Prøv at lukke øjnene.
Okay, forestil dig så en kriminalkommisær eller en detektiv eller en skarpsindig journalist – én af dem, der går rundt og opklarer mordgåder i krimier.
Hvad ser du for dig?
En forsumpet svensker, der vælter rundt i alkohol og skænderier med sin kone derhjemme? Drop ham.
En smartsnakkende amerikaner i lang frakke og blød hat og med en smøg hængende i kæften? Væk med ham også.
En hårdtarbejdende journalist, der roder i arkiver og graver sig frem til et dumt svin et sted i overklassen? Smid også hende ud…
Politimanden Noredin Mostafa i 'Cairo Confidential' har intet at gøre med de kriminalskarpe hjerner, du kender fra film.
Til gengæld er det temmelig sandsynligt, at der eksisterer nogen ligesom ham derude i verden, sandsynligvis i de arabiske lande, men måske også herhjemme.
Han er mindst lige så velfungerende i knoppen som Philip Marlowe, Carl Mørck, Dana Scully eller Harry Hole, men omstændighederne omkring hans opklaringsarbejde er helt anderledes end noget, hans mere berømte kolleger har været udsat for. Det smager af virkelighed.
Smukke kvinder og egyptisk overklasse
Allerede i én af de første scener bliver det slået fast, at Noredin Mostafa ikke skal opklare et mord i normale omgivelser. Med sin sædvanlige ligegyldige mine drysser han ind på et hotelværelse, hvor en ung, smuk og letpåklædt kvinde ligger død i en blodpøl.
På toilettet står en politikommissær og tisser for åben dør. På sengen sidder en anden højtstående politimand og spiser rejer med mango, blot en meter fra det kolde lig.
Og da Noredin Mostafa åbner den afdøde kvindes taske, fisker han et bundt pengesedler op og stopper dem i lommen uden at gøre det mindste for at skjule det for sine kolleger.
Kort efter beslutter politiadvokaten, at kvindens død var et selvmord, hvilket selv ikke verdens mest elendige detektiv vil hoppe på.
Så skulle hun i så fald have snittet halsen over på sig selv med en lille stump barberblad, hvilket er fysisk umuligt.
Og så begynder Noredin Mostafa det, der er selve motoren i 'Cairo Confidential': Et opklaringsarbejde, som hans chefer ikke vil have, samtidig med at Mostafa opfører sig dybt korrupt, ja, nærmest uinteresseret i at opklare forbrydelser, altså lige bortset fra den her sag, der involverer en anden smuk kvinde og en række personer med tilknytning til Egyptens øverste klasse.
Et menneske fanget i et sygt samfund
Samtidig befinder Egypten sig midt i de omvæltninger, som verden siden kom til at kende som 'Det arabiske forår', en række optøjer, der håbede på at fjerne et korrupt styre og sende demokratisk varme gennem det hårdtprøvede land, dengang i 2011.
Og så står det pludselig klart, at Noredin Mostafa, der bliver spillet sprællevende af svenske Fares Fares, måske kunne have været en Philip Marlowe, en Carl Mørck, en Dana Scully eller en Harry Hole under andre omstændigheder.
Men her, i svenske Tarik Salehs 'Cairo Confidential', er han selve billedet på et menneske fanget i et sygt samfund. Han vil opklare en forbrydelse. Og han kan - men han må ikke.
Det gør 'Cairo Confidential' til en af de mest spændende krimier og mordgåder, der længe har martret de danske biografer.
Hvem morderen er, og hvorfor vedkommende begik mordet, er ikke det vigtigste – det er derimod de mekanismer, der forsøger at forhindre ham i at finde morderen.
Der bor et ødelagt land i Noredin Mostafas sjæl, og det er den, der drysser forvildet rundt i Cairo og forsøger at finde en kvindemorder.