lægeforeningen forklarer det med, at de it-systemer, der bliver brugt i sundhedsvæsnet, ikke arbejder godt nok sammen.

- Så vi har ikke altid de samme informationer, og det betyder, at det kan være svært at finde ud af, hvad en anden har gjort eller tænkt, når man selv sidder og skal træffe beslutninger sammen med patienten, siger Andreas Rudkjøbing, der er formand for Lægeforeningen.

Den manglende sammenhæng kan ifølge undersøgelsen optræde, når en patient skifter afdeling eller sygehus. Her svarer flere af patienterne og de pårørende, at de skal fortælle forfra om deres sygdomsforløb.

- Det er vældig utilfredsstillende, og det er nogle dårlige oplevelser, man får som patient, mens det også er frustrerende for lægerne og sygeplejerskerne, siger Andreas Rudkjøbing og fortsætter:

- Det er også dyrt for samfundet, for man får lavet masser af dobbeltundersøgelser, og tingene tager længere tid, siger han.

Skulle I så ikke få lavet om på de systemer?

- Der er sat et arbejde i gang, hvor ministeren har nedsat et udvalg for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, hvor udfordringen netop er, at sundhedsvæsnet ikke hænger godt nok sammen, og her skal vi kigge på en masse forskellige dele, som kan ende med nogle anbefalinger, der forhåbentligt kan binde sundhedsvæsnet bedre sammen, siger Andreas Rudkjøbing.

Han understreger, at sundhedspersonalet allerede nu kan blive bedre til at tage patienterne i hånden, når de bliver henvist videre:

- Afdelinger, læger, kommuner og andre skal være bedre til ikke at slippe en patient, før man er helt sikker på, at der er nogle til at tage over, siger Andreas Rudkjøbing og fortsætter:

- Det vil betyde, at der kommer nogle bedre overgange, så patienterne ikke bliver tabt.

Kort om undersøgelsen

  • Undersøgelsen "Sundhedsvæsnet ifølge danskerne" er den hidtil bredeste og mest dybdegående undersøgelse af danskernes forhold til det samlede sundhedsvæsen.

  • I undersøgelsen med i alt 6000 respondenter har 3.067 af dem været patienter eller pårørende i et tværgående behandlingsforløb.

  • Af dem har 45 procent oplevet mangel på koordination og sammenhæng.

  • 55 procent har ikke oplevet mangel på koordination og sammenhæng.

  • Respondenterne er blevet spurgt om, hvor tilfredse de har været med sammenhængen i et forløb, der involverede flere dele af sundhedsvæsnet. På en skala fra 0 (meget utilfredsstillende) til 10 (meget tilfredsstillende) er gennemsnitskaraktereren 5,4.

  • 28 procent giver samarbejdet en karakter på mellem 0 og 3. Kilde: Undersøgelsen "Sundhedsvæsnet ifølge danskerne"