ANALYSE Nu snakker de mindre i ’Game of Thrones’

Flere scener med rene billeder, færre ord. Det er udviklingen i ’Game of Thrones’, hvis man ser på antallet af replikker per afsnit i alle seriens sæsoner.

Hvis skuespillerne på settet til 'Game of Thrones' synes, de havde brug for lidt mindre tid på at forberede deres replikker i den seneste sæson, så er der nok noget om det.

Der er nemlig blevet hele 25 procent mindre taletid til karaktererne i serien i den seneste sæson sammenlignet med den første.

Det viser en analyse fortaget af DR’s Undersøgende Databaseredaktion, der har sammenlignet underteksterne til samtlige sæsoner af ’Game of Thrones’ til og med sæson 6 afsnit 9.

Analysen viser, at i første sæson blev der ytret 4.621 ord i gennemsnit per sæson, mens det i den sjette og nyeste sæson kun gælder 3.454 ord i gennemsnit, hvis man tager udgangspunkt i sæsonens første ni afsnit.

Første afsnit af den nuværende sæson af 'Game of Thrones' er det absolut mest ”stille” afsnit blandt alle. Kun 2.359 ord fandt vej til underteksten af afsnittes replikker. Det er mindre end halvdelen af de ord, der blev ytret i afsnit 5 i sæson 2, der er det afsnit, hvor karaktererne var mest talende.

Der bliver snakket mere tjubang-tv-sprog

Ifølge Tobias Bukkehave, der er cand.mag i film- og medievidenskab og kommentator på dr.dk/kultur, er det ikke overraskende, at det talte ord fylder mindre i serien i de nyere sæsoner.

Særligt ikke i seriens seneste sæson, hvor tv-serien har overhalet bogforlægget, og derfor ikke kan støtte sig op af forfatteren George R.R. Martin.

- I starten var ’Games of Thrones’ meget præget af sit litterære ophav. Der var længere dialoger, men efter, at tv-serien har overhalet bøgerne, bliver der snakket mere tjubang-tv-sprog, som er mere ”to the point”, siger Tobias Bukkehave.

Karakterne er på plads

Steen Beck er lektor på Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet og forfatter til bogen ’Vinteren kommer – en fordybelsesbog for Game of Thrones-fans’.

Ifølge ham er der intet overraskende i, at der er mest tale i tv-seriens første sæsoner.

- Når en person bliver præsenteret i en serie, bliver der talt meget, for vi skal forstå deres kontekst og relation til andre. Men som handlingen skrider frem er karaktererne så at sige på plads, og det gør, at de kan markere deres følelser med en lille krusning på læben eller en panderynke.

- Det er nok for os for at forstå, hvad der foregår inden i dem uden brug af ord. Og det tror jeg, serien har gjort brug af, når det gælder de centrale skikkelser, siger han.