Sidste afsnit af DR-serien 'Herrens veje' sluttede - for mange - på overraskende vis, hvilket vi ikke skal afsløre her (det kan man få selvsyn for).
Men faktisk er WTF-slutningen en helt særlig seriedisciplin, der kan få kommentarspor og chatvinduer til at gløde med al den energi, man har opsparet på de mange, mange timer man har brugt. Med god grund.
Her er fem af de allermest øretæveindbydende provokerende slutninger i seriehistorien, så drag videre med forsigtighed.
OBS: Spoiler-advarsel på 'Twin Peaks', 'Sex and the City', 'Six Feet Under', 'Mad Men' og 'The Leftovers' følger!
Twin Peaks (1990-1991)
Gys og spejle har længe været forbundet (vampyrer har f.eks. intet spejlbillede), men intet er mere uhyggeligt end at forestille sig at kigge op og se dæmonen Killer-Bob erstatte ens spejlbillede.
FBI-agenten Dale Cooper er vores eneste faste holdepunkt gennem 'Twin Peaks'. Han kan både tænke rationelt og forholde sig åbent til spirituelle sandheder, uanset om de angår kæmper eller ugler.
Men intet er helligt i 'Twin Peaks' og ganske i tråd med seriens anti-krimi-tækning (der er ingen slutning på forbrydelsen - jo dybere du graver, jo mørkere bliver det) ruller credits samtidig med vores helt er blevet besat af ren ondskab. Uf!
Sex and the City (1998-2004)
Slutningen på 'Sex and the City' er fuldstændigt forkert og 100 procent rigtig på samme tid. Det sejeste ved serien er jo netop, at den viser, at midt i jagten på kærligheden er det eneste, der virkelig betyder noget, at man har et trygt bagland af venner, der altid kan hjælpe en på benene igen.
Så at slutte så banalt rom-com med at ikke bare Carrie, men ALLE hovedpersonerne ender i tilsyneladende lykkelige-til-deres-dages-ende-forhold forråder fuldstændig seriens politik. Men på den anden side er det bare så skide klassisk tilfredsstillende.
Six Feet Under (2001-2005)
At alle vil dø på et tidspunkt er en ufravigelig kendsgerning. Og i en serie om bedemandsfamilie, ville det næsten være snyd, hvis hovedpersonerne skulle være fredet fra manden med leen.
Men at vise os ALLE seriens personer dø efter tur i en kronologisk montage, der slutter 80 år ude i fremtiden er et af de mest radikale greb i seriehistorien.
I en film kunne det have været så plat og melodramatisk med gammelmandsmakeup og hvide parykker. Men når man har tilbragt 60 timer med sin tv-familie, bliver det i stedet en af de mest følelsesmæssigt sønderrivende afslutning i seriehistorien.
Mad Men (2007-2015)
Den enigmatiske, uforbederlige, drikfældige superreklamemand Don Draper, ender i en yogalejr. Som den mest WTF-agtige afrunding på figuren forlader vi materialismens mester i lykkelig meditation.
Men den ægte, kyniske genistreg kommer lige bagefter, hvor vi ser den legendariske Coca Cola-reklame 'I’d Like to Buy the World a Coke', der viser hvor hurtigt kapitalismen kan vende selv decideret anti-kapitalistiske strømninger til et salgstrick.
Don smiler over hele hovedet, han har ikke forandret sig, han har bare brugt østens importerede visdom til at indse, at hans plads er, hvor han hele tiden har været, kapitalismens våben, uden personlighed, uden moral.
The Leftovers (2014-2017)
Klog af skade efter slutningen på hans tidligere serie 'Lost', havde Damon Lindelof forsvoret, at vi ville få opklaret mysteriet.
Glem det, sagde han fra starten. Det her er en serie om sorgen over at miste dem, man elsker. Det er ligegyldigt, hvorfor to procent af verdens befolkning er forsvundet, eller hvor de er forsvundet hen, det handler om dem, der blev tilbage.
I det sidste afsnit viser det sig, at Nora alligevel er lykkedes med at rejse hen til de to procent. De er slet ikke forsvundet, de eksisterer, hvor de hele tiden har været i en parallel version af verden, hvor de andre 98 procent af verdens befolkning er forsvundet.
Det er så simpelt og så vidunderligt overraskende et twist, der ikke tager noget fra det, vi har set, men tilføjer en hel dimension af sorg, der er ca 49 gange så stor som den de personer vi har fulgt har oplevet.
