For en måned siden var instruktør Kirsten Dehlholm inviteret til møde med Bikubenfondens direktør.
De skulle drøfte et projekt, havde hun fået at vide.
- Når Bikubenfonden ringer, bliver man selvfølgelig vældig nysgerrig. Jeg er i det hele taget én, der er med på det meste, så jeg tænkte; det skal vi prøve, siger Kirsten Dehlholm entusiastisk.
Her modtager Kirsten Dehlholm Årets hæderspris. Artiklen fortsætter under videoen.
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:55870d546187a41ad0da8137
Ved at falde ned af stolen
Men projektet var bare et påskud for at sætte et møde op med instruktøren. Dagsordenen var en helt anden.
Direktør Søren Kaare-Andersen kunne nemlig overlevere den glædelige nyhed, at Reumert-juryen, der består af 12 fagfolk fra teaterverdenen, havde valgt at tildele hende, Kirsten Dehlholm, den fornemmeste pris inden for scenekunst i Danmark; Hædersprisen ved Årets Reumert.
En pris, der gives til en scenekunstner, der gennem mange år har spillet en stor rolle for dansk scenekunst. Den gives altså ikke for ét bestemt værk, snarere for et livsværk.
- Jeg var ved at falde ned af stolen. Jeg blev simpelthen så glad, siger Kirsten Dehlholm, der har været en aktiv bidragsyder til scenekunsten i knap og nap 40 år.
Bragte performancekunst til Danmark
Den 70-årige kvinde har med afsæt i sin uddannelse som tekstilkunstner gjort karriere som instruktør og været med til at bringe performance- og installationskunsten til Danmark i 1970'erne.
Først med stiftelsen af Billedstofteatret i 1977, siden med dets arvtager Hotel Pro Forma, hvis forestillinger blander teater med dans billedkunst og performance. De foregår i mørke, fra oven, fra neden, fra taget af et supermarked i Holstebro, i Rundetårn eller på Glyptoteket. Oplyst af de nyeste teknologier, der skaber et helt specielt rum for forestillingen.
Med Reumert-komiteens ord er Kirsten Dehlholm "en fornyer af scenekunsten".
- Hun er en suveræn billedmager, en opdagelsesrejsende i tid og rum - på tværs af kunstarterne.
En undersøgelse af verden
Selv forklarer Kirsten Dehlholm det således:
- Alle mine værker er undersøgelser af verden eller fænomener. Ting, vi kan sanse. Det kan for eksempel være tyngekraften, rum, arkitektur. Det kan være Kina, Mellemøsten, Darwin eller krig. Senest var det kosmos, og næste gang bliver det Arktis, siger instruktøren, der stort set aldrig har lavet andet.
- Det er og har været et meget rigt liv, siger hun.
Det stopper ikke her
Da hun var til møde med Bikubenfonden, understregede direktøren, at prisen, der belønner et livsværk, ikke er en opfordring til at indstille karrieren.
- Han sagde, at det snarere var en opmuntring til at fortsætte. Og det har jeg tænkt mig at gøre.
De seneste tre år er Hædersprisen gået til skuespiller Henning Jensen (2014), instruktør Klaus Hoffmeyer (2013) og koreograf og leder af Dansk Danseteater, Tim Rushton.
