Nogle gange får man et tilbud, man ikke kan sige nej til.
Det kan være en drink i byen fra en venlig fremmed eller to par sokker til ét pars pris.
For det danske spilselskab Invisible Walls kom det lukrative tilbud fra ingen andre end spilgiganten PlayStation. Og det har haft en kæmpe betydning for det 20 mand store spilselskab, som holder til i København.
PlayStation tilbød nemlig firmaet, at deres mysteriespil, 'First Class Trouble', kunne blive en del af spiludvalget i november måneds PlayStation Plus-katalog.
Hver måned køber PlayStation nemlig en håndfuld spil, som deres spillere så kan downloade uden omkostninger som en del af deres faste abonnement. Og her kom det danske spil altså gennem nåleøjet.
Det har det lille spilselskab i den grad kunne mærke, fortæller direktør Niels Wetterberg.
- Og vi gik fra at have i omegnen af 100.000 brugere af spillet i november til 1.6 millioner brugere i december. Det var fuldstændig vildt, og vi havde faktisk svært ved at følge med.
Tilgængeligt for 40 millioner spillere
Invisible Walls havde ellers forsøgt at gøre deres forarbejde. De havde købt nye servere til over en halv million kroner for at kunne følge med den forestående horde af nye spillere, som de forventede ville komme.
Selvom alle forholdsregler var taget på forhånd, var der dog alligevel en del bump på vejen.
- Alene det første døgn brød det hele sammen fire gange, så folk ikke havde mulighed for at spille. Det skabte da lidt irritationer, og nogle folk blev lidt sure, men heldigvis løste vi det, siger Niels Wetterberg
Nogen, der på intet tidspunkt har været sure, er PlayStation.
De har nemlig været vilde med spillet fra første gang, de så det for mere end et år siden, og da aftalen mellem de to parter så endelig faldt på plads, gik tingene hurtigt, husker direktøren.
- Da vi først var blevet indlemmet hos dem, var vi ret meget i deres magt, men på den fede måde. De styrede al kommunikation, og deres målgruppe er gigantisk, så det var et fuldstændig vildt udstillingsvindue, vi havnede i.
Det er også en af grundene til, at spillet har klaret sig så godt den seneste måned.
- Når mere end 40 millioner abonnenter pludselig får fri adgang til dit spil, vil der selvfølgelig være mange af dem, som gerne vil prøve det af. Derfor handlede det for os om at være så klar, som vi overhovedet kunne til den ny belastning, siger han.
Flere har fået øjnene op for det danske spilselskab
Udover at lanceringen på PlayStation Plus har betydet en hær af nye spillere, kommer den også til at have stor betydning for fremtiden for Invisible Walls og dets ansatte.
- Vi er et forholdsvist nyt studie, og det er vores første multiplayerspil, så det er en ret vild bedrift for os. Jeg kan roligt sige, at vi aldrig har prøvet noget lignende, men det giver os samtidig en ekstremt stor lyst til at knokle videre med de næste projekter, vi har i støbeskeen, siger Niels Wetterberg.
Og så har det selvfølgelig også haft stor indvirkning på det danske spilselskabs økonomi, selvom direktøren ikke kan løfte sløret helt for, hvor mange kroner der er rullet ind på kontoen.
- Vi har fået en forudbetaling, og så har vi efterfølgende tjent penge på ekstra spilindhold, som mange spillere har valgt at købe. Samlet har vi nok omsat for et tocifret millionbeløb, men der er mange forskellige aktører, som skal have en bid af den kage, siger han og uddyber:
- Men det er klart, at det giver et løft for både spillet og selskabet, som vi ikke i vores vildeste fantasi kunne have drømt om.
Aftalen har også betydet, at flere investorere har fået øjnene op for det lille danske spilselskab.
- Vi har flere penge til vores kommende projekter og kan ansætte mange flere folk end tidligere, siger Niels Wetterberg.