Nogle drømmer om at blive astronaut, mens andre drømmer om at blive psykolog.
Og så er der dem, der drømmer om at lave 'Psychonauts 2' - et spil, der udkom i sidste uge, hvor man som en form for astronaut skal rejse ind i andre personers sind.
Den drøm fik dansk-amerikanske Tazio Coolidge, efter han tilbage i 2005 spillede det første 'Psychonauts'-spil fra spilselskabet Double Fine Studios.
- 'Psychonauts' gjorde, at jeg fik lyst til at arbejde i spilbranchen. Selvfølgelig var min helt store drøm at arbejde for Double Fine Studios, men det virkede ikke realistisk dengang, forklarer han.
Men det skulle det vise sig at være.
Drømmen om at arbejde for spilselskabet blev nemlig til virkelighed 11 år senere, men vejen dertil var lang og fyldt med en masse uddannelse.
- Da jeg havde sabbatår, skulle jeg vælge, hvad jeg ville lave i fremtiden. Og så tog jeg den endelige beslutning. Jeg tænkte: "Fuck naturvidenskab, jeg vil lave computerspil!", siger Tazio Coolidge.
Derfor søgte han ind på DTU i København, hvor han læste softwareteknologi og lærte det grundlæggende. Efterfølgende fik hans storebror ham overtalt til at flytte til Viborg, hvor han kunne blive del af et tegneprogram, der hedder The Drawing Academy.
- Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle lave noget visuelt eller tegne, men det viste sig, at det var det helt rigtige match for mig. Jeg passede perfekt ind og lærte en masse, som jeg tilmed kunne bruge i spilindustrien, og så havde jeg pludselig en meget spændende profil, forklarer han.
Mere end bare slim
Selvom han var på den rigtige kurs, er der stadig langt fra Viborg til San Fransisco, hvor Double Fine Studios holder til.
Den vej blev gjort kortere, da han blev optaget på VIA University College - The Animation Workshop, der er en animationsuddannelse i Viborg.
De havde nemlig et uofficielt samarbejde med spilselskabet, der tilfældigvis søgte ekstra hænder.
- Lige så snart jeg fik muligheden for det, søgte jeg om at blive praktikant hos Double Fine Studios. Og jeg fik heldigvis en plads, siger Tazio Coolidge.
Under sin praktikperiode arbejdede han som VFX-artist (visuelle effekter) på virtual reality-spillet, 'Rhombes of Ruin', der også foregår i det syrede 'Psychonauts'-univers.
Derfor gav det god mening for Double Fine Studios, da han efter sin praktikperiode blev tilbudt at blive en fast del af det hold, der skulle i gang med 'Psychonauts 2'.
Som VFX-artist har han derfor de sidste fire år været ansvarlig for at designe, skabe og implementere dynamisk og dramatisk indhold i opfølgeren til det spil, der gjorde ham selv interesseret i branchen i første omgang.
Det kunne for eksempel være skinnede sten, ild og baggrunde, der bevæger sig.
Et eksempel på det er denne baggrund med levende øjne, der svømmer rundt i baggrunden og blinker til spilleren.
Der er specielt én specifik ting, som Tazio Coolidge har produceret, der har skabt stor begejstring blandt fans af spillet, fortæller han.
- Mit slim. Folk er meget begejstrede for mit slimarbejde, og det er da kun dejligt at blive rost.
- Jeg er egentlig bare glad for det produkt, vi alle sammen har lavet i fællesskab. Det føles fantastisk at være en del af at spil, som folk virkelig sætter pris på, siger han.
Og selvom det har været en fantastisk oplevelse for ham at arbejde med 'Psychonauts 2', har det også været hårdt.
- Der var en lang periode, hvor jeg faktisk var den eneste VFX-artist. Det er hæsblæsende, når man skal være flaskehals på en masse ting, og når man skal være en masse steder på samme tid, siger Tazio Coolidge.
Et nyt projekt i støbeskeen
Anders Fischer, der er spilanmelder på netmediet GameReactor, var en af de mange anmeldere, der var begejstret for 'Psychonauts 2'.
Han gav i sin anmeldelse spillet ti ud af ti stjerner og har tidligere udtalt til DR, at spillet er som et syretrip, hvor alt er absurd i form og udtryk.
For Tazio Coolidge har det været overvældende at opleve alle de positive reaktioner fra både spillere og anmeldere.
- Det er noget, jeg havde håbet på, mens jeg sad og udviklede på spillet, men vi udviklere bliver også hurtigt meget kritiske over for vores eget arbejde, siger han og uddyber:
- Det kan faktisk være svært at genbesøge et spil, når det er færdigudviklet, fordi vi har en tendens til kun at se de ting, vi ikke føler lykkedes ordentligt.
Det skal dog ikke lyde som om, at den danske VFX-artist ikke er tilfreds med 'Psychonauts 2', for det er han bestemt, forklarer han.
- Jeg føler mig utrolig glad og privilegeret over at være med til at skabe noget, der har mulighed for at blive set af så mange mennesker. Jeg håber, at det kan motivere unge med drømme om at udvikle spil til at gå samme vej, ligesom det første 'Psychonauts' satte mig på den kurs, jeg er på i dag, siger Tazio Coolidge.
Fremtiden er hemmelig
Selvom 'Psychonauts 2' officielt kom på gaden sidste torsdag, er Tazio Coolidge allerede i gang med det næste projekt for Double Fine Studios.
Det er dog stadig en hemmelighed, hvad de arbejder på, og tingene er da heller ikke helt, som de ellers har været de sidste fire år for den danske VFX-artist.
Tazio Coolidge er nemlig flyttet hjem til København. Planen er, at han skal arbejde for Double Fine Studios fra sin lejlighed og så et par gange om året besøge studiet i USA.
- Man kan i princippet lave spil fra alle steder i verden, så længe man har det rigtige udstyr. Det er overordnet set blevet ret nemt at lave computerspil, siger han.
For Tazio Coolidge har praktikpladsen i 2016 været starten på et eventyr, som ser ud til at fortsætte de næste mange år.
Og det er han glad for.
- Det kan være en svær industri at blive en del af, og den kan være meget hård. Det handler om at vide, hvad man gerne vil lave, og så skal man skal selvfølgelig også være heldig at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, siger Tazio Coolidge.