Forbipasserende, der bliver kørt ned, politibetjente, som får tæsk, og bandemedlemmer, der bliver skudt i småstykker.
Nogenlunde sådan lyder den ultravoldelige opskrift på en af verdens største spilsucceser, der i denne uge kan fejre et helt særligt jubilæum.
'Grand Theft Auto' eller 'GTA' som spillene bliver kaldt i folkemunde, er den femtebedst sælgende spilserie nogensinde med mere end 345 millioner solgte eksemplarer, og spillene er mindst lige så berygtede for deres vold og seksualiserede indhold, som de er populære.
Populariteten blev for alvor kickstartet i 2001, da det tredje spil i rækken udkom til PlayStation 2.
Navnet var måske ikke så opfindsomt. Det hed 'GTA III'. Men spillet var dog noget mere banebrydende, end navnet ellers lagde op til.
Samtidig lagde det kimen til, at Rockstar Games i dag er et af de mest populære og toneangivende spilfirmaer i verden.
Kristian West var redaktør på Gamereactor dengang, spillet udkom. Han husker tydeligt, hvordan spillet var på alles læber.
Både måbende venner, sure forældre og hysteriske medier, fortæller han og uddyber:
- Med'GTA III' fik vi et fuldstændig overlegent spil. Det var et ultravoldeligt eventyr, der kunne spilles på mange forskellige måder, og hvor historien i spillet ikke foregik lineært, som vi ellers var vant til.
Også Troldspejlets Jakob Stegelmann var imponeret over spillet, da han anmeldte det i 2001.
For at hylde 'Grand Theft Auto III' har vi samlet de største grunde til, at spillet har en helt særlig plads i spilhistorien. Og så har vi selvfølgelig også fundet de største grunde til, at spillet blev genstand for diskussion.
Et helt nyt perspektiv
'GTA III' kan bedst betegnes som en forbryder-simulator, hvor næsten alt er muligt.
I al sin enkelthed handler spillet om at klare forskellige missioner, så den tavse hovedperson Claude kan stige i graderne i Liberty Citys underverden, der er en miniudgave af New York.
Årsagen til spillets enorme popularitet skal nok først og fremmest findes i perspektivet.
Hvor de to forrige spil i serien foregik i 2D set oppefra, kom man som spiller i 'GTA III' helt tæt på Liberty Citys beskidte gader i et 3D-perspektiv.
- Det var som at være der selv, næsten så det gav kuldegysninger, siger den tidligere redaktør på gamereactor, Kristian West.
Selvom spillet reelt set kun udspillede sig i en verden på lidt over otte kvadratkilometer (Det nyeste GTA V er næsten ti gange så stort), føltes det uendeligt stort, da det udkom, fortæller han.
- Det var måske ikke så meget på grund af grafikken, men fordi de virkelig havde skabt en gennemført blanding af storbyens larm, de forbipasserendes kommentarer og reaktioner på en ufortjent kindhest.
Den store åbne verden
I 2021 findes der nærmest ikke en større udgivelse med respekt for sig selv, der ikke foregår i et sandboks-format, hvor man kan udforske den del af spillets verden, man vil, når man vil det.
Men sådan var det ikke, før 'GTA III' udkom.
Selvom der tidligere var set spil med åbne verdener, revolutionerede 'GTA III' nemlig detaljegraden og gav spilleren en følelse af, at alt var muligt.
Præcis som vi kender det fra de nyere titler i 'GTA'-serien, kunne man stjæle biler, tæske andre bandemedlemmer, skyde på fredelige forbipasserende og blive jagtet af politiet, indtil man var enten død eller anholdt.
Kun fantasien satte grænsen for, hvor modbydeligt spilleren kunne opføre sig.
En af dem, som tydeligt husker, hvilken forskel 'GTA III' gjorde i 2001, er Rasmus Dehlendorff.
Han er streamer på Twitch og lever i dag af efterfølgeren 'GTA 5', som han spiller og livestreamer fem dage om ugen under navnet jyskgaming.
- 'GTA III' var banebrydende, grænseoverskridende og fuldstændig sindssygt. Og jeg tror først, at det er nu, hvor jeg er blevet ældre, at jeg kan se, hvor vildt det var dengang, og hvor stor betydning det har haft for mit liv, fortæller streameren.
Forbudt i flere lande
- 'Grand Theft Auto III' er nu officielt bandlyst i Australien. Spillet vil blive fjernet fra butikshylderne, og det er ulovligt at sælge det, kunne man læse i spilmediet Eurogamer i december 2001 - kun to måneder efter, at spillet var udgivet.
Grunden var simpel.
Australien ville simpelthen ikke tillade et spil med seksualiseret vold. Det drejede sig nok især om de mange prostituterede i spillet, som man kunne tage livet af, efter man havde betalt dem for en ydelse.
Spileksperten og 'GTA'-fanen Thomas Bense husker da heller ikke, at andre spil på daværende tidspunkt gjorde et lige så stort indtryk på verden, som 'GTA III'.
- Deres næsten laissez faire-måde at håndtere både sex og vold på var skelsættende, og vi havde ikke set noget tilsvarende før. De fik i dén grad de voldelige spil på dagsordenen, fortæller han.
Australien var dog ikke ene om at bandlyse spillet, der dengang blev anset som værende meget kontroversielt - et stempel, der har klistret sig til spilserien frem til i dag.
I lande som Sydkorea, Thailand og Malaysia blev spillet gjort ulovligt, fordi det var for voldeligt, men de fleste lande nøjedes dog med at fastsætte en aldersgrænse på minimum 18 år for at spille det.
Og vi har nok været mange, der har spillet det, selvom vi ikke var 18 år.
- 'GTA' appellerer til alle, fordi man kan gøre, lige hvad man vil. Jeg tror dog, at spillene bliver spillet forskelligt afhængigt af, hvor gammel man er, siger Thomas Bense.
Var det en mordsimulator?
Spillet blev blandt andet betegnet som en volds- og mordersimulator af advokaten Jack Thompson, der længe havde ledt et korstog mod vold i videospil.
I 2005 førte han sag på vegne af ofrene fra et voldsomt skyderi.
Her havde den dengang 18-årige Devin Morre, som efter sigende havde spillet 'GTA'-spil i utallige timer i månederne forinden, skudt og dræbt tre ansatte på den lokale politistation under en afhøring for et biltyveri.
Jack Thompson var ikke i tvivl om, at Devin Moore var trænet til at gøre, som han gjorde gennem 'GTA'.
- Devin Moore fik en mordsimulator i hånden, som han endda købte som mindreårig, og herefter brugte han time efter time på spillet, som handler om at slå betjente ihjel. Havde det ikke været for GTA, havde han ikke gjort det, sagde Jack Thompson i forbindelse med retssagen.
Devin Moore var i høj grad også selv med til at blande 'GTA' ind i sin forbrydelse på grund af de udtalelser, han kom med, da han blev anholdt:
- Livet er som et computerspil. Alle skal dø på et tidspunkt, sagde han.
Det har dog aldrig været formålet med spillene at forherlige vold. Derfor tilføjede Rockstar Games også en stor portion humor i spillet, fortalte den daværende ledende spiludvikler hos spilselskabet, Leslie Benzies, til netmediet IGN, kort tid før udgivelsen af spillet.
- Du bliver aldrig belønnet for hjerneløs vold, men selvfølgelig ville spillet ikke have samme følelse af frihed, hvis ikke vi havde gjort det muligt at tæske de uskyldige forbipasserende, sagde han.
Inspirerede en bølge af nye spil
I kølvandet på 'GTA III' fulgte en lang række spil, der prøvede at bruge samme formel med en åben verden, hvor man som spiller kunne skabe kaos, stjæle biler og tæske på alt og alle.
- De satte standarden for de store åbne spilverdener, og mange forsøgte efterfølgende forgæves at kopiere dem, fortæller Thomas Bense.
Han mener ikke, at nogen har formået at slå Rockstar Games af tronen som spilbranchens frække dreng.
- Rockstar Games har været bedre end alle andre til at sætte den rette stemning, skabe fantastiske miljøer og vilde karakterer. Og det er de bedre til end alle andre. De sætter milepæle, som andre prøver at følge efter, forklarer han.
Tidligere gamereactor-redaktør, Kristian West, er da heller ikke i tvivl om, at Rockstar har en helt særlig plads i branchen.
- Folk har siden 'GTA III' altid forventet mere af det grove, ulovlige og urimelige, men samtidig også humoristiske, stilrene og teknologisk skelsættende, siger han og uddyber:
- Rockstar Games har forstået at levere og lave business på den baggrund. De er både fastlåst i denne markedsposition, men de er også de eneste, der evner og tør at gøre det.
Om ganske kort tid kan man igen spille 'Grand Theft Auto III' på ny, når 'Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition' udkommer digitalt den 11. november til PC, Nintendo Switch og PlayStation 5.
Den 6. december udkommer spille i fysisk format til alle platforme.