Venedig: Krig på film og film i krig

Kontroversielle 'Beasts of No Nation' har haft verdenspremiere på Venedigs filmfestival.

’Beasts of No Nation’ er en krigsfilm. På flere måder.

Den beskriver en krig. Og den er et våben i slaget mellem de gamle og nye tider, de gamle biografer og de nye tv-, computer- og mobilskærme.

Det er den første højtprofilerede film, der bliver vist samtidig på streamingtjenesten Netflix og i biograferne, hvilket bryder med den gamle fødekæde hvor en film først kan ses i biograferne, dernæst på dvd/blu ray og så på streamingtjenester og tv.

Andre spillefilm er blevet vist på en streamingtjeneste først, men ikke en film med en stjerneinstruktør, en stjerneskuespiller og en håndfuld drømme om Oscars.

Nægter at vise ’Beasts of No Nation’

Vreden er stor i de dele af den amerikanske filmbranche hvor man mener Netflix underminerer det system, der giver de bedste muligheder for at tjene pengene hjem igen, hvilket er filmbranchens altoverskyggende problem i en digital tidsalder.

Flere biografer har nægtet at vise ’Beasts of No Nation’ – og andre film, der bryder det gamle system hvor en film har 90 dage i biograferne inden den kommer ud på andre ’platforme’, som det hedder i branchen. Det er ikke bare en amerikansk diskussion.

Den har også floreret i flere år i Danmark – med dyb uenighed og uløste problemer.

En vanvittig rejse

Den diskussion ligner i særdeleshed en luksusudfordring for forkælede vesterlændinge når man ser selve filmen.

Den beskriver 11-årige Agu, der lever med sin familie i et unavngivet afrikansk land, indtil soldater og oprørsstyrker støder sammen i drengens hjemstavn. Inden længe er familien revet fra hinanden og Agu er havnet i hænderne på en oprørsleder, der udstyrer drengen med maskingevær og machete og befaler ham at flække hovedbunden på en bagbundet regeringssoldat.

Det er kun begyndelsen på en vanvittig rejse hvor Agu er vidne til okkulte ofringer, voldtægt, udspekulerede henrettelser og meget mere.

kræver en vis råstyrke at sit publikum

Oprørslederen bliver spillet af britiske Idris Elba, måske bedst kendt fra tv-serien ’Luther’ og som Nelson Mandela i filmen om den sydfrikanske leder. Og instruktøren bag filmen er amerikanske Cary Fukunaga, der blev et stjernenavn efter første sæson af HBO’s tv-serie.

Sammen løfter de to stjernenavne ’Beasts of No Nation’ udover almindelig tv-spillefilm og uanset at film om afrikanske børnesoldater kræver en vis råstyrke at sit publikum, har interessen for ’Beasts of No Nation’ været stor blandt amerikanske distributører – indtil Netflix lagde den største sum på bordet.

Medrivende og barsk oplevelse

Og ’Beasts of No Nation’ leverer det, den lover – en medrivende og barsk oplevelse for alle følelser.

Der ikke den første film om børnesoldater i Afrika. Både ’Johnny Mad Dog’ (2009) og ’War Witch’ (2012) har haft dansk premiere, og ’Beasts of No Nation’ minder i forbavsende grad om de to forgængere, bortset fra at den bruger humor til at vise Agus verden inden den bryder sammen.

Sjældent har en vestlig film vist afrikanske børn lege og grine så meget – indtil det går galt, altså – og den humor giver publikum et klart billede af det liv, Agu mister.

Uhyrligheder fra virkelighedens Afrika

Det er ikke så original en film som navnet Fukunaga lægger op til, og som sine to forgængere har ’Beasts of No Nation’ svært ved at give indtryk af hvad der sker i hovedet på et barn, der vænner sig til at myrde på samlebånd. Men det er en fængslende oplevelse og ikke mindst en vigtig fortælling i strømmen af nyheder om krige og overgreb på det afrikanske kontinent.

I betragtning af de uhyrligheder fra virkelighedens Afrika, filmen beskriver (den er baseret på en roman af nigerianske Uzodinma Iweala), er det nærmest absurd at være vidne til filmbranchens diskussion om fødekæder og indtjening.

Da Cary Fukunaga gav interview efter verdenspremieren på filmfestivalen i Venedig forklarede han, at han bare gerne vil have flest muligt til at se filmen om Agu:

’Selvfølgelig er en biografoplevelse den bedste filmoplevelse. Det er bedre end at sidde derhjemme, primært fordi man er en fremmed i biografen. Man mærker og fornemmer bedre ændringerne i stemningen i et rum – det løfter oplevelsen. Men mine tidligere film er blevet set klart mest på dvd, iTunes eller Netflix.

’Beasts of No Nation’ kan ses på Netflix fra den 16. oktober. Den bliver ikke vist i danske biografer.