Da DR fik solgt 'Jeg er ambassadøren'-reportageserierne til Netflix, hvis danske udgave kunne fejre fem års fødselsdag i mandags, var det på ingen måde noget, redaktionschef for DR Ungs tv-produktion, Erik Struve Hansen, havde regnet med.
DR3-serien, der følger den populære – nu tidligere - amerikanske ambassadør Rufus Gifford var nemlig den første danske reportageserie nogensinde, der kom på Netflix’ internationale sider, fortæller redaktionschefen, der er programansvarlig for de to serier og også fandt på idéen til serien i sin tid.
Da den første begejstring havde lagt sig, dukkede der dog nogle udfordringer op. Netflix krævede nemlig nogle ændringer, der ikke var tænkt ind i produktionen, fordi den var produceret til det danske marked.
- Vi skulle udskifte al musikken og skabe hele musikken selv, ellers ville den ikke kunne komme ud. Det var en kæmpe opgave, fortæller Erik Struve Hansen.
Måtte klippe scener ud
Derudover måtte mindre dele også klippes ud af serien.
- Vi skulle være opmærksomme på alt, så folk ikke kunne sagsøge Netflix eller os. Der måtte ikke være noget som helst klip, hvor vi kunne være i tvivl om rettigheder, om det så var et nyhedsklip eller en computerskærm i baggrunden, der viste et billede af Obama, siger han.
Da serien endelig kom online på Netflix i blandt andet USA, Canada, Australien og England fik Erik Struve-Hansen i dén grad også at føle, hvor stor en spiller Netflix er blevet. Pludselig begyndte store amerikanske medier som The Wall Street Journal, Vanity Fair og CNN at interessere sig for serien.
- Vi havde seriøst været glade for 50.000 seere i Danmark til en serie om en på det tidspunkt helt ukendt amerikansk ambassadør. Så vi var målløse da Netflix pludselig ville købe serien, og det endte med, at vores lille bitte og ret billige reportageserie kom ud til så mange mennesker, som Netflix rammer.