Allerede i næste uge mødes Trafikstyrelsen med Aarhus Letbane og operatøren Keolis, hvor de skal forsøge at løse de problemer, der gør, at letbanen ikke kom på skinnerne i lørdags som planlagt.
Det fortæller underdirektør i Trafik, - Bygge- og Boligstyrelsen Kåre Clemmesen, efter at Aarhus Letbane i dag har afleveret en redegørelse om, hvad der er gået galt i forløbet op til i lørdags.
Underdirektøren hæfter sig særligt ved, at Aarhus Letbane i redegørelsen virker til at tage problemerne seriøst, og at man ifølge letbanen allerede har løst 57 ud af de 59 problemer, som Trafikstyrelsen havde fundet i deres gennemgang af sikkerheden.
- Vi imødeser, at de fremsender tingene til os, så vi kan komme videre i processen. Det er deres vurdering, men jeg kan kun sige, at det er positivt, at de tager så meget 'action' på det, siger underdirektør Kåre Clemmesen.
Hvornår er det så din vurdering, at letbanen kan åbne?
- Du får mig ikke til at sige andet, end det jeg sagde i weekenden (halvanden til to måneder, red). Men det bliver i hvert fald ikke i morgen eller i overmorgen, det er slet ikke realistisk. Det er i en nær fremtid, at vi forhåbentlig er i mål, men som myndighed kan jeg ikke give nogen garantier, siger han.
Samarbejdsproblemer med sikkerhedschef
I redegørelsen fra Aarhus Letbane er det også kommet frem, at man har valgt at tage Keolis' sikkerhedschef af projektet.
Det bundede ifølge Aarhus Letbane i, at der ikke var tillid mellem styrelsen og sikkerhedschefen. Sikkerhedschefen havde hovedansvaret for at få bragt det såkaldte sikkerhedsledelsessystem på plads, der er et system til at beskrive processer, procedurer og instrukser i forbindelse med sikkerheden af driften.
Og netop ledelsessystemet var et af de afgørende kritikpunkter fra Trafikstyrelsen, da de ikke gav letbanen den nødvendige tilladelse til at komme i drift.
Hos Trafikstyrelsen ønsker man dog ikke at kommentere, hvorvidt der har været problemer med tillid med Keolis' sikkerhedschef i processen op til åbningen.
- Du får mig ikke til at sige noget om enkeltpersoner, og det er ikke noget, vi har sagt. Det må være op til Aarhus Letbane og Keolis selv at vurdere, hvordan de vil håndtere den videre gang, siger underdirektør Kåre Clemmesen.
Efter fyringen af sikkerhedschefen har bestyrelsen i Aarhus Letbane, at Aarhus Letbanes sikkerhedschef indtræder som fungerende sikkerhedschef i Keolis.
Fakta om letbanen
- •
Op mod 90 chauffører skal betjene de i alt 26 letbanetog.
- •
Togene blev produceret i både Schweiz og Tyskland for et beløb på 773 millioner kroner.
- •
Der er tale om to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.
- •
Togene har plads til op til 256 passagerer.
- •
Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af stat, kommune og region.
- •
Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
- •
Første strækning har 12 stop.
- •
Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybyggede.
- •
Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer. Kilde: Aarhus Letbane I/S