Dansk spil gør op med forhadt tendens: 'Folk siger, det er idiotisk'

Det danske spil 'Headland' går en anden vej end en lang række af de mest populære mobilspil.

'Headland' bruger en finansieringsmåde, man bedre kender fra computer- og konsolspil. Og firmaet bag er slet ikke sikre på, at det virker eller er en god idé. (© Northplay)

Du har nok prøvet det.

Du sidder og spiller et spil på mobilen, men det snegler sig frem. Der popper konstant et godt tilbud op om at lige at hive kreditkortet frem, og så går det hele lidt hurtigere.

Det hele bliver lidt sjovere. Lidt bedre våben, lidt hurtigere høst, lidt skarpere fodboldspillere.

De små tilkøb kaldes mikrotransaktioner. De er blevet en meget stor del af spil til mobilerne. Så meget, at mange spil bliver designet efter det. Men mange spilfans hader de ekstra tilkøb.

Det vil 'Headland', som er et nyt dansk mobilspil, gøre op med.

Her er ingen mikrotransaktioner, ingen adgang til bedre våben gennem din pengepung og ingen ventetid, man kan betale for at undgå.

Næh, i stedet kan du simpelthen gennemføre en historie - efter at have betalt et engangsbeløb.

Ligesom i de gode gamle dage på en GameBoy - noget, som stifteren af firmaet bag, Northplay, Michael Flarup, også selv nævner.

- Havde du sagt til folk dengang med GameBoys, at man om 20 år havde en konsol i hånden, der til sammenligning havde superkræfter, men at der ikke var nogen gode spil til den? Det havde jo været absurd. Men forretningsfolk har taget over, siger Michael Flarup, der har lavet spillet sammen med en lille kerne af folk i firmaet over de seneste tre år.

De har villet bevise, at man godt kan lave gode spil til smartphones, der er styret af en historie - et narrativ - og ikke blot er sat i verden for at tjene penge på mikrotransaktioner.

I 'Headland' løber man rundt i en fantasiverden og skal forsøge at få fantasien tilbage. Det gør man ved at bekæmpe små væsner med blandt andet sit sværd, mens man hjælper nogle robotter. (© Northplay)

'Headland' er et action-eventyr-spil, der handler om en dreng, som pludseligt mister den grænseløse kreativitet i sit hoved på grund af mystiske kræfter. Han rejser så ind i sit hoved - sit 'Headland' - for at forsøge at få den tilbage.

- Spillet handler på mange måder om at vokse op og miste den her uendelige kreativitet, man havde som barn, som man skal kæmpe hårdt for at få tilbage, fortæller Michael Flarup.

I jagten skal man slås mod fjender, finde nyt loot, skaffe opgraderinger til sit udstyr og samtidig møde en masse karakterer med hver deres motiv og historie. Han nævner selv klassiske spil som 'Diablo' og 'Zelda' som inspiration.

Fra trafikspil til en længere historie fra hjertet

Northplay har før 'Headland' især haft succes med blandt andet spillet 'Conduct This!', der var finansieret af reklamer. Men den vej vil de ikke mere.

I stedet er spillet gratis i selve app-butikken på mobilen, og man kan spille de første cirka 45 minutter gratis ud af den fulde længde på fem-seks timer. Men så skal man have kreditkortet frem for at købe resten af spillet i én betaling. Lidt som på computeren eller på konsollen. Det koster 5,99 dollar - cirka 35-40 kroner - og det er det.

- Det er vores første forsøg med denne forretningsmodel. Og folk siger, det er idiotisk. Og det er det måske også. Vi har vel brugt omkring fire millioner på at lave det. Og skal jeg være helt ærlig, er jeg ikke sikker på, at vi får dem igen, siger Michael Flarup.

Modstanden mod de ellers populære mikrotransaktioner, der også er begyndt at fylde meget i dyre konsolspil, som 'FIFA'-serien for eksempel, stammer fra en helt grundlæggende kreativ ambition med det at være spildesigner:

Over de seneste tre år har de siddet og skabt verdenen, skrevet historien og udviklet de forskellige mekanikker i spillet. De har tidligere udgivet flere spil i app stores og har også udgivet spillet 'Conduct TOGETHER!' til Nintendo Switch.

- Det er svært at lave et kvalitetsprodukt, hvor man prøver at få folk gennem en orkestreret spiloplevelse, og så hele tiden prikke til dem for at få betaling. Det er lidt som at tage i biografen og se en film, hvor der hver femte minut er nogen, der afbryder den for at sælge dig noget. Oplevelsen af spillet ryger på bagsædet til fordel for pengene. Og det gider vi ikke mere, siger Michael Flarup.

- Og så har vi også bare arbejdet så længe på det, at vi gerne vil have en kreativ succes for os selv. Vi vil gerne lave en fortælling og et spil med hjerte i. Det kommer fra hjertet. Vi kommer ikke til at tjene kassen, men hold kæft, jeg synes, vi har lavet et godt spil.

'Kan blive vores sidste mobilspil'

Ved siden af mobilspillene laver den lille virksomhed også bestillingsvarer - spil for kunder - for at få det hele til at løbe rundt. Og så vandt de i 2018 'Bedste spildesign'-prisen under arrangementet 'Spilprisen', der er et awardshow for danske spil.

Og idéen til netop at lave det her store, fortællende spil til mobilen kom af en undren: Hvorfor har ingen omtænkt et spil som 'Diablo' til mobilen?

- Mange lignende mobilspil føles som computerspil, der er tilpasset mobilen, men vi ville gerne gøre det ordentligt uden store menuer og en masse fyld. Du kan spille det med én hånd i bussen. Det er super tilgængeligt, siger Michael Flarup.

Men det kan meget vel blive Northplays sidste spil til mobilen på grund af netop platformen og den type spil, der hersker der. Mikrotransaktioner, reklamer og spil, der er lavet udelukkende for at malke en pengekasse.

Northplay har både lavet spil og apps. Til 'Headland'-projektet har der været omkring fire faste medarbejdere, mens mange flere er gået til og fra projektet over de seneste tre år. Michael Flarup sidder i midten af fotoet. (© Northplay)

- Flere udviklere, der laver spil som os, gider ikke sådan noget mere og søger mod andre markeder som konsoller og computere.

- Og måske er vi også på vej derhen. 'Headland' er en smuk tanke, men vi må se, hvordan det går. Måske er det vores sidste mobilspil. Det skal jo også kunne løbe rundt, forklarer Michael Flarup.

På grund af platformen kan de få deres spil direkte udgivet på Google Play Store og Apples App Store og er derfor helt fri for at have store udgivere i ryggen.

- Det her er vores første interview omkring dette spil. Vi har bare lavet noget, vi håber, folk kan lide. Og så vil vi lave et statement med spillet her, som er, at man stadig kan lave noget ambitiøst og kreativt og vise noget med hjerte på en platform, som hjertet har forladt.

'Headland' udkommer på tirsdag den 15. december til både iOS og Android.