Hun fik os til at heppe på hende og kærligheden i den moderne askepot-historie 'Pretty Woman'.
Det samme gjorde vi i 'Notting Hill', hvor hun jo bare var 'a girl standing in front of a boy asking him to love her', der prøvede at vinde lækre Hugh Grant tilbage på vores alles vegne.
En romantisk komedie kræver altid ekstra Kleenex, når Julia Roberts er i hovedrollen.
Lørdag kan skuespilleren med Hollywoods nok fineste krøller, bredeste smil - og én af de fedeste lønchecks - tage en dyb indånding og puste hele 50 lys ud i fødselsdagslagkagen.
I den anledning har vi allieret os med filmkritiker og vært for 'Filmselskabet' på DR K, Maria Månson, og bedt hende give sit bud på hollywoodstjernens bedste film.
Erin Brockovich
- 'De hedder bryster, Ed!'. Replikken er gået over i filmhistorien som Julia Roberts fedeste nogensinde, siger Maria Månson.
Erin Brockovich er baseret på den virkelige historie om en advokat-sekretær, der falder over nogle papirer, der indikerer, at et stort firma har snydt en hel landsby for retskrav, efter at de har forurenet drikkevandet.
- Roberts har aldrig hverken før eller siden været bedre. Rollen er perfekt til hende. Den har den her fanden-i-voldske charme, det rablende mundtøj, og så er det en karakter med substans. For derhjemme venter hendes egne børn på, at hun skal blive færdig med at arbejde – og hvad er egentlig vigtigst? Kampen mod Goliath eller ungernes og kærestens velbefindende?
Pretty Woman
- Det her var den første film, jeg så Julia Roberts i. Den havde premiere i 1990, og jeg tror måske, jeg har set den 25 gange – de 20 af dem i 90'erne. Pretty Woman er den ultimative prinsesse-historie om luderen, der bliver hyret til en hel uges arbejde. Men rigmanden Edward vil helst bare snakke, og snart bliver Vivian og han mere glade for hinanden, end omverdenen synes er passende, siger Maria Månson.
- Roberts kom med den her rolle vadende ind i hele verdens hjerter med træsko på. Den ikoniske scene, hvor hun synger Prince i badekarret, eller triumfen da hun hævner sig på de snobbede tøjekspedienter. Filmen er udlevelsen af enhver piges drøm om at blive opdaget af den flotte ridder i den hvide limousine.
Closer
- Roberts spiller en af de fire hovedroller i dette intime drama fra 2004. To mennesker mødes tilfældigt på gaden og bliver kærester. Roberts spiller en fotograf, der skal tage billeder af den ene et år efter. Han forsøger at indlede en affære og så starter en mølle af frem og tilbage og på kryds og tværs, fortæller Maria Månson.
- Filmen er instrueret af Mike Nichols - ham med 'Hvem er bange for Virginia Wolf' og 'Fagre Voksne Verden' - og han har en særlig evne til at skabe troværdige samtaler, selvom forlægget er et teaterstykke. Filmen tematiserer kærligheden eller måske nærmere forelskelsens flygtighed og det moderne menneskes konstante søgen efter det grønneste kærlighedsgræs.
Pelikan-notatet
- Roberts spiller den jura-studerende Darby Shaw, der i en opgave lancerer en vild teori om de nylige mord på to dommere. Det viser sig dog, at teorien er knap så langt ude, og Shaw bliver jaget vildt, siger Maria Månson om filmen, der er instrueret af Alan J Pakula, der står bag konspirationsteori-film som 'The Parallax View' og 'Alle Præsidentens Mænd'.
- Julia Roberts har i langt de fleste af sine film en rolle som første-elskerinden. Hendes charmerende, afvæbnende smil har altid appelleret mest til instruktører med en romantisk komedie i tankerne. Men enkelte gange har hun vist, at hun godt kan bære en thriller. Pelikan-notatet er sådan et eksempel, siger Maria Månson.
I seng med fjenden
- Den fik eklatante tæsk af anmelderne, da den fik premiere i 90’erne, men jeg har faktisk altid godt kunne lide den. Og jeg synes Julia Roberts spillede rollen som den voldsramte kvinde respektfuldt og stærkt, siger Maria Månson.
- Hun spiller Laura, der på overfladen lever det fede liv med en rig mand i et smukt hus, men bag facaden gemmer sig en anden historie. Laura tager dog sagen i egen hånd og flygter fra sin sadistiske og voldelige ægtemand. Det er en af den slags film, som jeg altid bliver hængende og ser, når den bliver vist på tv.
