'Det er bare et af verdens bedste fantasyspil': For ti år siden blev det for alvor populært at dræbe drager

Det imponerende rollespil 'Skyrim' har siden lanceringen i 2011 affødt en masse fans, memes og klassiske koncerter.

Spillet 'The Elder Scolls V: Skyrim' tog verden med storm og er blevet solgt i flere end 30 millioner eksemplarer. (© Bethesda)

Bagbundet og med hovedet på slagterblokken.

Det eneste, som reddede spillerens liv, var den drage, der pludselig kom frem fra skyerne og efterlod landskabet i flammer.

Nogenlunde sådan starter det gigantiske rollespil 'The Elder Scrolls V: Skyrim', som kom på gaden for ti år siden.

Det var det femte spil fra spilselskabet Bethesda i 'Elder Scrolls'-serien, som startede med 'Arena' i 1994.

Selvom Bethesdas rollespilskoncept altid foregår i den samme verden og med den samme spilformel, kunne spilselskabet for alvor vise deres fantastiske verden frem i 2011 med 'Skyrim' – som det hurtigt blev kaldt i folkemunde. Det var nemlig blandt Bethesdas flotteste og mest detaljerede spil til dato.

Der er sket en del siden Bethesda udgav 'Arena' i 1994 til 'Skyrim' i 2011. (Foto: © Bethesda, Bethesda / Foto: © Bethesda, Bethesda)

Og spillet blev da også en kæmpe succes.

Det er blevet solgt i flere end 30 millioner eksemplarer og er derfor blandt de bedst sælgende spil nogensinde.

Det har nok heller ikke skadet på salgstallene, at det siden er blevet genudgivet på nærmest alle spilplatforme fra PlayStation 3 til den håndholdte Nintendo Switch.

Én af dem, som drog på eventyr i 'Skyrim', da det kom ud, var den dengang 38-årige Lee West. I dag arbejder han som redaktør hos en større tech-virksomhed, men i 2011 var han redaktør på Gamereactor og havde ansvaret for at anmelde spillet.

Og det blæste ham fuldstændig bagover, husker han.

- Lige så snart jeg startede spillet op, fik jeg følelsen af, at der var en stor og åben verden, som skulle udforskes. Man vidste ikke, hvad der ventede rundt om hjørnet, og det var helt utrolig godt lavet, siger han.

Han kvitterede den storslåede oplevelse ved at give spillet 10/10 og kaldte det i samme ombæring for et mesterværk.

Og Lee West var ikke alene med den holdning.

På Metacritic har spillet en samlet score på 96 ud af 100, hvilket gør det til det 36. bedst anmeldte spil nogensinde.

På Troldspejlet var Jakob Stegelmann også begejstret for spillet, som han kaldte for noget "helt særligt".

For at fejre 'Skyrim's' tiårs jubilæum dykker vi her ned i nogle af de vigtigste grunde til, at spillet stadig er vildt populært den dag i dag.

Et storslået eventyr

Drager i 'Skyrim' er som rotter på en losseplads: De er over det hele. (© Bethesda)

Hovedhistorien I 'Skyrim' handler om den udvalgte, som går under navnet "The Dragonborn". Han eller hun styres af spilleren, som bliver sat på et stort og episk eventyr for at dræbe dragen Alduin, der vil ødelægge verden.

Undervejs møder man et hav af karakterer, man kan hjælpe eller dræbe, og forskellige organisationer, man kan blive en del af, som tæller alt fra tyve til troldmænd.

Det hele afhænger af, hvordan du gerne vil have, at lige netop din karakter skal være.

I 'Skyrim' er der nemlig flere forskellige eventyrlige racer at vælge imellem som de tigerlignende Khajiits eller de mystiske mørkelvere. Og valget af race har stor betydning for, hvordan de ikke-spilbare karakterer behandler dig undervejs på din rejse.

Og så kan man tilpasse sin karakter fuldstændig, som man vil, som du kan se et eksempel på nedenfor.

For den tidligere gamingredaktør Lee West var det befriende med et spil, hvor man kunne spille fuldstændig, som man ville.

- I andre spil, som eksempelvis 'GTA', var du forudbestemt til at være lidt af en røv, men i 'Skyrim' havde du rent faktisk selv mulighed for at vælge, om du ville være det, siger han.

Og når først man havde begivet sig ud på sit eventyr, kunne man selv vælge, hvordan det skulle udfolde sig.

- Der lå nærmest en masse små noveller og ventede på spilleren. Og det var op til dig selv at vælge, hvornår de skulle udfoldes, siger han og uddyber:

- Man kunne møde en tilfældig mand på gaden, og pludselig var man hevet ind i en mindre fortælling, som udsprang fra hans liv.

- Det var et stort og åbent spil, som vi ikke havde oplevet i samme omfang tidligere, siger han.

Og de mange små sidemissioner i spillet har også gjort det oplagt at spille som voksen, mener den tidligere spilanmelder.

- Som 48-årig har jeg i dag ikke længere seks timer ad gangen til at sidde og spille i, og så fungerer 'Skyrim' bare perfekt. Det svarer fuldstændig til at se et afsnit af din yndlingsserie på 30 minutter, når man begiver sig ud på et af de her små eventyr, siger han.

'Episk og storladen lydside'

Musikken i 'Skyrim' er ret unik for et spil, mener Lasse D. Hansen, der er komponist og radiovært på P2. (© Bethesda)

Noget, der i den grad adskilte 'Skyrim' fra andre spil for ti år siden, var den imponerende lydside.

For her var Bethesda virkelig gået all in.

Musikken florerer på flere lister over den bedste musik, der nogensinde er lavet til et spil, og man kunne sågar også købe et soundtrack med 53 sange.

Lasse D. Hansen forstår godt, hvorfor musikken fra 'Skyrim' er blevet så populær. Han er komponist og arbejder blandt andet som radiojournalist på P2, hvor han formidler klassisk musik.

Og lige præcis 'Skyrim' har en helt særlig lyd, fortæller han.

- Komponisten Jeremy Soule har gjort sig hamrende umage, og der er lagt utrolig mange mandetimer i det her meget organiske lydbillede. Der er folkemusik iklædt en nostalgisk dyne af orkesterromantik, og man kan se det lidt på samme måde som Disney-universet, siger P2-værten.

Han karakteriserer musikken i 'Skyrim' som både episk og storladen, men med dybe rødder. Det kommer især til udtrykk i hovedtemaet, som hedder 'Dragonborn', som kan høres under spillemenuen, før spillet starter.

Her har Jeremy Soule nemlig inddraget et 30 mand stort kor, der ender med at lyde som 90 messende mænd, som synger på et opfundet sprog til lejligheden. Og den dragende lyd har nok fået de fleste af os til at blive lidt længere i menuen, end det ellers var meningen.

Du kan høre hovedtemaet nedenfor:

Hvor lydbilledet måske især i mange af de tidligste spil primært var et ekstra krydderi til gameplayet, er det i moderne spil mindst lige så afgørende som en god historie, mener Lasse D. Hansen.

- Lydsiden er ikke kun med til at skabe det univers, man befinder sig i, men er, med sin interaktive udformning, med til at fortælle historien, mens den udspiller sig. Og når musikken, som tilfældet er med 'Skyrim', så får sit helt eget liv i den virkelige verden og blandt andet bliver opført af store orkestre rundt om i verden, har man ramt noget rigtigt, siger komponisten.

Fyldt med en masse fejl – som spillerne rettede

Det var ikke unormalt, at man oplevede mærkelige hændelser i 'Skyrim', som ikke var planlagte. Spillet var nemlig plaget af en masse småfejl, som spillerne både kunne udnytte og blive irriterede over. (© Bethesda)

"Jeg plejede at være en eventyrer som dig, og så fik jeg en pil i knæet," er uden tvivl en sætning, du har hørt, hvis du har spillet 'Skyrim'.

Den bliver nemlig sagt af et utal af vagter overalt i den magiske verden i en sådan grad, at sætningen efterfølgende blev til et verdensomfattende meme.

Sætningen var designet til at blive udtalt på tilfældige tidspunkter af forskellige karakterer, men den bed sig altså i særlig grad fast hos de mange fans af spillet.

Og det er ikke mærkeligt, at man i et spil som 'Skyrim' oplever en masse mærkelige ting, forklarer Lee West.

Spillet forsøgte nemlig at gabe over meget mere, end det var i stand til, mener han.

- 'Skyrim' var fyldt med en masse småfejl, og man kan pludselig se en fjende, som står og glor ind i en væg, eller en hest, som kunne gå i luften. Men det betød ikke noget, fordi hovedoplevelsen i spillet var så stærk, siger han.

Det er der dog senere blevet rettet op på i nogen grad. Især fordi spillerne har taget 'Skyrim' til sig og gjort det til deres eget med en masse modifikationer og ændringer, fortæller Lee West.

- Der findes et kæmpe computerfællesskab, som vil sige, at det er det eneste rigtige at spille 'Skyrim', netop er på computeren, fordi de virkelig har udviklet spillet til noget særligt. De har rettet fejl, lavet om på en masse design og skabt en masse nyt indhold i den i forvejen store verden, siger han.

Det er nok også en af grundene til, at 'Skyrim' stadig er populært i dag. Lee West har selv spillet det på flere forskellige konsoller, mobile enheder og computer, og han har nok brugt mere 300 timer i alt, anslår han.

- Det er bare et af verdens bedste fantasyspil og har stadig en masse at byde på i 2021, siger han.

Torsdag markerede Bethesda selv tiåret for 'Skyrim' ved at lancere 'The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition'. Her har spilselskabet samlet alt det bedste indhold fra de sidste ti år og forbedret grafikken. Spillet fås til computer, PlayStation og Xbox.