Ingvar Cronhammars skulptur endte i går som skrot ved en fejl.
Det skete, fordi en medarbejder fra Syddansk Erhvervsskole ville være behjælpelig med at fjerne kunstværket, fordi det stod i vejen for nye ejere af skolen.
I stedet for blot at flytte værket, blev den fem meter høje skulptur skåret i småstykker med en skærebrænder og sendt på genbrugspladsen.
Det er langt fra første gang, at personale laver rav i den og ødelægger milliondyr kunst.
Neden for har vi en række eksempler på, hvor galt det kan gå:
Kunstner måtte lave nyt værk/skrald
I 2004 kom en rengøringsmedhjælper på Tate Britain i London galt af sted, da han kom til at smide et værk af den tyske kunstner Gustav Metzger ud.
Kunstværket, som faktisk skulle forestille en affaldspose, var tilsyneladende så autentisk, at den grundige rengøringsmedhjælper tog fejl og kylede det ud.
Da andre Tate-ansatte indså, hvad der var sket, forsøgte de at hente affaldet/kunstværket op fra skraldespanden, men værket var så beskadiget, at det ikke stod til at redde.
Heldigvis var kunstneren Metzger i stand til hurtigt at lave en ny pose skrald til udstillingen, uden at museumsgæster bemærkede, at noget var galt.
Historisk træ i Jylland fældet ved en fejl
I 2014 blev et historisk genforeningstræ fældet ved en fejl i Skjern.
Træet blev plantet i 1920 for at symbolisere genforeningen af Sønderjylland, og havde i 94 år fået lov til at stå og vokse sig stort i Møllegade i den vestjyske by.
Men ved en fejl kom to medarbejdere fra Vej og Park til at fælde træet. Man ved ikke, præcist hvorfor fejlen skete.
Rengøring ødelagde værk til seks millioner
En rengøringsdame fik i 2011 øje på, hvad hun syntes lignede, snavs på et kunstværk på kunstmuseet Ostwall i Dortmund.
Værket var lavet af den tyske kunstner Martin Kippenberger, som blev anset som et af de største talenter i hans generation frem til sin død i 1997.
Hans værk hed 'Når det begynder at dryppe fra taget' og forestillede et skovagtigt trætårn lavet af lameller. Under tårnet var placeret et trug, hvorpå Kippenberger havde spredt et lag maling, som skulle repræsentere tørret regnvand.
Rengøringsmedarbejderen så dog ikke malingen som kunst, men som en rengøringsudfordring af de større. Så hun gik i gang med at skrubbe truget så rent som nyt. Værket var vurderet til seks millioner kroner.
Dyr "fedtplet"
Kippenberger kan finde trøst i, at noget lignende skete tilbage i 1986, hvor en "fedtplet" til knap tre millioner af kunstneren Joseph Beuys fik ihærdigheden at føle fra en anden rengøringshjælper på the Academy of Fine Arts in Düsseldorf.
Skraldekunst
Tyske kunstnere er ikke de eneste, der har måttet lide under lidt for omhyggelige rengøringsfolk.
I 2001 røg kunstneren Damien Hirsts udstilling lige lukt i skraldespanden. Installationen på Eyestorm Gallery i London var lavet af en bunke ølflasker, askebægre og kaffekopper, der skulle repræsentere en kunstners liv.
Viceværten Emmanuel Asare så skraldet og sukkede ved synet af rodet.
- Jeg tænkte ikke et øjeblik, at det var kunst. I mine øjne lignede det ikke kunst. Så jeg samlede det hele i skraldeposer og smed det ud, sagde han dengang til The Guardian.
