Forbrugeren vil shoppe med god samvittighed: Men hvor er de etiske bukser?

Som forbrugere vil vi gerne købe ansvarligt. Men det er ikke altid lige let at gennemskue i butikken, om producenten eksempelvis skader miljøet.

Som forbruger kan man selv bidrage til, at producenter husker gode arbejdsforhold, siger direktør i Dansk Initiativ for Etisk. (Foto: © liselotte sabroe, Scanpix)

Mange danskere har samvittigheden med, når de shopper og køber ind.

Vi vil helst købe varer, der ikke er produceret af børnearbejdere eller kommer fra en kaffeplantage med dårlige arbejdsforhold. Det viser en Epinion-undersøgelse, som er foretaget for DR.

I undersøgelsen svarer 36 procent, at de ofte tænker over, ’om producenten opfører sig etisk forsvarligt, når du køber en vare, for eksempel i forhold til dyrevelfærd, klimaet og arbejdsvilkår for ansatte’.

30 procent svarer, at det tænker de af og til over.

Tøj er i risikogruppen

Og der er i nogle tilfælde gode muligheder for at gennemskue, om kaffen eller chokoladen eksempelvis har et ’fairtrade’-mærket og dermed er ansvarlig produceret. Men i andre tilfælde, når det eksempelvis omhandler tøj, så er det meget sværere for forbrugeren at kontrollere.

På tekstilområdet er der hårdt brug for retningslinjer, siger Mette Boye, direktør i Dansk Initiativ for Etisk Handel.

- Tøj og tekstiler er en højrisikogruppe, fordi det er en rigtig svær produktion i forhold til miljø og arbejdsforhold, siger Mette Boye.

Hun forklarer, at hvis man står i supermarkedet, og varerne er certificeret med eksempelvis et Fairtrade-klistermærke, så kan man som forbruger tage et aktivt valg om at vælge den etiske vare.

Men når det gælder tøj, er der endnu ikke meget at gå efter.

- Der arbejdes på et etikmærke på tøj, men det er ikke noget, vi som forbrugere har set endnu, siger Mette Boye.

Dyre varer er ikke lig med etiske varer

Forbrugeren kan heller ikke regne med, at der altid er en direkte sammenhæng mellem pris og etik.

Ofte er certificerede produkter dyrere, fordi det koster at blive certificeret.

- Men når det gælder tøjproduktionen, så er der også eksempler på billige tøjmærker, der arbejder med etik i produktionen og omvendt, siger Mette Boye.

Der er dog måder, hvorpå man som forbruger selv kan forsøge at påvirke virksomhederne, mener Mette Boye.

Hun arbejder på at samle virksomheder og offentlige instanser for i fællesskab at fremme bæredygtig produktion og handel - både når det gælder miljø og menneskerettigheder.

- Hvis man har et yndlingsmærke, så kan man for eksempel beslutte sig for, at man en eller to gange om året går ind på producentens hjemmeside og tjekker, om de tager samfundsansvar, for eksempel ved at sikre at miljøet og de mennesker, der producerer det, ikke bliver skadet, siger hun.

Og hvis man ikke man kan finde noget på hjemmesiden eller synes, der ikke bliver gjort nok, så skriv til virksomheden, lyder opfordringer fra Mette Boye.

- Det kan måske lyde naivt, at man som forbruger kan gøre en forskel på den måde, men min erfaring er, at medarbejderne ude i virksomhederne, der arbejder med det her, meget gerne vil høre fra forbrugerne. Vi lever i 2016 - vi har ret til at forvente, at virksomhederne tager samfundsansvar, siger hun.