Trafikstyrelsen: Vi kan ikke sige, at det er sikkert at køre med letbanen

Et ufærdigt og usammenhængende sikkerhedssystem er årsag til udskudt åbning af letbane.

Klokken 11.30 i morgen skulle det første letbanetog være kørt gennem en rød snor og markere banen for officielt åben. Men den åbning er nu udskudt. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Åbningen af Aarhus Letbane skulle have været markeret ved Dokk1 i Aarhus klokken 10.30 i morgen, og klokken 11.30 skulle det første letbanetog køre gennem en rød snor og markere banen for officielt åben.

Men både den officielle åbning og letbanetogenes første tur med passagerer er udskudt, fordi Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen blandt andet ikke kan godkende sikkerhedssystemerne.

- Vi har meddelt Aarhus Letbane, at der er nogle af de godkendelser, de skal bruge for at gå i drift, de ikke får nu. Det er det, de officielt har fået besked på her til eftermiddag, siger Kåre Clemmesen, vicedirektør i Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, til DR Nyheder.

- Et af de helt store udeståender er, at dem, der skal køre letbanen, Keolis, ikke har et sikkerhedssystem, som lever op til det, vi må kræve med dagens standarder, siger han.

Ufærdigt og usammenhængende

Ifølge Kåre Clemmesen skal sikkerhedssystemet sørge for, at virksomheden kan håndtere de risici, der er ved at drive banen, og at medarbejderne har de rette kompetencer og ved, hvad man skal gøre i forskellige situationer.

Og det sikkerhedssystem, som er på letbanen, er ifølge vicedirektøren for ufærdigt og usammenhængende.

- De har simpelthen ikke været i stand til at fremvise sådan et sikkerhedssystem på et niveau, at vi kan godkende det, og sige, at det er sikkert at køre med letbanen, siger Kåre Clemmesen.

Årelang dialog

Annonceringen af, at letbanen ikke åbner til tiden, kom fra bestyrelsen for Aarhus Letbane omkring 19-tiden her til aften - altså godt et halvt døgn før letbanen skulle have været åbnet.

Men Trafikstyrelsen har ifølge Kåre Clemmesen været i dialog med virksomheden bag letbanen om sikkerhedssystemet de seneste to år, og Aarhus Letbane har vidst i et par dage, at de ikke ville få godkendelsen til at åbne i morgen.

- Vi kigger på det, som vi får forelagt, og vurderer, om det er godt nok i forhold til det, vi kan forvente. Og det er det bare ikke. Det er faktisk ganske langt fra, siger Kåre Clemmesen.

Problemet med sikkerhedssystemet er ifølge Trafikstyrelsen kun et af problemerne, der gør, at letbanen ikke kan få godkendelse til at begynde at køre med passagerer i morgen.

- Vi har stadig en sagsbehandling i gang på nogle af de andre ting, som de har ansøgt om godkendelse til, siger vicedirektøren.

Allerede for seks uger siden var direktør Claus Rehfeld Moshø ifølge Ritzau blevet meddelt af styrelsen, at underleverandøren Keolis ikke levede op til styrelsens krav. Men han forventede til det sidste, at leverandøren ville nå at leve op til kravene.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra underleverandøren Keolis, som ikke ønsker at stille op til interview.