Skriveråd fra Jesper Stein: Bliver det for lækkert, er det ligegyldigt

Som krimiforfatter skal du ikke være bange for at dykke ned i det pinlige og ubehagelige, siger en af Danmarks stærkeste indenfor genren.

Forfatter Jesper Stein er senest udkommet med 'Papa', den femte bog i serien om vicekommissær Axel Steen.

Vil du skrive en medrivende krimi, så skal du give slip på alle de 'civiliserede, borgerlige hæmninger', som du måske render rundt med.

Sådan lyder det vigtigste råd fra Jesper Stein, der selv er en af Danmarks mest succesrige krimiforfattere. Han står bag serien om vicekommissær Axel Steen, der drikker, sniffer og knalder sig vej gennem både den danske og internationale underverden.

Det nytter ikke noget, hvis forfatteren udelukkende skriver på det, der føles som tryg og sikker grund.

Trygt er ligegyldigt

- Min erfaring er, at når noget føles ubehageligt, er det, fordi der er noget i det – også til læseren. Hvis det hele bare føles lækkert og glat, er det jo ligegyldigt.

Sådan beskriver krimiforfatter Jesper Stein sin egen kompromisløse tilgang til at skrive.

I serien ’Masterclasses’ på P1 deler han ud af sine egne erfaringer med, hvad der virker og ikke virker, når læserne skal trækkes med ind i opklaringen af en krimisag.

Steins kriminalromaner har mord, en kriminel underverden og en selvdestruktiv hovedperson som hovedingredienserne. Gennem fem bøger, senest 'Papa' følger vi mesteren i undercover politiarbejde, vicepolitikommissær Axel Steen.

Ingen fast formel

Trods de tilbagevendende elementer bliver Steins bøger ikke til ud fra en fast formel.

- Når jeg skriver, har jeg ikke en eller anden stor plan for, hvad jeg skal lave. Jeg skriver meget på min intuition og hvad jeg kan finde på lige i øjeblikket, fortæller Jesper Stein, som oprindeligt er uddannet journalist.

Jesper Stein afviser ideen om at skrive ud fra en ’facitliste’. Han opfordrer i stedet publikum til at plukke lystigt fra andre forfattere og fra lærebøger for til sidst at nå frem til en personlig skrivestil.

Det kræver, at man parkerer alle forbehold og usikkerheder:

- Man kan kun lave en bog, hvis man gør det efter ens eget hoved med en tro på, at den historie, man har i sig, er god nok.

Sproget skal ikke stå i vejen

De fleste, mener han, har allerede en indbygget fornemmelse for den gode fortælling, som de skal stole på og ikke lade sig rive med af avancerede fortællemodeller. Formen og sproget må aldrig stå i vejen for selve historien og dermed skabe unødig forvirring hos læseren.

- Jo mere dramatisk det er, jo mindre drama skal sproget have.

Jesper Stein anbefaler håbefulde krimispirer at gå udenom genreeksperimenter. Læserne skal have lov til at få indfriet deres forventninger til genren.

- I krimierne forventer man at få nogle personer, man kan mærke med det samme; et miljø og en intrige, som bærer en frem i bogen. Nogle levende mennesker under stort pres og i konflikt hele tiden.