Lang ventetid afskrækker patienter fra at klage

Patientklager får lov til at ligge hos Patientombuddet i over et år, før de behandles, viser nye tal.

Nye tal fra Patientombuddet, der tager sig af klagerne, viser, at antallet af sager i 2014 nåede et rekordstort niveau på cirka 7000. (© Colourbox)

Patienter, der bliver udsat for fejl og sjusk i sundhedssystemet, kan komme til at vente over et år på at få behandlet deres klage. Det skriver Politiken mandag.

Og den lange ventetid kan få patienter til helt at afholde sig fra at klage over fejlbehandlinger. Det mener formand i Patientforeningen Danmark, Anette Ulstrup.

- Vi ved, der er patienter, der siger, at de orker ikke at klage, fordi de skal vente så mange måneder, siger hun til DR Nyheder.

Patienter føler sig nedgjort

Ifølge Patientombuddet, der tager sig af klagerne, kom antallet af klagesager i 2014 op på 7.000. Det er en stigning på 65 procent siden 2011, skriver Politiken.

Anette Ulstrup mener, at de mange klager er udtryk for, at vi har et dårligt sundhedsvæsen -både i kraft af at kvaliteten i nogle tilfælde er dårlig, samtidig med at patienterne bliver lovet for meget.

- Bag mange af de klager, som patientombuddet får, ligger der i forvejen nogle rigtigt grimme oplevelser, og faktisk i nogle tilfælde traumer. Patienterne føler sig nedgjort, og den følelse bliver bare værre, jo længere tid de skal vente på at få at vide, om deres klager bliver anerkendt eller afvist, siger hun.

Læger: Ikke en problemstilling

Halvdelen af de mange klager er rettet mod behandlingsforløb, mens den anden halvdel er rettet mod navngivne læger eller andet sundhedspersonale.

Jette Dam-Hansen, næstformand i Lægeforeningen, kalder ventetiden for alt for lang, men hun mener ikke, at der er sandhed i, at ventetiden afholder patienter fra at klage.

- Det er ikke mit indtryk, at det er en problemstilling, men det er klart, at den ventetid ikke er tilfredsstillende, siger hun til DR Nyheder.

Vi skal lære af fejlene

Selvom antallet af klager har været stigende, så mener hun ikke, at sundhedsvæsnet kan være foruden den kritik de bibringer.

Det er nemlig afgørende, at vi har et system, som alle kan have tillid til, siger hun.

- Jeg vil rigtigt gerne have, at sundhedsvæsnet lærer af fejlene. For det er det, det hele handler om. At det er et stort og svært stykke arbejde, der foregår i sundhedsvæsnet, men ønsker vi at gøre det bedst muligt, skal vi også lære af de fejl og næsten-fejl, der foregår.