Ny tendens: Filmselskaber giver roller til SoMe-stjerner i stedet for skuespillere

Danske og udenlandske stjerner fra de sociale medier har en masse loyale følgere, og det er en af grundene til, at mange firmaer vælger at caste dem til film- og TV-roller.

Film med SoMe-stjerner i hovedrollerne, får sjældent en høj score på filmdatabasen IMDB. De vil dog stadig blive set af de mange stjerners følgere. (Foto: © Adina Doria, Universal Pictures Home Entertainment)

To britiske udvekslingsstudenter har på deres sidste dag i USA aftalt at score piger til afslutningsfesten på skolen. Den ene er på jagt efter kærlighed, mens den anden bare vil have det sjovt. Men de to venners plan ser ud til at gå i vasken, da de bliver drugrapet og kidnappet på vej til festen.

Præmissen, hvor alt går galt, er klassisk, og filmen kunne lyde som en typisk teenagekomedie.

Det er det sådan set også, bare med undtagelse af, at det i ’Laid In America’ hverken er Zac Efron, Seth Rogen eller Amy Schumer, der har hovedrollerne. I stedet er det stjernerne KSI og Caspar Lee, der begge to er store stjerner på de sociale medier med henholdsvis 16 millioner og 6,5 millioner følgere på Youtube.

SoMe-stjerner får rollerne

I Hollywood bliver det vægtet højt at have en masse følgere online, og flere SoMe-stjerner er på det seneste begyndt at optræde i spillefilm. Enten i store eller små roller.

https://www.youtube.com/watch?v=tNxWLMzxTeY

Jesper Tække, forsker i mediesociografi og sociale medier ved Aarhus Universitet, er ikke overrasket over udviklingen.

- Man kan se internettet som en stor selektionsmaskine, hvor rigtig mange prøver sig selv af. Ganske få bliver valgt ud, som folk vælger at følge. De udvalgte personer har noget ganske særligt over sig, og de får rigtig mange følgere, siger han og fortsætter:

- Ungdommen er gået væk fra almindelig flow tv og mere over på de sociale medier som Youtube, hvor de følger de store Youtube-stjerner. Massemedierne mister seere, og for at lokke de unge tilbage igen til deres film- og tv-serier, prøver de at hente disse SoMe-stjerner ind, siger Jesper Tække.

Danske Youtubere også populære

Tendensen med at bruge SoMe-stjerner i større TV- og reklamefilm ses også i Danmark.

Den danske SoMe-stjerne, Casper Harding, der er kendt for sine Youtube-videoer ’Spørg Casper’, har både optrådt i reklamefilm og haft en markant rolle i den danske tv-serie 'Hedensted High', der blev vist på den danske streamingtjenste Dplay.

Instruktøren bag 'Hedensted High' Morten Urup fra Deluca Film valgte først og fremmest den danske stjerne, fordi han var sjov og havde et særligt talent.

- Jeg ser først og fremmest Youtube-videoer som castingvideoer. Casper har et særligt entertainergen, og på den måde er der ikke den store forskel på mange Youtube-stjerner og skuespillere.

- Derudover må man heller ikke undervurdere tiden. Man må kigge på, hvor ens målgruppe er, og her er Casper kæmpestor i vores målgruppe, siger instruktør Morten Urup.

"Passede ind i vores univers"

'Hedensted High' fortsætter med en anden sæson, og her man man fået endnu en dansk SoMe-stjerne med ombord.

- Inden vi tog beslutningen, var vi meget inde på Youtube for at kigge på, om personen passede ind i vores univers. Jeg tror ikke på, at der er nogen, der bliver castet, uden at kunne noget, siger Morten Urup.

Da optagelserne af første sæson gik i gang, kom det bag på Morten Urup, hvor populære de danske Youtubere var blandt den unge befolkning.

- På Tørring Gymnasium, hvor vi optog, var de unge elever mere oppe at køre over Casper Harding end over de almindelige skuespillere.

- Youtuberne har en kæmpe marketingsværdi, og vores målgruppe kender dem ret godt. De er en af grundene til, at vi har fået succes, siger Morten Urup.

Filmen ’Laid In America’ vil blive udgivet på digitale VOD-tjenester d. 26 september, der er et strategisk træk for at ramme målgruppen bedst.

Filmen vil dog også udkomme på noget så gammeldags som DVD.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1265673886816466