Venedig: Aldrig har bjergene omkring Vejle fjord været så høje

'The Danish Girl', filmen om verdens første kønsskifteoperation, ligner en succes.

(© Focus Features)

Aldrig har bjergene omkring Vejle fjord været så høje og dramatiske som i Tom Hoopers ’The Danish Girl’. Plejer de virkelig at gå helt op i skyerne? Og plejer der egentlig at være bjerge ved Vejle?

Næh, men det er film, det her. Og det er Tom Hooper, manden der har specialiseret sig i gøre ekstreme oplevelser til brede, folkelige oplevelser.

Det var ham, der tog Kong George VI af England og skabte en bred verdensomspændende filmsucces ud af kongens kamp mod sit nervøse stammen i ’Kongens tale’ i 2010.

Og mon ikke det går lige så godt med ’The Danish Girl’, der lige har haft verdenspremiere på filmfestivalen i Venedig? Det er en mindst lige så særlig fortælling om et menneskes usædvanlige skæbne.

Verdens første kønskifteoperation

Den beretter om den danske landskabsmaler Mogens Einar Wegener, der som den første i verden gennemgik en kønskifteoperation i 1932 og blev det menneske, han/hun selv følte sig som, Lili Elbe.

Dermed blev Lili et ikon for transseksuelle, der stadig er et fænomen, menneskeheden har store problemer med at forholde sig til.

Netop i den henseende er ’The Danish Girl’ en rigtig Hooper-bedrift. Ved at fortælle historien om Lili Elbe gennem forholdet mellem Wegener og hans kone Gerda får den 42-årige brite bredt en svær historie ud til et letforståelig kærlighedsdrama ved foden af nogle høje bjerge, der ikke findes i virkeligheden.

Gerda og Einar er et dejligt par i Hoopers fortælling, to smukke mennesker spillet af to smukke skuespillere, svenske Alicia Vikander og britiske Eddie Redmayne.

De er begge kunstmalere ved det idylliske Nyhavn i 1920’ernes København, og forholdet mellem dem er præget af en ungdommelig kådhed og kærlighed, ikke mindst da Einar finder ud af at han kan lide at have dametøj på.

Legen med natkjoler og læbestift

Inden længe bliver legen med natkjoler og læbestift imidlertid til en besættelse for Einar, der kan mærke et andet menneske, en kvinde, fylde ham ud indefra. Og her bliver ’The Danish Girl’ virkelig til en kompleks fortælling, ikke alene fordi en mand finder ud af at han egentlig er kvinde, men også fordi det lykkelige ægtepar Wegener må redefinere sig selv.

Hvad skal de være når de begge er kvinder og Gerda ikke er lesbisk og de stadig elsker hinanden?

Netop den uopslidelige kærlighed er Hoopers redskab til at brede den krøllede og svære historie ud til et bredt publikum. De er sgu så søde og elskelige, Vikanders Gerda og Redmaynes Lili.

Og omkring dem er Nyhavn, hvor en del af filmen er optaget, så postkort-pittoresk som aldrig før, og både Paris og Dresden ser postkort-labre ud og bjergene ved Vejle har aldrig være så høje før og Danny Cohens fotografering, der sender et par hilsen eller 15 til den danske maler Vilhelm Hammershøi, er en nydelse for øjet.

En smuk og usædvanlig kærlighedshistorie

I virkeligheden har historien om Lili Elbe med garanti været langt mindre køn – og mere kompliceret og spændende.

Men skidt med det. ’The Danish Girl’ leverer en smuk og usædvanlig kærlighedshistorie, hvor Redmayne endnu engang forvandler sig til ukendelighed (som i rollen som Stephen Hawking i ’Teorien om alting’).

Forhåbentlig gør filmen køn og identitet og transseksualitet til at mere spiseligt emne for menneskeheden.

En ting er sikkert: bjergene ved Vejle, hvor Wegener voksede op, har aldrig før været så høje.

'The Danish Girl' får dansk premiere til februar 2016