For nogle danske børn og teenagere er det blevet en god forretning af lægge videoer på Youtube. Mange af dem har nemlig et stort antal følgere, og derfor er det blevet attraktivt for danske virksomheder at bruge de unge i deres markedsføring.
Men i takt med, at markedet vokser, er det vigtigt at passe på, at man ikke kommer i klemme, hvis reklamekronerne begynder at rulle ind.
Der er nemlig regler for, at seere af videoerne skal kunne skelne mellem, hvornår en video er udtryk for youtuberens egen holdning, og hvornår en video er reklame, siger Marie Asmussen, der er fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden.
- Det skal helt fra starten af være klart for dem, som ser din video, at det er reklame. Det skal du markere tydeligt i både overskrift eller i teksten til videoen samt i begyndelsen af videoen.
Det gælder også, hvis en reklamevideo er rettet mod børn og unge.
- Hvis en reklamevideo er rettet mod børn og unge, stilles der større krav til tydeligheden af, at videoen er reklame, fordi børn antages ikke at forstå det samme - og er lettere at påvirke - end voksne, siger Marie Asmussen.
Hvis en ung youtuber er kendt for videoer, hvor de lægger makeup på, så kan en virksomhed for eksempel betale youtuberen for at tale om specifikke produkter. Eller giver produkterne som gave, som youtuberen til gengæld bruger og omtaler.
Hos Forbrugerombudsmanden er der en opfattelse af, at der er sket en stigning af selskaber, der anvender influenter som de unge youtubere i markedsføringen for at komme ud til deres målgruppe.
Man har dog kun afgjort en enkelt sag om en youtuber’s overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame. Sagen blev rejst af Forbrugerombudsmanden, da det ikke fremgik tydelig nok, at videobloggeren havde lavet en række videoer i samarbejde med et selskab, der lavede sprogrejser.
Youtubere skal overholde de gældende regler, og virksomheder er forpligtet til at oplyse youtubere om forbuddet mod skjult reklame,
- Mange unge får selv lov til at udforme markedsføringen, men virksomheder har en forpligtelse til at holde øje med, at reklamevideoer bliver markeret tilstrækkeligt, siger Marie Asmussen.
Kan du gennemskue reglerne for, hvornår noget er reklame eller ej? Tag testen øverst i artiklen og bliv klogere.