- En 'graphic novel' skal gribe mig - ligesom alle andre gode historier, siger Søren Jessen, som er romanforfatter, illustrator og tegner.
- Men i modsætning til tegneserier, så er 'graphic novels' for mig historier, som eksperimenterer med formatet og fortæller andre historier end for eksempel Anders And & Co.
For Søren Jessen skal en graphic novel helst ikke indeholde for meget tekst, forklarer han.
- Meget af det, der siges i tekst, kan lægges i en tegning. En graphic novel skal være nedbarberet, for at tegneren kan udfolde sig og bidrage til historien. Tegningerne skal ikke være illustrationer, de skal bidrage til at skabe en verden sammen med teksten.
Et billede = en halv sætning
Graphic novels fik sin udbredelse som genre i USA i 1980’erne, hvor de ’tegnede romaner’ i modsætning til tegneseriehæfter (på engelsk: comics) var længere og mere litterære i deres form. Men det er ikke alle, der skelner skarpt mellem genrerne.
Sådan er det for Halfdan Pisket, som især er kendt for ’Dansker-trilogien’, der er en fortælling om hans tyrkiske fars liv.
- Når jeg læser en tegneserie, læser jeg billedet på samme måde som jeg ville læse en tekst, siger han og tilføjer:
- Man siger nogle gange, at et billede kan sige mere end tusinde ord. Jeg plejer at sige, at et billede i en tegneserie måske kan sige en halv sætning. For mig består hvert billede af lige dele tekst og billede, som man skal læse sammen. Og hvis det spiller godt sammen, så er det helt perfekt.
Halfdan Pisket og Søren Jessen deler her deres personlige graphic novel-favoritter:
Portræt af en morder
’Gavrilo Princip’ af Henrik Rehr
- Det her er et stort, vigtigt værk - og en slags anderledes historieskrivning, siger Søren Jessen.
Gavrilo Princip var manden, der skød ærkehertug Franz Ferdinand af Østrig-Ungarn i 1914, og det blev en skelsættende begivenhed, som var med til at starte 1. Verdenskrig.
- Bogen skaber et rum omkring hovedpersonen og gør ham til et menneske, som man forstår. Han er ikke bare et monster, der skyder en terrorist.
- Man kommer tæt på Gavrilo Princip og den kreds, han var en del af. Man får et indblik i den tid, og hvor undertrykte, de var. Det er et godt eksempel på en historie, hvor man ser, hvordan tryk avler modtryk, siger Søren Jessen, som kalder bogens sort-hvide tegninger ’utroligt stemningsfulde’.
Erotisk vikingehistorie
’Hvid & sort som mælk & blod’ af Erik Hjorth Nielsen
- Det er en erotisk tegneserie, der forgår i et vikingeagtigt miljø. Den er helt vildt tegnet og var min første seksuelle oplevelse, tror jeg.
- Med ’Hvid & sort som mælk & blod’ gik det op for mig, at tegneserier kunne være noget med bare bryster og trolde, der havde sex. Og at der kunne være nogle større fortællinger, end dem jeg havde læst i Jumbobøger.
Halfdan Pisket stødte første gang på hæftet i en antikvarisk boghandel på Østerbro, hvor han hver uge gik på en tegneserieskole, da han var dreng.
- De år, jeg gik på den tegneserieskole blev det en fast ting, at jeg hver uge brugte de tyve kroner, min mor gav mig til mad, på at købe tegneserier i stedet for. Det bibliotek, jeg fik opbygget dengang, var med til at danne kimen til, at jeg tænkte, at det her fandme var et spændende medie.
Mænd, kvinder og sex
’Tusindfryd’ af Signe Parkins
- Det er et underligt – og forrygende - værk, som er skrevet på rim. Men det er først og fremmest associerende uden en traditionel fortælling, siger Søren Jessen om denne ret nye udgivelse af den århusianske tegner Signe Parkins.
- Hun er meget kønsbevidst. Det handler meget om sex og om mænd og kvinder og deres med- og modspil.
- Hver side er en lille historie i sig selv. Det er nærmest en bevidsthedsstrøm af rim og tegninger, der snor sig ud og ind ad hinanden på den mest fantastiske måde. Og så tegner hun i en meget skødesløs stil, som jeg er virkelig begejstret for.
Historien om en familietragedie
’Det store onde’ af David B
- Den er meget fabulerende med sine billeder og har været en stor inspiration for mit arbejde med min trilogi, fortæller Halfdan Pisket, der kalder bogen sin ’bibel’.
’Det store onde’ er en selvbiografisk historie om en dreng, der lever med epilepsi, fortalt fra storebrorens synsvinkel.
- Den er en meget lineær fortælling, hvor der ikke sker sindssygt meget, men billedsiden handler om alt det, der foregår inden i hovedet på ham, som er noget, jeg har duplikeret i min trilogi.
- Det er en meget personlig og knugende historie, en familietragedie af langvarige dimensioner.
En uforståelig historie
’Mørkets Skønhed’ af Vehlmann & Kerascoët
Søren Jessen fortæller, at han først faldt for denne ’sindssygt mærkelige bog’ på grund af dens fængende omslag. Efter at have bladret lidt i den, synes han alligevel ikke, at tegningerne var noget for ham. Men så kiggede han lidt grundigere efter…
- Og så gik det op for mig, at denne her historie er totalt anderledes - og jeg blev fuldstændigt blæst væk. Jeg var helt høj. Jeg har læst den 10 gange, og jeg forstår den stadigvæk ikke. Og jeg elsker ting, jeg ikke forstår.
- Den foregår i det her børneunivers, i en skovbund, med alle mulige mærkelige væsner. I baggrunden af fortællingen er der så det her mysterium, en realistisk tegnet pigekrop, som ligger og rådner op. Det var dét, jeg pludselig fik øje på.
