Ny byline struktur (Umbraco)

Der skal i stor stil deles flyers ud og bankes på døre, efter Meta fra oktober siger stop for politiske annoncer.

Planen lå klar.

Med under fire måneder til kommunalvalget var der lagt tanker, energi og budget i Kristine Ammitzbøll-Billes kampagne på sociale medier.

Hun er et forholdsvist ubeskrevet blad i lokalpolitik, og poltiske annoncer på eksempelvis Facebook er derfor et effektivt (og billigt) værktøj til at gøre opmærksom på sig selv som politiker.

Men nu er planen røget i vasken.

For Meta, der står bag Facebook og Instagram, vil fra oktober forbyde politiske og valgrelaterede annoncer i hele EU. Timingen er mildt sagt uheldig, for måneden efter er der kommunalvalg.

Rugbrødsarbejdet begynder

Beslutningen fra Meta sker efter en ny EU-fordning, der skal gøre borgerne bedre i stand til at træffe kvalificerede beslutninger ved valg.

Men kravene til den nye ordning er ifølge Meta for omfattende, og derfor er tech-giganten nu gået planken ud og gjort det forbudt at lave politiske annoncer.

- Hvad jeg ikke kan bruge af kanaler, må jeg hente ind i benene. Så det er flere flyers, og det er mere dørbank. Det er mere af alt det manuelle rugbrødsarbejde, siger Kristine Ammitzbøll-Bille, der stiller op for Radikale Venstre i København, og som i privaten er gift med tidligere folketingsmedlem og minister Simon Emil Ammitzbøll-Bille.

Med Metas nye regel er det stadig muligt for politikerne at skrive om og debattere politik på deres sociale medier - bare ikke gennem annoncering. Er det ikke nok?

- Hvordan skal folk vide, at jeg poster der? Jeg er nødt til at nå ud på en anden måde til nogle, der ikke følger mig i forvejen, siger Kristine Ammitzbøll-Bille.

Og den københavnske lokalpolitiker er ikke alene.

Nicolai Busch Bæhrenz, der under kommunalvalget stiller op for Venstre i Odense Kommune, står også med håret i postkassen.

Den demokratiske samtale er truet efter Metas nye regler, mener Nicolai Busch Bæhrenz: