(Foto: © Maja Flink, Maja Flink)

Et familieportræt ændrede Majas syn på sin mor: Nu har hun taget familiefotos i hele Norden

Fotograf Maja Flink portrætterer familierelationer i ny bog.

Hvordan er dit forhold til dine forældre?

Da fotografen Maja Flink var i midten af 20’erne, ville hun for alt i verden ikke ligne sin egen mor.

Et familieportræt var med til at ændre den holdning, og nu, 15 år senere, udgiver hun en fotobog fyldt med portrætter af andres familierelationer. For familiebilledet gjorde hende som ung meget klogere på sig selv og på forholdet til moren.

Den oplevelse vil hun gerne give videre nu.

- Jeg håber, at man lærer noget om sig selv og relationen til sin mor eller far, når man læser bogen. Ligesom jeg selv gjorde dengang i 2006.

Fotografiet som samtale

Da hun tog det første familieportrætbillede, stod hun på tærkslen til voksenlivet og havde derfor et behov for at lægge afstand til sin mor.

- Jeg havde ikke en mor, som jeg så op til, eller som jeg ville være som.

Hun fortæller om en mor, der altid har været tilstedeværende - på randen til selvopofrelse. Og så levede hun et liv, hvor hun ikke jagtede en karriere, men fokuserede på hjemmelivet.

- Den måde, hun har levet sit liv på, er bestemt præget af, hvordan mødre levede, da hun voksede op. Det kunne jeg ikke spejle mig i eller sætte pris på, da jeg var i midten af 20'erne.

- Jeg var ret barsk i min relation til min mor dengang, tilføjer Maja Flink i dag, hvor hun er fyldt 42 år og desuden selv er blevet mor.

Maja Flink endte med at trække sig fra den vanskelige relation til sin mor dengang, hvilket hun ikke selv helt kunne sætte ord på. For at forstå det besluttede hun sig for at tage et familieportræt af sin mormor, sin mor og sig selv.

En måde hvorpå den dengang unge fotograf kunne betragte sig selv, moren og mormoren udefra.

- Fire dage efter jeg tog billedet, døde min mormor. Det var sidste gang, vi alle tre var sammen, fortæller hun om billedet, der i dag har en særlig stor følelesmæssig betydning for fotografen.

Men det har ikke kun en særlig værdi, fordi det var sidste gang, de var sammen med mormoren. Det var ved at kigge på billedet, at hun dengang fik en fornyet sympati til sin mor.

Familieportrættet blev desuden kimen til en årelang fascination af at fange familierelationer med sit kamera. En fascination, der nu er blevet til portrætbogen 'Generations', hvor hun har samlet 64 af sine portrætter taget rundt om i hele Norden. Af fædre og sønner og af mødre og døtre.

Maja Flink har givet dr.dk lov til at dele nogle af portrætterne her. Nederst kan du i øvrigt nærstudere billedet fra 2006, der startede hele rejsen.

  • Far Mogens og søn Thure, København 2018. Hjemme hos Mogens. Bogen er ikke kun en samling af portrætter, men også udvalgte interviews med nogle af de portrætterede, som giver et indblik i de generationsskel, der findes på tværs af relationerne. Som skuespiller Thure Lindhardts far, Mogens Lindhardt, der ærligt reflekterer over sin egen strenge far, hvilken mere passiv far han selv var - og hvordan Thure i dag er en ny type far. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    1 / 9
  • Mormor Lissie, mor Elisabet og datter Janne, København 2016. Hjemme hos Janne. - Jeg er fascineret af, at vi alle har den komplekse relation til ens forældre til fælles. Uanset om din mor er død, eller du ikke snakker med hende, så definerer relationen dig alligevel som menneske. Det er et universelt vilkår, uanset hvor i verden du bor, siger Maja Flink. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    2 / 9
  • Far Dyri og sønnerne Sindri og Rökkvi, Seyðisfjörður på Island, 2017. Hjemme hos Dyri. - Mange af dem, jeg har taget billeder af, er ikke vant til at få taget portrætbilleder. Så de er nogle gange lidt nervøse i starten, fortæller Maja Flink, der derfor bruger meget tid og energi på at få skabt den helt rigtige stemning, før billederne tages. - At jeg fotograferer i deres egne hjem hjælper til med at skabe en god magtbalance mellem os. Her kan jeg ikke bare trampe rundt i deres hjem, som jeg ville kunne i mit eget studio. De har derfor stadig noget af kontrollen, hvilket er vigtigt for slutresultatet. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    3 / 9
  • Mor Tina og døtrene Anna og Lotta, Laajasalo i Finland 2017. Hjemme hos Tina. Maja Flink er ikke kun blevet klogere på sig selv og sine relationer i arbejdet med familieportrætter. Hun har også bidt mærke i små underfundigheder, som folks tøjstil. - Jeg havde aldrig tænkt over det før, men det er gået op for mig, at folk klæder sig ret meget som deres forældre, griner hun. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    4 / 9
  • Far Per og søn Peder, Arendal i Norge 2013. Foran Pers hus. Det er ikke alle, der bliver henrykte, når de ser Maja Flinks portræt af dem efterfølgende. For hendes stil er ikke det smilende, omfavnende familiefoto. Hendes stil kaldes 'deadpan', hvor ansigtsudtrykket skal være så neutralt som muligt. - Jeg har lært, at jeg på forhånd skal forklare folk, hvilken stil jeg som fotograf har, og hvad de kan forvente sig af billedet. Ellers bliver folk skuffede, griner hun om sine lidt utraditionelle familieportrætter. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    5 / 9
  • Mor Zakia og datter Geeti, København 2020. Hjemme hos Geeti. Når Maja Flink portrætterer familier, er hendes fokus særligt på én ting: Blikket. - Øjnene er det vigtigste i alle mine portrætter. Det skal være tilstedeværende og kigge direkte ind i kameraet. Det er tit i blikket, du fatter sympati for et andet menneske. Ligesom jeg selv følte en meget stærk sympati for min egen mor, da jeg så portrættet af os. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    6 / 9
  • Mor Aslaug og datter Hildur, Reykjavik i Island 2017. Hjemme hos Aslaug. - Det kan være svært at finde sin egen vej her i livet, når man samtidigt ligner et andet menneske. Men lighederne gør også noget ved os. Mange af dem, jeg har fotograferet, er blevet overrasket over, hvor mange ligheder og ansigtslinjer, der er ens, når de sættes ved siden af hinanden med et neutralt ansigtsudtryk, siger Maja Flink. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    7 / 9
  • Far Stig og søn Stefan, Hanko i Finland 2017. Hjemme hos Stig. - Portrætterne er meget intime, fordi folk viser sig selv helt uredigeret, mens du uforstyrret kan nærstudere dem. Det er i virkeligheden ligesom at sidde på bussen og kigge på andre - bare i fred og ro. Men du kan også zoome ud og se på relationen mellem de to på billedet. Eller gå på opdagelse i omgivelserne. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    8 / 9
  • Mormor Ingrid, mor Eva og datter Maja, Linköping i Sverige 2006. Hjemme hos Ingrid. Her er billedet, der startede det hele tilbage i 2006. I mormor Ingrids stue sidder Maja Flink i sofaen sammen med sin mor, Eva, og mormor Ingrid. Hun ville forsøge at forstå sin mor igennem portrættet. Fire dage senere døde mormoren, hvilket har betydet, at billedet i dag har en helt særligt plads i Maja Flinks liv: - Som fotograf tillægger man i forvejen fotografiet en kæmpe værdi. Men det her portræt fik en helt anden emotionel betydning, end jeg oprindeligt havde tænkt. Det er i dag noget helt særligt for både min mor og mig. (Foto: © Maja Flink, Maja Flink)
    9 / 9