Ekspert om reklamebombardement i ny emoji-film: Det har en stor effekt på børn

Anmelderne kalder 'Emoji Filmen' for 'skamløs reklame'. Fanger man børns interesse, får man forældrenes købekraft, siger ekspert.

Sangerinden Christina Aguilera lægger stemme til en af karakterne i 'Emoji Filmen'. (Foto: © Jeffrey Mayer, 2017 Jeffrey Mayer)

Animationsfilmen 'Emoji Filmen', der har dansk premiere i dag, vil især påvirke unge seere.

Det mener Mads Thimmer, der er ekspert i digitale forretningsmodeller og stifter af InnnovationLab, der blandt andet rådgiver virksomheder om markedsføring af produkter i film.

- Det har en stor effekt på børn. Jeg tror ikke, man er klar over, hvor stor, siger han.

Filmen er blevet taget meget køligt imod af udenlandske såvel som danske anmeldere.

Flere kalder det 'skamløs reklame', når apps og nettjenester som Instagram, Facebook og Spotify indgår i filmens plot.

Børns interesse = forældres købekraft

- Hvis man får børn til at lægge følelser ind i noget, har man deres interesse og dermed også deres forældres købekraft, siger Mads Thimmer.

Det samme gælder Lego-filmene, filmene om Barbie og Angry Birds-filmen.

- Effekten er særligt stor, hvis filmen også fanger forældrenes interesse. Derfor skal den have nogle budskaber, forældrene også kan være med på. Lego-filmene har for eksempel et godt plot med noget på hjerte og nogle forholdsvis komplicerede personer, siger Mads Thimmer.

Her kan 'Emoji Filmen' dog komme til kort, mener eksperten, hvis man altså skal tro anmelderne, der siger, at filmen er uden hjerte.

- Jeg synes, det er en sjov nok idé, men udførelsen virker ikke optimal. Jeg tror, man har skelet lidt for meget til de kommercielle interesser og ladet dem styre indholdet for meget, siger han.

Mere reklame for børn i fremtiden

Selvom tydelig reklame i film målrettet børn ikke er noget nyt, er det endnu ikke så udbredt, fortæller Mads Thimmer.

Men vi vil helt sikkert se meget mere til det i fremtiden, spår han.

- Det er resultatet af en optrapning i kampen om at få de smås opmærksomhed. De traditionelle reklameblokke er pressede, fordi andelen af unge fjernsynsseere er faldende, siger han.

- Derfor forsøger man på alle mulige andre måder end via den traditionelle reklameblok at skaffe sig opmærksomhed omkring sin virksomheds produkter.