- Det er seks år siden, han døde, og jeg tænker stadig på ham hver dag. Jeg fortæller dig det her, fordi jeg håber, at du vil passe på dig selv. Sænk farten, før det er for sent.
Fra i dag kan lyttere på de kommercielle radiokanaler høre Kristina Vestergaards historie i reklamepauserne.
Hun fortæller om sin storebror, Kenneth, der kørte for stærkt og døde i en trafikulykke i 2010.
- Det var et rent helvede. Det er noget, der sker for naboen. Det er ikke noget, der sker for en selv, siger Kristina Vestergaard i et interview med DR Nyheder.
Kenneth var på vej hjem på motorvejen, da det gik galt.
- Vidner har fortalt, at han overhalede dem med høj hastighed, mistede kontrollen over bilen og kørte galt på en afkørsel, fortæller søsteren.
Kristina Vestergaard er en del af en ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik, som ifølge organisationen selv har taget nye, drastiske metoder i brug for at få bilister til at sænke farten.
Organisationen har fået pårørende til trafikdræbte om at indspille en besked til dem, der sidder bag rattet.
For høj fart er nemlig skyld i omkring halvdelen af alle dødsulykker, og en løftet pegefinger er derfor på sin plads, ifølge Rådet for Sikker Trafik.
Bare en enkelt familie
Det er nu ved at være en del år siden, at Kristina Vestergaard mistede sin dengang 25-årige bror, men savnet er bestemt ikke blevet mindre.
- Det, der er sværest nu, er selvfølgelig alle minderne, alt det man gerne ville have delt med ham. Kenneth ville have haft fødselsdag her den 14. april. Det er sådan nogle dage, der er rigtig svære, lyder det fra Kristina Vestergaard.
Hun håber, at hendes besked kan få bilisterne til at sænke farten ude på vejene.
- Kan jeg bare være med til at redde en enkelt familie derude, som ikke skal igennem det, vi skal igennem, så er det det hele værd, siger Kristina Vestergaard.
Herunder kan du se en video fra den nye kampagne "Sænk farten - før det er for sent".
"Sænk farten - før det er for sent"
- •
Rådet for Sikker Trafiks spots kan høres på de kommercielle radiokanaler, men kampagnen kan også ses i tv, på sociale medier og på cirka 6.500 plakater langs vejene i løbet af april.
- •
Formålet med kampagnen er, at få bilisterne til at sænke farten, da fart er den største dræber i trafikken.
- •
Mellem 2011 og 2015 døde 938 mennesker i trafikken, og over 9.500 kom alvorligt til skade.
- •
I cirka halvdelen af ulykkerne blev der kørt for stærkt i forhold til fartgrænsen eller vejforholdene.
- •
Ulykkerne sker ofte ved de små hastighedsoverskridelser.