Det går ikke stille for sig, når 200 tons affaldsbeton hver time ryger gennem den store kværn på genbrugspladsen i Lisbjerg lidt nord for Aarhus.
Når først kværnen er færdig med at tæske de store betonelementer igennem, ligger resterne tilbage i en størrelse mellem 0 til 80 millimeter.
Restproduktet forsøger AffaldVarme Aarhus, der ejes af Aarhus Kommune, at genanvende som alternativ til normale råstoffer - såsom grus, der bliver mindre og mindre af.
Det sker i samarbejde med private virksomheder.
Benny Stjernholm, der er afdelingsleder i AffaldVarme Aarhus og har ansvaret for genbrugsstationerne i kommunen, ser et stort potentiale i produktet.
- Vi modtager cirka 60.000 tons beton om året. Og jeg fornemmer, at vi på sigt – om to, tre eller fem år kan komme af med alle 60.000 tons til firmaer, siger han.
Genbrugsbeton i asfalt
Allerede nu samarbejder AffaldVarme Aarhus med virksomheden Arkil om at udvikle en asfalt, hvor affaldsbeton udgør omkring 90 procent.
Asfalten testes blandt andet på flere af kommunens genbrugsstationer.
- Her i Lisbjerg kører vi med lastbiler og maskiner på 40 til 50 tons og helt op til 60 tons på asfalten, og det ser ud til, at det kan holde til det, siger Benny Stjernholm.
- Vi tester det også på vores genbrugsstation på Lystrupvej 190, hvor vi har cirka 409.000 biler inde om året, og der viser det også lovende takter. Så jeg vil bestemt mene, at det kan bruges andre steder også.
Foruden affaldsasfalten har virksomheden også udviklet en fortovsflise, der består af 98 procent affaldsbeton, sammen med betonvirksomheden IBF.
Mere fokus på bæredygtighed
Der er da også behov for at tænke i alternative baner for at mætte det danske behov for råstoffer som grus, der blandt andet bruges til at lave beton til byggeriet.
Det siger Jørgen Nørby (V), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland.
- Råstofferne er jo ikke uudtømmelige, og når man ser Danmark som helhed, har vi jo ikke råstoffer til mere end den næste generation eller lidt mere. Det er jo ikke holdbart, for samfundet vil blive ved med at kræve nye råstoffer, siger han.
Derfor har Region Midtjylland også fokus på mere bæredygtighed i sit udspil til en ny råstofplan.
I planen beskriver regionen blandt andet, at regionerne vil "samarbejde med offentlige og private aktører" om, hvordan råstofferne kan udbyttes bedre og efterspørgslen på alternative materialer kan øges.
"Vi vil således sigte mod, at den økonomiske vækst afkobles fra anvendelsen af primære råstoffer og, i det omfang det er muligt, substituere med genbrugsmaterialer," står der i planen.
Noget at lære i Danmark
Jørgen Nørby peger på, at udvalget under en studietur til Holland så, hvor stort et potentiale, der er i at genanvende materialer som affaldsbeton.
- De rensede det op, og så lignede det egentligt nyt grus, der lige var taget op af Vesterhavet. Det er jo imponerende at se, og der har vi absolut noget at lære i Danmark, siger han.
- Vi skal simpelthen have langt, langt mere fokus på bæredygtigheden – både på den måde vi udvinder råstoffer på, den måde vi efterlader naturen bagefter, men også hvordan vi minimerer brugen af råstoffer og dermed graver så få steder som muligt.
Det er regionerne, der har ansvaret for de råstoffer, der indvindes på land, og derfor kan de også stille krav til entreprenørerne, der skal udvinde dem, siger Jørgen Nørby.
- Det er os, der stiller kravene til, hvordan det skal foregå, og der er det simpelthen et politisk krav at hele bæredygtighedskriteriet skal være en væsentlig del af det.
Foruden Region Midtjylland har også Region Nordjylland en råstofplan i høring lige nu. De øvrige tre regioner sender deres planer i høring senere på året.