Nu går jagten ind på den sorte boks

Lige nu mobiliseres alle kræfter for at finde det forsvundne passagerfly fra Egypt Air.

Pårørende er lige nu samlet i lufthavnen i Kairo, hvor de afventer nyt. (Foto: © AMR ABDALLAH DALSH, Scanpix)

I nat forsvandt et egyptisk fly fra radaren med 66 personer ombord. Det vides endnu ikke, hvad der er sket med flyet, da de sidste data ikke tyder på, at der skulle være noget galt.

Selvom det er usandsynligt, at der er overlevende, så begynder en større eftersøgning lige nu, mens havarieksperter skal forsøge at finde ud af, hvad der er sket.

Flyet af typen Airbus 320-232 forsvandt i egyptisk luftrum over Middelhavet.

Det forklarer, Kurt Færch Madsen fra Havarikommissionen.

- Nu starter de med at organisere selve undersøgelsen. Man notificerer de lande, der skal inviteres. Den egyptiske havarikommission vil lede arbejdet, men franskmændene vil deltage, fordi flyet er fransk konstrueret, siger han.

Grækenland, Egypten og Frankrig har sat fly og skibe ind i eftersøgningen, og Natos generalsekretær Jens Stoltenberg siger ifølge Ritzau, at man er klar til at hjælpe, hvis der kommer en forespørgsel.

- Det første man nu går i gang med er at lokalisere vraget i Middelhavet, og så er man meget interesseret i at finde de sorte bokse. De optager en masse oplysninger fra flyet såsom olietemperatur, tryk, rorenes stilling og de bevægelser piloterne laver i cockpittet med styregrejet, forklarer Kurt Færch.

Men der er ikke ubegrænset tid, hvis de sorte bokse skal findes. De udsender nemlig kun et signal så længe, der er batterier. Det forklarer Morten Lynge, der ud over at være meteorolog ved Danmarks Radio også er pilot.

- Man har i hvert fald minimum 24 timer, og langt de fleste har også batteri til 48 timer. Der kan også være lidt længere tid på batteriet, alt afhængig af tilstanden, men de har ikke en uge til at finde flyet, for på et tidspunkt dør batteriet, siger han.

Da flyet forsvandt over Middelhavet og ikke Stillehavet, hvor MH370 styrtede ned, så er der dog et noget mindre område, der skal ledes i.

- Man vil hellere lede i Middelhavet eller Stillehavet, men er det gået i stykker i luften, kan det fra ti kilometers højde være spredt i et stort område. Er det kommer ned i et, to eller tre stykker, kan man finde det meget hurtigere, siger Morten Lynge.

Tom Zøllner, tidligere havariudreder i SAS og nuværende partner i Mill Aviation & Partners forklarer, at man også nøje vil gennemgå flyets dokumentation for at se, om der kan være noget teknisk ved flyet, man skal se nærmere på.

- Man skal se på flyets dokumentation, og man begynder at lede efter vragdele. Den egyptiske havarikommission undersøger, hvad den tekniske tilstand er, og ser om der er ting i dokumentationen, der kunne pege på noget teknisk.