Skrottet Vejle Fjord Bro deler pendlere og husejere

Jakob Ellemann-Jensen lovede ægtepar at stoppe planer om ny bro over Vejle Fjord.

Vejlefjordbroen ser alligevel ikke ud til at få en ny bro til nabo, efter at regeringen har skrottet planerne om en ny togbro over Vejle Fjord. (Foto: © Mikkel Berg Pedersen, Ritzau Scanpix)

Der kommer alligevel ikke en togbro over Vejle Fjord.

Det fremgår af det regeringsgrundlag, som SVM-regeringen præsenterede tidligere på ugen.

De seks milliarder, den skulle koste, ryger i stedet i en fond til for eksempel børn eller klima.

Den nye bro skulle være med til at bane vejen for timemodellen, altså planerne om en times rejsetid mellem de største byer på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus, Odense-Esbjerg og Aarhus-Aalborg, som var et af de centrale elementer i Togfonden.

Dermed ser ni års usikkerhed om mulige linjeføringer og tanker om ekspropriation for beboere både syd og nord for fjorden ud til at være slut.

Else Rønsholt bor på en bakketop nord for Vejle Fjord sammen med sin mand John. Ægteparret har derfor god grund til at smile i disse dage.

Mens mange har haft travlt med at kritisere Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen for løftebrud, så har han ifølge ægteparret leveret på i hvert fald ét løfte.

For et par måneder siden besøgte han nemlig ægteparret sammen med Troels Lund Poulsen (V) og en række andre Venstre-politikere.

Ægteparret Else og John Rønsholt glæder sig over, at deres udsigt over Vejle Fjord alligevel ikke skal skæmmes af ny togbro. (Foto: © Mette Mohr Martensen, DR)

- Der lovede Venstre – Jakob Ellemann-Jensen og Troels Lund Poulsen – at hvis de kom i regering, så ville de sørge for at den togbro ville blive fjernet. Og ikke nok med det, papirerne ville blive makuleret, fortæller Else Rønsholt.

- Jeg er af den årgang, at når nogen lover noget, så tror jeg på, at det kan man forholde sig til.

Parret bor med udsigt ud over Vejle Fjord, og en ny togbro ville ifølge dem skære direkte igennem idyllen.

Men derudover ville planerne om en ny forbindelse over Vejle Fjord gå gennem John Rønsholts fødegård, som har været i familiens eje siden 1902, og hvor deres søn bor i dag.

Her kan du se, hvor den nye bro skulle ligge - artiklen fortsætter efter grafikken.

- Han er 5. generation, og hvis der kom enten en bro eller tunnel, så ville hans ejendom blive totalt eksproprieret og jævnet med jorden.

Pendler ærgrer sig

Det er ikke alle, der ligesom Else og John Rønsholt glæder sig over, at en ny bro over Vejle Fjord er lagt i graven.

Niels Kjeldsen pendler nemlig et par gange om ugen mellem Aarhus, hvor han bor, og København, hvor hans arbejdsplads Kost- og Ernæringsforbundet ligger.

- Jeg synes, det er ærgerligt – både for mig selv, men også for Danmark som samfund. Jeg synes, vi skal hænge bedre sammen, så man har mulighed for at bo og arbejde mere spredt over hele landet, siger han.

- Jeg bruger nok mellem 6 og 12 timer i toget om ugen. Det kunne jeg jo godt tænke mig blev noget mindre.

Ifølge Niels Kjeldsen ville en fuldt indført timemodel betyde, at han kunne spare op mod fire timer om ugen på transport.

Det fremgår dog ikke entydigt, om regeringen fuldstændigt har skrinlagt planerne om timemodellen.

I stedet står der i regeringsgrundlaget, at der ikke længere er flertal for Togfonden, som timemodellen er en del af.

Regeringen vil nu "afklare prioriteringen af de konkrete projekter (i Togfonden, red.) og drøfte den med Folketinget".

Østjysk by holder vejret

Den skrinlagte togbro over Vejle Fjord og et muligt farvel til timemodellen giver dog håb længere nordpå i det østlige Jylland.

For at timemodellen kan realiseres, skal der nemlig laves en ny banestrækning mellem Hasselager og Hovedgård med tre mulige linjeføringer øst, vest eller midt igennem byen Solbjerg syd for Aarhus. Bliver det den centrale linje, må Ole Sørensens hus væk.

Ole Sørensen krydser fingre for, at den nye regering ikke ønsker at føre tog gennem hans by Solbjerg. (Foto: © Mette Mohr Martensen, DR)

Uden broen ved Vejle har han dog svært ved at se ræsonnementet for banestrækningen, der i alt vil skære op mod seks minutter af rejsetiden mellem Aarhus og Horsens.

- Når de dropper broen i Vejle, så går jeg også ud fra, at de dropper planerne i Solbjerg, siger han.

- Jeg håber på, at vi nu kan trække vejret roligt igen.

Her kan du se, hvilke muligt linjer, der er i spil i eller omkring Solbjerg.

DR har forsøgt at få en kommentar fra den nyudnævnte transportminister Thomas Danielsen (V). Men transportministeriet henviser til regeringsgrundlaget, hvor der står følgende:

"Regeringen noterer sig, at der ikke længere er flertal bag forliget om Togfonden. Regeringen vil afklare prioriteringen af de konkrete projekter og drøfte den med Folketinget."