Simon fik hoteljob med hjælp fra ihærdigt jobcenter: Norddjurs er en af landets bedste kommuner til at få folk i arbejde på lokale virksomheder

Der er stor forskel på, hvor dygtige landets jobcentre er til at matche ledige med virksomheder, viser nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

25-årige Simon Hansen er uddannet gastronomisk assistent og vil nu gerne gå i lære som kok på Kysthotellet Djursland i Grenå, hvor jobcentret skaffede ham arbejde. (Foto: © Mia Thybo, Dr Østjylland)

- Vil du række mig parmesanen?

Der er koncentration i køkkenet på Kysthotellet Djursland i Grenå. Om lidt skal 70 sultne konferencegæster have serveret frokost.

25-årige køkkenmedhjælper Simon Hansen anretter platter og skærer frugt og pålæg. Et arbejde, der passer godt til ham både fagligt og socialt. Men det er ikke ham selv, der fandt jobbet som køkkenmedhjælper for snart et halvt år siden. Det gjorde jobcentret.

- Jeg havde søgt alt muligt andet uden at få svar. Og så blev jeg kontaktet af Jobcentret, der spurgte, om jeg ville til en samtale. Dagen efter var jeg til samtale her. Så det gik stærkt og godt, siger Simon Hansen med en vis respekt.

- De har jo været sindssygt dygtige, de folk på kommunen. Det tog dem fire måneder at finde et perfekt arbejde til mig. Det synes jeg er rimeligt godt gået, husker Simon Hansen, mens han skifter fra spegepølse til hamburgerryg på pålægsmaskinen.

Statistikken bakker Simon Hansens lynanalyse op. Nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at Norddjurs Kommune er en af de fem bedste i landet til at skaffe ledige fra jobcentret et arbejde på en af de lokale virksomheder.

Virksomhedskonsulenter fra jobcentret arbejder på kontorer, der fysisk ligger i de områder i kommunen, hvor mange virksomheder hører hjemme: i Aunings bymidte og på havnen i Grenå.

Herfra render de næsten bogstaveligt talt virksomhederne på dørene.

Det oplevede Simon Hansens chef, hoteldirektør Palle Jensen, da han som ny direktør genåbnede konferencehotellet i Grenå efter coronapandemien for to år siden.

Efter to år som direktør på Kysthotellet Djursland i Grenå har Palle Nielsen nu otte ansatte, der kommer fra jobcentret i Norddjurs Kommune. (Foto: © Mia Thybo, Dr Østjylland)

- Kort tid efter jeg var startet, kom Charlotte Holm fra Jobcentret ind og spurgte efter mig. Og sagde, at hvis jeg havde brug for nogle ansatte, så kunne hun hjælpe med det.

Det havde den nytilflyttede hoteldirektør i den grad.

- Jeg kommer fra Nordjylland og havde ikke det store netværk på Djursland, så det var kærkomment, at hun kom på besøg, siger Palle Jensen.

Ihærdighed betaler sig

I dag har Palle Jensen otte ansatte, som jobcentret har skaffet. Han har også det direkte telefonnummer til to faste konsulenter fra jobcentret. Dem ringer han til, når han har brug for arbejdskraft.

En virksomhedsservice, kommunalpolitikerne har prioriteret, fordi det kan betale sig.

- Hvis ikke vi gør det her, vil vi miste arbejdspladser og folk, der flytter til kommunen efter et arbejde. Samtidig vil vi have mange flere borgere, der kører ud af kommunen for at komme på arbejde, siger Karoline Bergkvist Søgaard, der er socialdemokratisk formand for arbejdsmarkedsudvalget i Norddjurs Kommune.

Den opsøgende tilgang til de lokale virksomheder i kommunen er den helt rigtige strategi for kommunerne, hvis de vil have flest muligt jobsøgende i arbejde. Det viser de studier af jobcentrene, professor på Aalborg Universitet Thomas Bredgaard har lavet.

- Kom ud på virksomhederne, forstå virksomhederne og ager professionelt og tillidsvækkende i forhold til at hjælpe dem med at få besat deres ledige stillinger, siger Thomas Bredgaard.

Han bemærker, at der er store forskelle på, hvor mange gange det lykkes for jobcentret at besætte en stilling med en kandidat fra jobcentret, når virksomhederne kommer til dem efter medarbejdere.

- Men at måle besættelsesgraden for jobcentrene er en god indikator for, hvor godt jobcentrene lykkes med deres opgave, siger han.

Fælles socialt ansvar

På rådhuset er udvalgsformand Karoline Bergkvist Søgaard bevidst om, at forskellige typer af borgere gør en forskel for, hvor nemt det er at finde arbejde til de ledige på jobcentret.

Derfor er hun også ekstra stolt af, at jobmatchet mellem virksomhed og ledig lykkes næsten to ud af tre gange i Norddjurs.

- Vi er en kommune, som på mange områder har borgere, der er på kanten af skolesystemet og arbejdsmarkedet. Derfor synes jeg, vi kan være stolte af det, vi har opnået i samarbejde med vores virksomheder, fordi vi skal gøre en endnu større indsats end mange andre kommuner.

Selvom det er bekvemt at bruge jobcentrets virksomhedskonsulenter, er hoteldirektør Palle Nielsen også bevidst om sit ansvar som arbejdsgiver.

- Vi har alle et socialt ansvar, og vi vil også gerne hjælpe dem, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet igen. Om det så er, fordi de har været væk på grund af sygdom, eller de har nogle skånehensyn.

Simon Hansen vil ikke selv have skaffet sig jobbet i køkkenet på kysthotellet i Grenå. Kommunens virksomhedskonsulent var hurtigere end jobopslagene, da hotellet genåbnede efter coronapandemien. (Foto: © Mia Thybo, Dr Østjylland)

Tilbage på kokkesporet

Simon Hansen synes selv, han var ved at løbe sur i drømmen om at videreuddanne sig til kok, inden han blev ledig i jobcentret.

Han havde arbejdet i forskellige køkkener, hvor et hårdt arbejdsmiljø var ved at tage pusten fra kokkedrømmen.

Men den hjælpende hånd fra jobcentret og en god snak med chefen har givet Simon Hansen fornyet mod på at tage kokkeuddannelsen og gå i lære på kysthotellet i Grenå.

- Jeg havde egentligt givet op på tanken om at arbejde i et køkken, men her har jeg gode kolleger og chefer, og jeg bliver jeg hørt på og lyttet til. Og det er det, der er vigtigst, siger Simon Hansen.