På en måde er 'Uncorked' én af de mest generiske, forudsigeligt opbyggede film, jeg har set længe.
En film om en ung mand, der vil finde sin egen vej, selvom hans far vil have ham til at overtage familievirksomheden. Gaaaab.
Gad vide, om han først kæmper for at vriste sig fri af familien, og så finder ud af, at det var sværere at forfølge sin drøm, end han troede, og så til sidst skal finde ud af at forløse sine følelser og drømme med hjælp fra sin familie? Jep.
Alligevel er den fra første klip dybt engagerende og udfordrende, fordi den fortæller sin meget skematiske historie med en kerne af ekstremt oprigtig nerve og spændinger mellem hvide og sorte mennesker i USA.
De første klip er bratte klip mellem hovedpersonens far, der forbereder revelsben på sin lokale grill-restaurant, og så drueplukkere og vintappere på arbejde. En sort verden og en hvid verden, der kun glimtvis smelter ind i hinanden, selvom de begge er sat til Yo Gottis megapoppede hiphop-hit 'Juice'. Et nummer, der på en måde er for ungt et udtryk til begge verdener og alligevel prøver at passe begge steder.
Lad mig for en sikkerheds skyld lige skære det ud i pap: 'Juice' kan i denne kontekst både henvise til druesaften, der bliver lavet vin af, og til social status, som man kan opnå ved for eksempel at have en populær grill-restaurant.
Og i et kort øjeblik er der et par billeder, man skal holde tungen lige i munden for at afkode: Når vi ser barbecuesovsen til kødet i restauranten og det første pres af druerne, der røres ud i metalbeholdere, kan man blive lidt i tvivl om, hvor man er, fordi de ligner hinanden.
Fascinerende oprigtig
Elijah er en ung mand, der drømmer om at blive sommelier, selvom hans far vil have ham til at overtage familierestauranten. Elijah bliver spillet af Moumoudou Athie med en vidunderlig naturlighed og intens ro, der løfter enhver scene, der kunne være blevet kunstig og manuskript-agtig.
Meget tidligt ser vi ham for eksempel møde sin kommende kæreste i vinbutikken, hvor han mansplainer hende de forskellige typer druer til hvidvin: Chardonnay er alsidig, blød og kan passe til alt, vinens svar på Jay Z. Pinot Grigio er Kanye West, og Riesling er Drake, fordi den er sød og sprød.
Jeg udfordrer dig til at se den scene og ikke tænke på den, hver eneste gang fremover du kigger på en flaske hvidvin. Det er ganske enkelt umuligt.
I det hele taget er det dybt fascinerende at komme på besøg i vinsmagningsverdenen med et lidt yngre blik. Indtil 'Uncorked' tænkte jeg, at det at være god til at smage på vin var lidt lige som at være god til capoeira. Eller til at klippe hækkefigurer. Fint nok i en bestemt kontekst, men ikke sådan… sejt.
Men det, der kommer snigende i løbet af filmen, og som er dens virkelige styrke - under den indlysende fascinationskraft i historien om en afroamerikansk sommelier - er noget helt andet. Nemlig dens blik for oprigtige diskussioner snarere end vendepunktsskænderier. Og usynligt socialt pres frem for kamp mod absolut lovgivning eller urimelige fjender, der skal overvindes.
Så jeg vil sige: Kom for vinen, men bliv for snakken.
Akavet ad helvede til
Prentice Penny, der har skrevet og instrueret filmen, er for alvor ved at etablere sig i film- og serieverdenen.
Han er netop blevet hyret af HBO til at udvikle idéer til dem eksklusivt i to år og er desuden showrunner på serien 'Insecure', som han laver sammen med Issa Rae, der spiller hovedrollen. Det er en af mine absolutte yndlingsserier, og hvis du kan lide 'Uncorked', skal du helt sikkert se 'Insecure'.
Den har, ligesom 'Uncorked', de bedste skænderier mellem mennesker, der begge har ret - eller hvor ingen har ret, men man forstår begge perspektiver. Ikke altid eksplosioner af retfærdig vrede, hvor der er én, der vinder, men lige så meget et blik for dårlig stemning, sociale spændinger, følelsesmæssigt pres og små, stikkende reaktioner.
Både 'Insecure' og 'Uncorked' lever af de samme spændinger, som også Jordan Peeles vidunderlige og vildt populære gysere 'Get Out' og 'Us' gør, nemlig spændinger mellem hvidt og sort i USA.
Men hvor Jordan Peele tvinger os ind i følelserne med brutale chokeffekter og tør humor, bruger Prentice Penny meget blidere midler. Han bruger empati og oprigtighed til at invitere os til at blive i zonen mellem hvid og sort, selvom den er akavet ad helvede til.
For eksempel gør 'Uncorked' mig pinligt bevidst om, hvor mange film og serier jeg ser med hvide hovedpersoner. Jeg kan mærke det i hele kroppen, selvom det er en film, der er lavet over den mest beroligende, velkendte Hollywood-formular, du kan forestille dig, endda med masser af hvide birolleskuespillere.
Men det er en akavet zone, der er værd at blive i. For man kommer ud igen med et følelsesmæssigt perspektiv, der er universelt.
Nemlig et billede af, hvordan man kan blive skubbet ud af sociale rum, uden at der er ond vilje involveret. Hvordan usynlige, sociale mekanismer, som forældres blik på ens ønsker, kan få social modstand til at virke uoverstigelig. Og hvordan hudfarve kan signalere, hvem der bør være hvor, også selvom der ikke længere er officiel segregation eller anden racistisk lovgivning.
Stryger hvide seere med hårene, men...
Der er en sigende scene i 'Uncorked', hvor Elijah skal til en afgørende sommelier-eksamen, og hans far giver ham bedstefarens jakkesæt. For at bringe ham held ved prøven, går man ud fra. Klassisk.
Men det viser sig snarere at være for at minde Elijah om, at heldet ikke er ligeligt fordelt i samfundet. Og at man kan blive nødt til at gøre tingene på en anden måde end efter bogen. Hustle.
- Din bedstefar købte jakkesættet, da han skulle have et lån til restauranten, siger faren.
- Okay, bragte det ham så held? spørger Elijah håbefuldt.
- Nej, for fanden da. Han var sort og ville have et lån i 1960'erne. Alle bankerne i byen sagde blankt nej. Men til sidst vandt han pengene i et spil terninger.
'Uncorked' balancerer smukt på grænsen til ren pop ved at udnytte alle tricks i Hollywood-bogen, men den træder aldrig ind i en drømmeverden af magisk tænkning.
For filmen stryger på mange måder den hvide seer med hårene, men altid med det formål at præsentere sociale mekanismer, som de er, og ikke som vi ville ønske, at de var.
'Uncorked' kan ses på Netflix.