Ny undersøgelse: Smågrise har plads nok under transport, men kan få det for varmt

Fødevarestyrelsen vil vurdere, om reglerne for dyretransport skal ændres efter ny rapport.

Den nye rapport har blandt andet kigget på grisenes mulighed for at bevæge sig under transport - og på de temperaturermålinger, som viser hvor varmt der er i vognene. Grafik: Morten Fogde Christensen.

14 millioner danske smågrise bliver hvert år eksporteret rundt i hele Europa, og det har længe været til debat, hvordan dyrene har det under transporten.

En ny rapport fra Aarhus Universitet har for første gang undersøgt sagen.

Hovedformålet med rapporten var at undersøge grisenes mulighed for at bevæge sig rundt under transporten.

Her slår rapporten fast, at dyrene har fin mulighed for at flytte sig mellem hinanden - også i den type transportvogne med den laveste loftshøjde.

En mere uventet faktor endte også med at fylde i konklusionerne: Temperaturen.

Når de danske grisetransporter kører tværs gennem Europa, risikerer dyrene nemlig at have det langt varmere, end hvad chaufførerne og myndighederne ved af, forklarer Mette S. Herskin, seniorforsker i dyrevelfærd.

- Vores resultater tyder på at chaufførerne ikke kender de reelle temperaturer inde hos grisene, fordi lastbilens termometre i højere grad viser temperaturen udenfor lastbilen, siger hun.

I alt blev 12067 smågrise transporteret i løbet af forsøget, som varede i ni måneder. Grisene på billedet var ikke en del af forsøget. Foto: Erik Luntang (Foto: © ERIK LUNTANG)

Afspejler ikke nødvendigvis virkeligheden

Det er især i de forreste rum i lastvognene, at temperaturerne kan blive for høje.

Ifølge seniorforskeren er det i dag svært for chaufførerne af grisetransporterne at vide, om grisene har det for varmt eller koldt, fordi temperaturmålerne sidder i vognens ydervægge.

- Vores resultater tyder på at de målere, der bliver brugt i dag, de afspejler temperaturen udenfor og dermed ikke, hvor varmt der er inde ved grisene. Nogle gange er der op til 20 graders forskel, siger Mette S. Herskin.

Og det kan været et problem for grisene.

- Grise sveder ikke som du og jeg, under frie forhold regulerer de deres kropstemperatur på en anden måde end ved at svede, det gør de ved at søge skygge, at vælte sig i mudder eller vand, det gør de ikke i lastbilen.

Hun påpeger dog, at chaufførerne har mulighed for at se, om grisene har det for varmt, når der gøres stop.

- I de timer, hvor der køres med lastbilen, kender han ikke den reelle temperatur hos grisene. Han kan kun følge de temperaturtal, som ikke afspejler virkeligheden, og det må selvsagt være svært at reagere på noget, man ikke ved, forklarer Mette S. Herskin.

Forskerne fra Aarhus Universitet understreger i rapporten, at deres fund kræver yderligere undersøgelser, da der er en del usikkerhed forbundet med resultaterne.

- Vi er blevet overraskede over, at temperaturforskellene er så store, siger Mette S. Herskin, der vurderer, at mere præcise målinger kan bruges til at forbedre dyrevelfærd.

Kreaturhandlerne afviser ikke udfordringer med dyrevelfærden

Hos interesseorganisationen Sammark, fællesorganisation for kreaturhandlere i Danmark, er sekretariatschef Lisbet Hommelhoff glad for konklusionerne omkring grisenes mobilitet.

- Jamen jeg læser jo, at dyrene har plads til ventilation og bevægelser på alle etagerne. Så det tyder jo på, at det ser rigtigt ud.

Hun ønsker dog også yderligere undersøgelser af temperaturerne, før der kan træffes nogle konklusioner om dyrevelfærdsproblemer.

- Jeg tænker, at Aarhus Universitet har gjort det rigtig godt med det, de har gjort nu, så det kommer de også til at gøre igen. Og vi stiller gerne op til, at det bliver undersøgt, siger Lisbet Hommelhoff.

Der står i rapporten, at der kan være dyrevelfærdsmæssige udfordringer med den måde, hvorpå man transporterer grise på – hvad tænker I om det?

- Det kan ikke afvises, men dermed ikke sagt, at der er (udfordringer, red.). Så vi venter på, at der skal undersøges yderligere. Det vil vi bakke rigtig meget op om, forklarer Lisbet Hommelhoff.

”Det er helt grotesk”

Hos Dyrenes Beskyttelse er tonen dog anderledes kritisk efter deres gennemlæsning af rapporten fra Aarhus Universitet.

- Det er helt grotesk, at de lovpligtige temperaturmålere, som skal sidde i bilen, ikke engang afspejler hvilken temperatur, der er inde ved dyrene. Det skal der bare laves om på hurtigst muligt, siger Ditte Erichsen, dyrlæge hos Dyrenes Beskyttelse.

I rapporten beskriver forskerne, at der kan være dyrevelfærdsmæssige udfordringer forbundet med transport af svin i dag.

- Vi er da meget bekymrede over de her konklusioner, og faktisk er vi overraskede over, at man overhovedet har fundet velfærdsmæssige udfordringer i det her forsøg, fortæller siger Ditte Erichsen.

Hos Fødevarestyrelsen, der har bestilt rapporten, mener veterinærdirektør Charlotte Vilstrup, at rapportens konklusioner kan give anledning til ændringer af reglerne på området.

- Undersøgelserne peger på et behov for at se på de udfordringer, som temperaturer og indeklima i dyretransporterne udgør for dyrenes velfærd. I Fødevarestyrelsen analyserer vi nu rapportens konklusioner, så vi kan vurdere om der er behov for justeringer, skriver hun i et skriftligt svar til DR Nyheder.