Venstre-regeringen lægger op til at droppe projekter for flere milliarder, der blandt andet skulle have givet hurtigere tog i Danmark.
Det fremgår af et notat fra Finansministeriet, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.
Dermed lægger regeringen op til at skrotte den politiske aftale, som den tidligere røde regering med Socialdemokraterne, SF og De Radikale lavede med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i foråret 2014.
Her lød det, at penge fra beskatning af nordsøolien fremover skulle investeres i kollektiv trafik til gavn for danskerne.
Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) lagde op til, at investeringer på 28,5 milliarder kroner skulle sikre hurtigere togdrift i Danmark i form af den såkaldte timemodel, hvor planen var, at det kunne skulle være en times togtur mellem de store byer i Danmark.
Samtidig lagde hun op til at forbedre rejsetiderne for folk i Danmarks udkantsområder og gøre togdriften mere grøn.
Investeringerne skulle give danskerne et alternativ til bilen, og samtidig skulle aftalen skabe jobs i Danmark.
Alene arbejdet med elektrificeringen og anlægsarbejde i forbindelse med timemodellen ville give cirka 20.000 jobs, står der i pressemeddelelsen fra 2014.
Men fordi olieprisen og derfor også skatteindtægterne fra olien i Nordsøen lige nu er lave, vil Venstre-regeringen udskyde eller droppe projekterne.
- •
De her projekter vil V-regeringen droppe
- •
Timemodellen
- •
En ny bane over Vestfyn (5 mia. kr.)
- •
En ny bro over Vejle Fjord (4,4 mia. kr.)
- •
En ny bane mellem Hovedgård (Østjylland) og Aarhus (3,4 mia. kr.)
- •
Opgradering af hastigheden mellem Fredericia og Hobro (1,9 mia. kr.)
- •
Tilpasninger af stationer og perroner (0,3 mia. kr.)
- •
Elektrificering
- •
Elektrificering mellem Vejle og Struer (1,5 mia. kr.)
- •
Elektrificering mellem Aalborg og Frederikshavn (0,9 mia. kr.)
- •
Øvrige projekter
- •
Opgradering af hastigheden mellem Østerport og Helsingør (0,1 mia. kr.)
- •
Opgradering af hastigheden mellem Hobro og Aalborg (0,1 mia. kr.)
- •
Øvrig opgradering af hastigheden (1,1 mia. kr.)
- •
Ny bane til Billund (0,8 mia. kr.)
- •
Øvrige mindre projekter droppes delvist (0,4 mia. kr.)
- •
Reserve (1,6 mia. kr.)
- •
Samlet set lægger Venstre-regeringen op til at droppe aftalte investeringer i togdriften for 21,1 milliarder kroner.
- •
Kilde: Notat fra Finansministeriet
Der er dog nogle projekter fra Togfonden, som regeringen arbejder videre med.
Det drejer sig om at igangsætte elektrificeringen på strækningerne mellem Fredericia og Aalborg (4,7 mia. kr.), Roskilde og Kalundborg (1,2 mia. kr.) samt kørestrøm (0,6 mia. kr.).
Samtidig lægger regeringen op til at gennemføre et projekt med bedre internet i togene (0,1 mia. kr.), et projekt ved københavnerstationen Ny Ellebjerg (0,5 mia. kr.) og projekter med godstrafik i Nordjylland (0,1 mia. kr.).